Leda knäpp åring utan kedja!

Molekyl

Trådstartare
Har en ettåring halvblodsvalack som är hur go som helst att hålla på med! Så länge det finns andra hästar i närheten dvs...
Han går nu på lösdrift,men ställer man in honom i en box blir han galen och bara vandrar fram och tillbaka, slänger man in hö till honom blir han arg på det och mer eller mindre bara står och hoppar på det!!!

Det största problemet är dock när man skall leda honom. Han börjar bli orolig redan utanför dörren och när man har kommit knappt 50 m från stallet börjar han att krångla. Han stannar och vill vända och håller man emot börjar han istället att svänga huvudet fram och tillbaka. Sen ställer han sig på bakbenen och slår med framhovarna, eller också slänger han sig åt sidan! Men oftast gör han alla sakerna på en gång!

Jag vågar inte gå ut med honom lägre för jag är rädd att jag inte klarar av att hålla honom eller att någon av oss skadar sig! Det går en väg precis vid stallet och jag vill inte att han skall springa ut på den!!!
Han är liten men fruktansvärt stark! Det är knappt att min kille klarar av honom längre!

När vi var ute sist fick jag sätta grimskaftet som en "hingstkedja" och då lugnade han sig och gick jättefint både i skritt och trav!

Hur skall jag göra för att få honom att förstå att människor också funkar som sällskap?
Och hur skall jag göra för att kunna leda honom ordentligt? Vill helst inte sätta en riktig kedja på honom!

Hjälp!

Malin
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

träna, träna träna. :angel:himla viktigt att dom "lär sig" från början att lämna flocken/bli lämnade. gå i hage/paddock först. (då kommer han ju förhoppningsvis inte så långt om han lyckas ta sig lös.)

har ofta kedja på unghästarna innan dom blivit ordentligt hanterade.

mitt halvblod gick som hingst ganska länge (en sten som inte ville stanna nere), och han va ganska "besvärlig". nu va han lite äldre än din(2-3 år), men då han oxå "vifftade" med frambena en del(och bakbena :smirk: ), valde jag att tömköra istället, hade helt enkelt bättre kontroll på honom då. men då va han ju redan väldigt mkt. hanterad.(och jag använde ju träns på honom)
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

Ta med dig en piska. Det är livsfarligt när dom börjar sprattla med frambenen.
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

Han fick ju vara själv som liten då vi var ute och red hans mamma och redan då blev han galen! han hade alltid sår i huvudet när vi kom tillbaka för att han hade vandrat fram och tillbaka längs boxväggen! Han var själv rätt ofta men lärde sig ej!

Paddock finns ej tyvärr i närheten och hagarna är upptagna! Sedan är det bara åker runt om så kvar blir tyvärr bara grusvägen! Och sedan asfaltsvägen då förstås!

Träns tycker jag att han är på tok för liten för! Vill inte förstöra munnen på honom då han slänger sig!

Jag kan ju gå omkring med honom i stallet (stor stallgång på ca 10*10m med pelare) och han följer med och lyssnar på mig när jag backar, vänder och flyttar på honom! Men så fort de andra hästarna går ut eller om han och jag går ut blir han helknäpp!

Suck...

Malin
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

jo, en del är ju värre än andra.:crazy:

tycker väl inte att han är på tok för liten att tränsvänja (bättre att dom "slänger" sig en gång och lär sig, än att börja med riktiga dumheter) , men min va som sagt äldre innan han "tuppade" upp sig.

hade jag varit i din sits och det funkar att ha grimskaftet som "kedja" så hade jag fortsatt träningen med det, eller haft kedjegrimskaft tills det går bättre.

kan bara önska dig lycka till ;)
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

Du kan vel prøve ei taugrime? Da får du bedre kontroll samtidig som du slipper å bruke kjede. Har du prøvd å få noen andre til å leie ham? Oppfører han seg på samme måten da?
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

hillevie skrev:
hade jag varit i din sits och det funkar att ha grimskaftet som "kedja" så hade jag fortsatt träningen med det,

Nackdelen är ju att grimskaftet inte släpper efter..

avur skrev:
Du kan vel prøve ei taugrime? Da får du bedre kontroll samtidig som du slipper å bruke kjede. Har du prøvd å få noen andre til å leie ham? Oppfører han seg på samme måten da?

Taugrime? vad är det?
Min pojkvän har hållt på tränat mest med honom sedan han var ett föl och tagit en hel del duster!!! Det gick bra ett tag men nu håller lillskiten på lika dant med honom som han gör med mig!!!

Lutar nog åt kedja iaf...

Men tack för alla svar!

Malin
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

Jag håller med hillevie, använd kedja ändå!

Kedjan släpper efter om du trär igenom den i ringarna under hakan och sen knäpper fast den i sig själv. Öhh förstod du det??

Brukade alltid använda kedja på min när han var yngre, blev kastrerad vi 2 (klapphingst) och ville stå på bakbenen! Kedjan, super!

Använder den fortfarande t ex nu, när han är konvalescent, eftersom han blir lite stökigare, men då har jag oxå träns!!

Och sen träna, träna.. Ge inte upp kampen!!
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

Vad händer om du skulle prova ett träns med gummibett, som du knäpper en longerlina i?

Gummibettet är mjukt så de tror jag inte skulle förstöra munnen på honom, och longerlinan kan du ju släppa efter på om han skulle resa sig...

Hoppas det löser sig iallafall! :D
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

Gnarpis skrev:
Kedjan släpper efter om du trär igenom den i ringarna under hakan och sen knäpper fast den i sig själv. Öhh förstod du det??

Jo då, jag vet hur den funkar, har lett stökiga vuxna hästar i sån förut. Det är därför jag funderar på en sån ist för vanligt grimskaft eftersom det just släpper efter när de slutar bråka... Dock gör det ju lite ondare på dem!


ludda skrev:
taugrime=repgrimma
Tack!

Rockypro skrev:
Vad händer om du skulle prova ett träns med gummibett, som du knäpper en longerlina i?
Ja det kanske vore nåt...

Men jag kommer nog att köpa en kedja iaf så får vi se hur det går!

Tack som sagt för alla tips.

Malin
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

Stig bett en gång. Sedan så brukar dom inte resa sig mer.
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

Jag ledde min åring (sto) i kapson, det gav ett mycket bättre övertag vid bus och sprattel.

Hade hjälm, väst, vantar och körpisk. Det gick riktigt bra då.
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

Stigbett eller kedja skulle jag annvänt och sen är det bara att träna, träna med en hel del tålamod;)
Gummibett är ju inte att rekomendera då det är en åring och inte van vid bett?! Gummibett är för tjocka och blir bara obehag då dom inte kan stänga munnen.
 
Sv: Leda knäpp åring utan kedja!

Mitrolle skrev:
Hade hjälm, väst, vantar och körpisk. Det gick riktigt bra då.

:rofl:
Annars kanske man kan få låna en sån där "fusk-sumobrottardräkt" så är man helgarderad! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp