Ledade stigbyglar

S

Sirisiri

Vad tycker ni om dom? Jag fick ett par som böjer sig 90 grader längst ner vid fotplattan. Jag tyckte att det kändes som att fotan skulle glida ur. Dessutom var det JÄTTESVÅRT att ta sig upp på hästen!!! Man kan kanske vända på dom vid uppsittningen, men...

Är de som är ledade lite längre upp bättre? Funderar på att lämna tillbaka mina.
 
Hööks... Men dom finns inte i katalogen.

Var får man tag på Sprenger och vad kostar de??
 
sprenger har fyra små kulleder längst ner i stigbyglarna och kan böjas och vridas åt de flesta håll. Leden är skyddad bakom svart plast, men är ändå godkända för tävling i alla grenar. bild
Kostar ca 1200 och finns i junior, dam och herr.
 
Ja, dom verkar ju mer "stabila" och bättre än mina. De böjde sig för mycket. Jag ska lämna tillbaka dom, så får jag se vad det blir istället.

Tack iaf ni som har svarat!
 
Det kanske är en vanesak. Det kändes som om foten skulle glida ur. Men om Sprenger böjer sig hur som helst kanske det blir en mer naturlig vinkel. Stigbygeln har man ju inte rakt på foten utan snett, böjer sig då stigbygeln rakt så känns det konstigt. Var liksom tvungen att ha den rakt.

Svammel... (Jag är trött!)
 
Har sprenger o de e suveräna! Förvånar mig inte att kopior o billigare varianter e lite "konstiga"
Bättre att satsa på kvalite ;)
 
fast jag tror att hennes är en helt annan typ av stigbygel.

det är såna som BARA fotplattan vinklas.
om jag förstått det hela rätt!
 
Är det någon som kan säga mig, varför har man ledade stigbyglar :confused:
 
Ja, det är bara fotplattan som vinklas. Det blev lite för mycket vinkling.
 
Jag ville prova det eftersom jag brukar kunna få ont i vristerna och i knäna när jag rider med korta läder en längre stund.
 
Okej, det verker förståligt att man skonar knäna om man har ledade stigbyglar :) tack för svaret
 
Ja jag förstår hur hennes ser ut, men jag tkr de är ganska lika sprenger, samma funktion.
 
ungefär i vilken prisklass ligger sprenger ? skulle gärna vela köpa ledade stigbyglar, men om de är hur dyra som helst har iaf inte jag råd med såna :crazy:
då måste det bli -kopior-. Nån som vet var det finns BRA kopior isåfall ? :devil:
 

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Fideli
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 456
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp