LEDA hem nyköpt häst?

Jag red hem min fux när jag köpte henne, var 1km bara så bara onödigt att ordna släp.
Hade dock släp när jag körde ena hästen på bete 3km bort. Men hon var då gammal och jag ville inte leda längst 80vägen.
 
Hej!

Vi ska hämta hem en häst på fredag. Stallet vi köper den ifrån ligger 15min gångväg från oss, c 2km alltså inte långt alls.
Nämnde för en vän att vi planerar att leda hem den till vårt stall (om vädret tillåter), och hon tyckte det lät VÄLDIGT konstigt och att vi borde transportera. (Tar väl c 7min med bilen, inte alls rolig körväg största biten).

Låter det helt vansinnigt i era öron att leda hem nyinköpt häst 2km?
Eller låter det okej? Vet folk som ridit hem nyköpt häst om det varit kort sträcka t.om. (jag ska dock leda bara)
Måste veta om det är jag som är korkad :confused:
Så klart kommer den få landa i lugn och ro väl hemma efteråt. Vägen dit jag undrar om.
Led inte hem den när du inte känner hästen.
 
De 2 km avverkar ni fortare en att ni ska hålla på och lasta på och av! Inget konstigt att gå med hästen den korta biten. Inte tusan lastar vi hästarna när de ska på bete tex utan vi går dit med dem.
 
Visst är det lite annorlunda att efter att affären är avklarad bara ta över grimskaftet och knalla iväg med hästen jämfört med att lasta hästen på transport.
Sen tänker jag på säljarens respektive köparens ansvar- i kontrakt brukar det stå nåt om att när hästen sätter sin hov på transporten så övergår ansvaret till köparen typ. Ni får väl komma överens om grimskaft-överräckning eller liknande.

Jag hade för övrigt gått med den.
 
Hur länge tycker du man ska ha ägt hästen innan man kan leda den?

När jag provred hästar red jag längre än TS ska leda hästen.

Ts är vad jag förstått det minderårig. Hade aldrig låtit mitt barn leda hem sin nya ponny. Hade lastat och kört hem den.
 
Tack för alla svar!
Har nu iallafall fått bekräftat att det inte är någon konstig tanke att leda dit den.
Hyra transport, åka dit, koppla fast den, lasta, åka 7min på krokig smal väg, lasta ur, göra rent transporten osv gör det hela mycket krångligare.
För övrigt är jag snart 18 men min mamma som är "köparen" är med.
 
Hade inte ridit hem den heller. Hade lastat och kört hem den.
Ingen här har ju heller ngn koll på att hästen dels går att lasta och sen att den står ordentligt på transporten. Vet många hästar som varit på väg att riva hela transporten för att de med nya ägaren hamnat på fel sida/för smalt/för brett/inte van vid framlänges åkning/aldrig åkt med fönster/utan fönster osv osv och att fd ägare glömt säga till om det bara.
Kan hända att det är många gånger säkrare att leda ts nya häst. Hästar man inte känner är alltid farliga och oberäkneliga djur hur man än gör och hur erfaren man än är.

Till ts så är mitt råd, Fråga nuvarande ägaren om hen tycker att det är en bra idé att leda hästen till nya stallet. De känner antagligen hästen bättre än någon här i tråden :).
 
Ingen här har ju heller ngn koll på att hästen dels går att lasta och sen att den står ordentligt på transporten. Vet många hästar som varit på väg att riva hela transporten för att de med nya ägaren hamnat på fel sida/för smalt/för brett/inte van vid framlänges åkning/aldrig åkt med fönster/utan fönster osv osv och att fd ägare glömt säga till om det bara.
Kan hända att det är många gånger säkrare att leda ts nya häst. Hästar man inte känner är alltid farliga och oberäkneliga djur hur man än gör och hur erfaren man än är.

Till ts så är mitt råd, Fråga nuvarande ägaren om hen tycker att det är en bra idé att leda hästen till nya stallet. De känner antagligen hästen bättre än någon här i tråden :).
Ska kolla vad hon tycker! :)
 
Jag funderar på att ta släpet till ridhuset imorgon, ca två km. Jag skäms nästan för det känns lyxigt och miljöförstörande men jag är så förkyld och hästen behöver gå i ridhus eller jag behöver den stöttningen av väggar och bra underlag.

@kaninälskare kul att du hittade en ponny så nära. Det är nog på alla sätt bra.
 
Jag provred en häst jag senare köpte på en 2 km runda....jag undrar varför du inte rider hästen? Gärna med någon som cyklar bredvid.

Om någon ska cykla bredvid är det nog bra att kolla så hästen är van vid det.
Det är många hästar som tycker cyklar är otäcka. Om man rider i skritt kan det nästan vara lite långsamt för en cykel också.

Gå eller rid hem tillsammans med din mamma, ta ett långt grimskaft bara om ni promenerar :up:
 

Liknande trådar

Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 323
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 261
Senast: Ginne
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 092
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp