Ledaren kvar i transporten hos hästen eller ej, när bakre bommen läggs på?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare mag
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 800

mag

Trådstartare
har tränat lastning nu under ett års tid. Från att vara en häst som överhuvudtaget inte gått i närheten av transporten, så går hon nu in. Jag kan skicka in henne men får inte på bommen då för hon är inte tillfreds där inne själv. Däremot är det inga som helst problem när jag går in med henne, hon är helt trygg med mig då och någon annan skulle lätt kunna lägga på bommen. Men om jag försöker ta mig under frambommen, blir hon orolig och vill ut. Helst skulle jag vilja stå kvar hos henne medans någon annan lägger på, men det är ju en viss risk.... Nu vet jag att hon inte reagerar speciellt mycket när bommen kommit på, hon blir lite orolig och brukar flytta sig framåt och dra in rumpan, men så mycket mer händer inte...Men som sagt det är ju en viss risk att stå kvar, fast samtidigt är hon ju mycket lugnare med mig bredvid sig.... så hur skulle ni gjort???

Sv: hur skulle ni göra...

Jag hade stått kvar.. känns ändå som att minskar andra risker när hästen in stressar upp sig.. så det känns som det skulle "gå plus" totalt iaf..även om det är en risk att stå kvar..

Sv: hur skulle ni göra...

Du kanske ska prova att låta henne stå inne i transporten medan du bara är utanför och pratar emd henne innan du börjar greja med bommen. Kanske bara träna på att hon ska stå lugnt där inne utan att det behöver hända så mycket mer och att hon vet att hon kan vara trygg även när du är utanför transporten. Sedan kan du ju försiktigt börja med att beröra henne bak eller skramla med saker utanför samtidigt som du pratar lugnande till henne. Bara så att hon vänjer sig vid att det kan hända saker där bak utan att det blir farligt;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
7 014
Senast: yamyam
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir... 2 3
Svar
44
· Visningar
9 605
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 149
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025