ledade stigbyglar = säkerhetsstigbyglar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har sett nån butik som likställer ledade stigbyglar med säkerhetsstigbyglar.
Och jag har sett någon annons där person söker säkerhetsstigbyglar och hänvisar till bild på ledade stigbyglar.
I min värld är säkerhetsstigbyglar såna som minskar risken för att foten fastnar, t.ex med gummisnodd på ena sidan, böjd utsida eller annan utlösningsmekanism.
Så, kan någon förklara för mig hur en "hel", men ledad stigbygel kan anses vara en säkerhetsstigbygel? Vad är det jag har missat?

Att jag sen älskar mina ledade stigbyglar till mina stela fotleder är en helt annan femma...
 
Undra om de kanske syftar på att stigbygeln böjer sig, det gör inte vanliga stela stigbyglar t ex. Sen hurvida det är lättare/svårare att fastna i ledade stigbyglar är en annan femma som jag inte kan svara på.
Om det inte är så, då vet jag inte vad de kan tänkas syfta på om de menar att det är säkerhetsstigbyglar.
 
För mej är det inte säkerhetsstigbyglar.

(Dessutom upplever jag att gummit på sidorna skulle öka friktionen att komma ur stigbygeln snabbt.

Jag trivs inte alls med de ledade pga gummit på sidorna, tycker foten fastnar för mycket mot gummit. )
 
Jag har sett nån butik som likställer ledade stigbyglar med säkerhetsstigbyglar.
Och jag har sett någon annons där person söker säkerhetsstigbyglar och hänvisar till bild på ledade stigbyglar.
I min värld är säkerhetsstigbyglar såna som minskar risken för att foten fastnar, t.ex med gummisnodd på ena sidan, böjd utsida eller annan utlösningsmekanism.
Så, kan någon förklara för mig hur en "hel", men ledad stigbygel kan anses vara en säkerhetsstigbygel? Vad är det jag har missat?

Att jag sen älskar mina ledade stigbyglar till mina stela fotleder är en helt annan femma...

Håller med dig, det är obegripligt för mig. (Har även jag ledade pga att jag tycker dom är sköna för knäna, men jag betraktar dom inte som säkerhetsstigbyglar.)
 
När de kom menade de att de var svårare att fastna i just för att foten inte hamnar i den positionen där den kan fastna lika lätt. Foten är ju i en ledad stigbygel redan på väg ur åt hälens håll liksom (den är ju inte det men det ser ut som det) och risken minskar framförallt för de som har lätt att hamna med foten för långt in. Jag tror att man kan fastna i vilken stigbygel som helst om det vill sig illa. Jag har själv sett folk fastna i de flesta varianter och jag föredrar lösningar där hela stiglädret släpper. Tyvärr passar inte sådana på de sadlar jag har idag och min kropp kräver bow balance så jag lever på hoppet.
 

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 442
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är ute efter ett par stigbyglar till nya sadeln. Och självfallet ska det vara säkerhetsstigbyglar för min del! Jag avskyr och...
Svar
2
· Visningar
1 441
Senast: remmis
·
Utrustning Satt och fundera lite på stigbyglar,finns ju endå en hel del säkerhetsstigbyglar,det är den vanliga gummisnodden,dom som löser ut,sen...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 274
Senast: Minstral
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 139
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp