Leda i bettlöst träns på tävlingsplats?

Silver Girl

Trådstartare
Jag undrar om man får lasta ur och leda en häst på tävlingsplats i ett bettlöst träns. I TR står följande "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande."

Anledningen är att jag om några veckor ska på en tävling där det inte finns uppstallning. Ska tävla två klasser och hästen skulle behöva få i sig sin lunch mellan. Kan inte ställa honom i transporten då han är generellt svårlastad och dessutom lite stressad i transporten och ändå inte skulle äta där. Han kan ju äta med bett i munnen, men bra om han kan slippa ha det hela dagen.

Undrar också (om det är tillåtet med bettlöst) om man får tränsa om till vanligt träns utan att lasta för detta, dvs att hästen under några sekunder endast hålls med tyglar om halsen och en hand över nosryggen. Måste ju tävla med bett (dressyr).
 
Sv: Leda i bettlöst träns på tävlingsplats?

Kom just själv på att ett hackamore kanske löser hela problematiken (är ju motsvarande ett bett), förutom just biten med att tränsa om...
 
Sv: Leda i bettlöst träns på tävlingsplats?

Ska du rida med bett så måste du in i transporten och "byta om". kanske nte det smidigaste om det fanns problem med lastningen?
 
Sv: Leda i bettlöst träns på tävlingsplats?

Tror nog inte heller att man får det, men ville höra efter lite.
 
Sv: Leda i bettlöst träns på tävlingsplats?

Men om man tränsar ett hackamore utanpå det tränset man rider med och sedan knäpper loss bettet så är ju hästen aldrig tränslös. Lite omständigt kanske men det borde vara tillåtet?
 
Sv: Leda i bettlöst träns på tävlingsplats?

Man kan inte avlägsna sig från tävlingsområdet då?
 
Sv: Leda i bettlöst träns på tävlingsplats?

Men om man tränsar ett hackamore utanpå det tränset man rider med och sedan knäpper loss bettet så är ju hästen aldrig tränslös. Lite omständigt kanske men det borde vara tillåtet?

borde defenitivt fungera och vara tillåtet. dock lite omständigt som sagt:)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Sootie
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 128
Senast: tuaphua
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 745
Senast: mily
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 313
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp