Ja. Om inte hästen sparkar oavbrutet.
Men å andra sidan är Lecablock lätta att laga med lite lagningsbruk OM det blir "hål" i dem.
 
Jag tycker att det blir snabbt fula märken i det. Visserligen lätt att laga men jag kommer definitivt att använda betonghålsten istället. Vill inte springa och putsa hela tiden.
 
Ja just.....precis nåt jag har funderat på. Det måste väl vara bättre med en sten som ger efter än en sten som inte rubbar sig en millimeter när hästarna sparkar?! :confused: Sparka på nåt som är stumt måste väl kännas ordentligt samt vara risk för trasiga ben??
 
framför allt är det väldigt!!! skönt att det inte låter så mkt i stallet OM dom sparkar... Man kan ju laga när man ändå målar om... ;)
 
Min erfarenhet är att hästarna fortsätter att sparka på tex lecablock just eftersom det ger efter, men cementblock ger inte riktigt effekten de är ute efter och då slår de inte igen. :cool:
Trasiga ben av att sparka på lecablock - då tror jag att man har allvarliga problem med hästens vanor som man måste ta hand om.
 
Ja, jag stänger inte in hästen i box så jag har inga problem alls med att hästar sparkar i väggarna.. men men.

Spark i lecablock tror jag inte ger särskilt trasiga ben, däremot spark/ar i cementblock.
 
Håller inte riktig med dig. Har svårt att tänka mig att de kan sparka sönder benen på cementblock. Låter som typiskt sätt att överbeskydda hästen.
Cementblock snarare gör att hästarna inte få ovanan att stå att sparka i väggarna. Det är liksom inte trevligt att sparka på. Men jag tror kanske inte att om man har en häst som sparkar att den slutar för att den sätts i box med cementsten, men det hindrar en häst utan den ovanan att börja.
Men har man häst som slår iväggarna : Man får liksom ta itu med ovanan och inte byta ut mot gummimatta, trä eller lecablock. Träna bort ovana, inte anpassa hela stallet till sådana dumheter.
 
Det blev lite mkt om hästsparkar här tycker jag... Nu vet jag ju inte om hästen sparkar och jag vet inte om den hjälper sig av med det med att det är stumt bakom... Tycker det är bra med lecablock.
Jag har alltid lärt mig att man ska hänga sönderskurna bildäck(för att de inte ska kunna fastna) i boxen så slutar de när däcket slår tillbaka...
 
Vi har leca i hälften av ett stall här. Fyra hästar står mot den väggen, och två av dem är riktigt bra på att sparka... :crazy: Men det har inte blivit några märken alls, vi har haft väggen i 4 år tror jag. Den är putsad och målad ovanpå bara.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på att byta fönster i stallet och skulle vilja ha polykarbonat som skydd för fönstren istället för galler. Är det någon...
Svar
5
· Visningar
1 422
Senast: a1agnlju
·
Gnägg Hej! Jag är jätteintresserad av att se hur era hästars hovar ser ut både från sida och underifrån. Kan vara fram eller bak, skor eller...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: warg
·
Anläggning Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ? Byggnaden är en lagård...
2
Svar
20
· Visningar
1 156
Senast: skogaliten
·
Gnägg Men vad trist att hästnet ändrat hela layouten. :( Jag som gillade att söka på ras redan på första sidan. Jaja, kanske lika bra att man...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 656
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp