LEDA hem nyköpt häst?

Det beror ju helt på vad det är för häst. Är hästen van att bli ledd eller riden på den typen av väg det gäller så ser jag inga problem alls. I värsta fall så går det väl alltid att be förra ägaren att rida hästen till nya stället och sen köra hem personen. Generellt så är ju lastning ett av de mer riskfyllda momenten i hästhanteringen så går det att undvika att göra som i princip det första man gör med en ny häst så är det väl jättebra om den inte är väldigt resvan.
 
Ingen här har ju heller ngn koll på att hästen dels går att lasta och sen att den står ordentligt på transporten. Vet många hästar som varit på väg att riva hela transporten för att de med nya ägaren hamnat på fel sida/för smalt/för brett/inte van vid framlänges åkning/aldrig åkt med fönster/utan fönster osv osv och att fd ägare glömt säga till om det bara.
Kan hända att det är många gånger säkrare att leda ts nya häst. Hästar man inte känner är alltid farliga och oberäkneliga djur hur man än gör och hur erfaren man än är.

Till ts så är mitt råd, Fråga nuvarande ägaren om hen tycker att det är en bra idé att leda hästen till nya stallet. De känner antagligen hästen bättre än någon här i tråden :).

Jag har aldrig varit med om att ngn annan än säljaren lastar hästen och lastar själv hästen till köparna om den inte hämtas med lastbil. Självklart kan hästen hitta på saker i transporten också. Jag skriver vad jag tycker hade känts bäst för mig att göra. Sen att många inte tycket det är ngt problem att leda den hem får stå för er, alla gör som de själv vill.
 
Inser du hur kort två km är? Varför skulle föräldrar köpa en så farlig och osäker ponny att den inte går att leda själv 2 km. Då ska dom nog fundera över om det var rätt häst att köpa.

Spelar ingen roll att 2 km är en "kort bit". Jag svarar utifrån vad jag tycker och vad jag hade gjort. Det finns inga bombsäkra hästar eller ponnies.
 
Jag tycker det här är skrämmande. Det anses vara mer naturligt att ställa ett fyrbent flyktdjur i en trång låda för att köra den en ytterst kort sträcka än att låta sagda djur använda de ben som evolutionen försett det med och gå själv. Hur långt har vi inte kommit från naturen? :crazy: Jag undrar hur man fick hem sina inköpta hästar på 1700talet om det nu är så farligt att leda en häst 2 km
 
Jag tycker det här är skrämmande. Det anses vara mer naturligt att ställa ett fyrbent flyktdjur i en trång låda för att köra den en ytterst kort sträcka än att låta sagda djur använda de ben som evolutionen försett det med och gå själv. Hur långt har vi inte kommit från naturen? :crazy: Jag undrar hur man fick hem sina inköpta hästar på 1700talet om det nu är så farligt att leda en häst 2 km

Fast "det anses" är väl lite överdrift? De flesta i tråden verkar väl inte tycka att transport är förstahandsalternativet? Och de som föredrar transportering gör väl inte det för att det är "mer naturligt" utan av andra orsaker?
 
Fast "det anses" är väl lite överdrift? De flesta i tråden verkar väl inte tycka att transport är förstahandsalternativet? Och de som föredrar transportering gör väl inte det för att det är "mer naturligt" utan av andra orsaker?
Och de som inte anser det behöver ju inte ta åt sig men det är ju mer än en som propagerat för att transport är det enda säkra och rätta.
 
Jag tar inte åt mig, jag bara tyckte att du hade gjort en udda tolkning av tråden.
Förlåt att jag inte tog mig tiden att leta upp exakt vartenda inlägg där sådana åsikter uttrycks och antingen citerade dem eller taggade exakt rätt personer. Jag ber tusen och sinom tusen gånger om ursäkt för mitt flagranta fel.
Mer seriöst! Det måste väl vara rätt tydligt vad jag menar så vad är vitsen med att märka ord på det sätt du gör?
 
Förlåt att jag inte tog mig tiden att leta upp exakt vartenda inlägg där sådana åsikter uttrycks och antingen citerade dem eller taggade exakt rätt personer. Jag ber tusen och sinom tusen gånger om ursäkt för mitt flagranta fel.
Mer seriöst! Det måste väl vara rätt tydligt vad jag menar så vad är vitsen med att märka ord på det sätt du gör?

Men vad du tar i? Det var inte att märka ord, det var frågor kring det du skrivit i ditt inlägg. Att du menade något annat än det du skrivit är inte så lätt att veta.
 
Och de som inte anser det behöver ju inte ta åt sig men det är ju mer än en som propagerat för att transport är det enda säkra och rätta.

Men det är just ingen vad jag sett som menar det är naturligt i bemärkelsen att att det är naturligare för hästen och så har vi gjort i alla tider.

Sen kan det vara naturligt för somliga för dessa kör överallt och inte kan tänka sig att promenera med hästen.
 
Jag hade aldrig ens funderat på något annat alternativ än att leda hem hästen i ditt fall TS. Det naturligtvis under förutsättning att hästen är trafiksäker, schysst i hanteringen och att det inte är en hårt trafikerad väg ni ska gå på. Då kan det vara säkrare att ta transport. Eftersom dessutom din mamma ska vara med dig så låter det ju alldeles utmärkt ur säkerhetssynpunkt att vara två personer.
 
För mig spelar hastigheten och typen av väg den stora rollen. Slingrig grusväg där folk brukar köra för fort? Nej tack! 90 väg utan vägren, nej tack. Då hade jag (som förälder) inte velat att mitt minderåriga barn gick med en ny ponny. Hade själv inte ens velat göra det trots 30 års hästerfarenhet.. Litar allt för lite på trafikanter.
 

Liknande trådar

Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 322
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 260
Senast: Ginne
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 086
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 916
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp