Ledarskap mot extremt tufft sto?

Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Ok, jag svarar lite allmänt igen då!
Hästen har en misslyckad inridning i bagaget, det vet jag. Hon som hade innan lyckades, men hon stack då o då till en början. Mot sin förra ägare(som inte red in henne) har hon varit elak o tuff. Vänt upp rumpan o sparkat, sprungit rätt över henne.

Om HON vallade mig, skulle hon se positiv o glad ut då? Skulle hon stanna då jag stannar, backa då jag backar? Flytta sig undan då jag går emot henne utan att vika från mig?

Jag vill gärna känna att det funkar bra mellan oss på marken, och kanske får jag ta det lite lungt ett tag, men många av er tycks tro jag jagar runt henne handlöst i timmatal. Det mesta har än så länge skett i skritt, och att longera, be hästen flytta ut rumpan och byta varv då o så, kan inte jag se som så fruktansvärt som en del av er tycks påstå att det är.

Igår tog jag in o borstade o fixade, gnuggade lite intorkat regn/svett i ljumksen o hon hotade lite. Sade milt men bestämt ifrån, hon gjorde det igen, sade ifrån igen, medan jag fortsatte och så fort hon slutade grina illa slutade jag. Jag tycker det känns som att på en häst som visat sig vara tuff slutar man inte göra sånt hon inte tycker om då HON säger åt mig. Sen fortsätter man ju inte i tid o evighet heller.

Jag är lite förvånad, har aldrig vart här på Nh förut, och de allra flesta tycker att all form av ledarskap är helt förkastligt. Så Monty Roberts exempelvis är helt ute o cyklar med sin join up och det? Är ju egentligen inte det som tråden handlar om. Men har jag fattat de flesta rätt, så sluta gör nåt annat än att hämta hästen i hagen sadla på o rid? Hon är riden i nån månad, i skritt trav o galopp, alltså bara grundriden. Med en sån historia hon har ville jag koll läget från marken, känna av hur hon är och vart jag har henne, men det är tydligen galet. Tycker de flesta iaf? Eller så är det ok o ta en promenad i skogen? Helt utan krav?
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Flyttar jag min sto så får jag inte en undergiven häst utan mer en häst som har fokus på mig och undrar vad sjutton jag håller på med och vad som ska hända härnäst :D Vilket kan vara positivt det med.

Kör på samma grej om hon av någon anledning inte vill bli hämtad i hagen, då går jag iväg och låtsas ha något otroligt intressant för mig, då har jag ganska snart hästen över axeln tittandes nyfiket på vad jag gör för konstiga saker.

Det finns så många sätt att hantera hästar, man får prova sig fram till ett sätt som passar en själv och just den hästen.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Säger en i hästvärlden gör si så säger en annan gör absolut inte si gör så! Man får följa magkänslan tycker jag. Känns det rätt så fortsätter man, annars provar man något annat :)
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

jag tänker på mig själv igen, nu är det säkert så att du är mycket mer erfaren än jag.

Jag provade alltså en hel del övningar från marken, leda, stopp, back, flytta undan, löslongera...hade hjälp av en med mer kunskap än jag. det visade sig att jag hela tiden gav fel signaler. jag ställde alltså till mer än vad jag hjälpte mellan oss. tränaren tyckte jag skulle fortsätta men jag ansåg hennes träning för hård och diciplinerad. jag "orkade" inte vara så benhård jämt. enligt henne fick inte hästen flytta sig en en cm om jag inte gett lov....

Det jag försöker komma fram till är att jag inte kunde tänka som en häst och var inte tillräckligt bra på att läsa hästspråk, vilket ledde till att med alla övningar blev det bara fel. när jag istället sket i allt vad flytta hit och dit hette började allt funka. jag tänkte för mycket.

ta ut hästen på promenad, tömkör, longera men gör det som ett arbetspass. min häst blev mycket nöjdare av att bara promenera t.ex. då kunde vi träna lite "lydnad" iallafallm som start och stopp. men då vi gjorde det ute få naturliga ställen som vid korsningar eller om vi skulle över en väg så såg hon inte det som att jag bossade utan bara som en naturlig del av promenaden.

jag tror inte du är så "hemsk" mot hästen utan vill väl, men kanske du tänker för mycket som jag gjorde? jag vet att jag är och var en ganska vek person som hästar lätt kör över, men på nåt konstigt vis fick jag över den ilskna tanten på min sida:) hon var ju inte nån såndär gullegull häst som älskade att man pysslade med henne i timtal, men det fick jag bara acceptera.

bäst mådde tanten av mycket mat och regelbunden stimulans. hon hade blivit mycket riden i snabbt tempo hos förra ägaren, vilket resulterade i spänningar. mycket ridning i skog och regelbunden massage löste upp spänningarna. jag lärde mig ganska snabbt att läsa ut för dagen vilket humör hon var på, för det var helt lönlöst att köra dressyr om hon stigit upp med fel fot..då tog vi snabba galopper på ängen istället!
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Personligen tycker jag att alla som förespråkar en massa övningar istället för kontinuiterlig hantering är på fel spår. Många hästar och särskilt ston genomskådar snabbt om det du håller på med leder till något eller om du bara håller på och flyttar och annat för sakens skull. Mitt eget sto deltog i någon clinic av en NH-människa för många år sen innan jag köpte henne, och hon hade efter en kort stund tröttnat på tramset och gått och ställt sig vid ridhusdörren och krävt att bli utsläppt.
Det betyder inte att jag inte tycker att man ska träna sin häst, men man ska göra det i situationer som blir begripliga för hästen, inte hålla på och bossa med den för att visa att man är ledare.
T ex när jag går till och från hagen övar jag stanna-stå still-gå, när jag ska in till hästen i boxen och hon trängs när jag öppnar dörren tränar jag röstkommandot "back", ibland går jag ut och promenerar med henne och det är ett väldigt bra tillfälle att träna in olika kommandon.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

KL*

hoppas det är ok för ts om jag hoppar in med liknande funderingar, onödigt att skapa ny tråd!

Min dam har sedan en tid tillbaka helomvänt från osäker bitch med dåligt självförtroende till supersäker bitch med bra självförtroende, och detta, som ni kanske förstår, har skapat problem:crazy:

Jag kunde ta henne på ett annat sätt tidigare, då hon aldrig skulle komma på tanken att gå på mig eller försöka kasta av mig, utan snarare höll sig nära och sökte skydd, det som nu hänt är att hon fått gå med ett ledarsto och dennas föl sedan i sommras, hon har blivit mycket tryggare, och mår superbra av att få vara dagmamma åt fölet, och så har hon börjat se hur liten jag är i jämförelse..

Nu på senare tid har hon börjat stegra av frustration med mig på ryggen, om jag t.ex håller tillbaka henne när sällskapet går iväg, även vid träning om vi har delade meningar om tempo osv, och stegringarna är så pass höga nu att jag tappar tålamodet och blir arg, vilket inte gör situationen bättre..

Sedan har jag "löslongerat" mycket senaste tiden pga ryggont och halkiga skor, ( ryggont pga. väderomslag) Jag tar för vana att aldrig leka sadist vid longering, utan jag står snett vänd mot henne, pekar mot "öppningen" och berömmer när hon är uppmärksam. Men för någon dag sedan så var hon skittjurig, ignorant och dryg, så jag gick på henne för att få henne att flytta sig, snett bakom med rak kroppshållning och pekande hand så drev jag på henne, och då kommer ett BAKBEN flygandes 10 cm från mitt knä:eek:

min häst har aldrig så mycket som nafsat på mig under de fyra åren jag haft henne:confused:

Nu behöver jag tips på vad jag kan göra för att återställa "makt"balansen oss emellan, longeringsspön och liknande är helt uteslutet, vill inte heller ge mig in i en maktkamp med denna dam som jag omöjligt kan vinna..

Hjälp?:cry:
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Vill tillägga att hästen INTE är skadad på något sätt, detta är alltså inte ett smärtrelaterat beteende..
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Stegra kan den bara göra om den står still o hålls i.

Om ditt sällskap måste dra iväg rid innan åt ett annat håll. den vill ju efter självklart eller så skrittar man vidare på lång tygel.

Longera på normalt sätt med lina o att den får springa o göra av med energi.
Öva bara avsaktningar igångsättningar.

håll inte på att peka o vifta åt den!

Det handlar INTE om makt!
Utan ett samarbete där hästen ska har trevligt med dig.
Man vill ha hästen MED sig- inte emot sig... eller????
hästar är MYCKET villiga att hela tiden lära sig, men då måste man vara Fair.

som Görel skrev ser i synnerhet ston att det bör finnas en anledning till att de ska göra saker. Att flytta sig för att man ska komma förbi eller vid ridning om det kommer folk/ bilar eller att inte få knäna mosade mot träd.

BERÖM hästarna o håll inte på o traggla eller bossa runt dem.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Mitt tips är att ta hjälp av någon duktig tränare (för longering t ex) för min erfarenhet av starka individer ("dominanta" som det populärt kallas) som beter sig som du beskriver är att det beror på: otydlighet från människan (förvirring för hästen) => frustration => provokation => reaktion (spark). Med andra ord så upplever hästen dig som otydlig men "gåpåig", dvs skitirriterande. Du får jobba på dig själv, att bli tydligare i ditt huvud med vad du vill och hur.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

som Görel skrev ser i synnerhet ston att det bör finnas en anledning till att de ska göra saker. Att flytta sig för att man ska komma förbi eller vid ridning om det kommer folk/ bilar eller att inte få knäna mosade mot träd.

BERÖM hästarna o håll inte på o traggla eller bossa runt dem.

Här kan jag bara hålla med... Jag har aldrig ägnat mig åt NH i den form som många gör (vare sig de kan eller inte) utan endast vanlig "hantering" som krävs i det vanliga arbetet med hästen -tex att flytta sig för mig när jag ska gå runt hästen, eller att inte gå på mig när man promenerar. Har aldrig funderat över vilken metod jag använder utan bara gjort det -och jag har aldrig haft några problem med mina hästar från marken. Stoet jag har nu är väldigt självständig och rätt dominant men hon vet mycket väl hur hon ska uppföra sig vid skötsel m.m. Hon går där jag säger och flyttar sig både framåt, bakåt och åt sidan med väldigt enkla medel och utan diskussion.
Men jag är ganska säker på att om jag skulle försöka valla henne, använda rep, löslongera henne och "vifta" mot henne (kom inte på nåt bättre ord), eller flytta runt henne "i onödan" så hade jag fått problem ganska snart -hon hade blivit rent ut sagt förbannad.

Nu har jag en liten undran som är; Kan det vara så att vissa av de här NH-metoderna krånglar till det för både häst och människa så att det blir svårt för alla att veta sin roll och därmed dyker det upp div små hinder på vägen? Eller är det tex så att JAG kanske har problem som inte kommer fram för att jag inte jobbar på det sättet? -och med det menar jag att jag har aldrig jobbat för att ta ledningen över min häst, den diskussionen har inte funnits.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

*KL*

Det är väldigt intressant att läsa de här inläggen tycker jag.
Jag har många gånger tänkt när jag ser "Nh-tränare" arbeta med "hopplösa hästar" att det mest är vilsna hästar som egentligen bara behöver en tydlig ledare. Sen vilken metod som används är egentligen irrelevant.

Men hur skulle det se ut om tex. någon av de här NH-tränarna provade sina metoder på en häst med lite mer hjärna - integritet och humör som de som beskrivs i tråden?
Skrev inte Tussilago att hennes häst faktiskt sparkat åt tränaren också..?

Tar med mig en hel del från den här tråden.
Men däremot tycker jag att det är tråkigt med "allt handlar om samarbete, en god relation och förtroende". Det låter som rena mirakelmetoden, men det kanske inte är möjligt för alla, och vad gör man då? Säljer hästen och köper en Breyer Black Beuty att klappa?
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Här kan jag bara hålla med... Jag har aldrig ägnat mig åt NH i den form som många gör (vare sig de kan eller inte) utan endast vanlig "hantering" som krävs i det vanliga arbetet med hästen -tex att flytta sig för mig när jag ska gå runt hästen, eller att inte gå på mig när man promenerar. Har aldrig funderat över vilken metod jag använder utan bara gjort det -och jag har aldrig haft några problem med mina hästar från marken. Stoet jag har nu är väldigt självständig och rätt dominant men hon vet mycket väl hur hon ska uppföra sig vid skötsel m.m. Hon går där jag säger och flyttar sig både framåt, bakåt och åt sidan med väldigt enkla medel och utan diskussion.
Men jag är ganska säker på att om jag skulle försöka valla henne, använda rep, löslongera henne och "vifta" mot henne (kom inte på nåt bättre ord), eller flytta runt henne "i onödan" så hade jag fått problem ganska snart -hon hade blivit rent ut sagt förbannad.

Nu har jag en liten undran som är; Kan det vara så att vissa av de här NH-metoderna krånglar till det för både häst och människa så att det blir svårt för alla att veta sin roll och därmed dyker det upp div små hinder på vägen? Eller är det tex så att JAG kanske har problem som inte kommer fram för att jag inte jobbar på det sättet? -och med det menar jag att jag har aldrig jobbat för att ta ledningen över min häst, den diskussionen har inte funnits.

Jag instämmer med ovanstående inlägg. Jag skulle dock kunna valla och vifta och flytta runt min häst och min häst skulle lyda om än med sur min. Jag kan lova att jag inte skulle vara särskilt populär i dennes ögon om jag gjorde så. Vilket skulle resultera i en lydig men väldigt grinig häst och vad har man då uppnått?
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Kl

Vem söker en osäker häst stöd hos i en hage med hästar?
Den som brukar ägna sig åt att valla runt andra hästar i hagen eller en lugn och trygg häst.

Kram
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Så Monty Roberts exempelvis är helt ute o cyklar med sin join up och det?

Problemet med "normalt" folk är att dom tragglar för mycket, hästen visar små små tecken som "normalt" folk missar och det blir missförstånd.

MR och dom andra duktiga ser och reagerar på exakt rätt sätt och rätt tidpunkt för att det ska bli bra resultat, det blir inte missförstånd osv som bara gör hästen frustrerad.

Sen behöver bara dom göra det här en gång, dom tragglar inte runt med hästen varje dag i timmar osv. En gång och sen räcker det.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Kl

Vem söker en osäker häst stöd hos i en hage med hästar?
Den som brukar ägna sig åt att valla runt andra hästar i hagen eller en lugn och trygg häst.

Kram

Fast hästar vallar när det behövs, är det en häst som är osäker med flocken och stökar och håller på så vallar dom, kör bort dom etc. En osäker häst blir säker när den vet vad som gäller.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Jag tänkte mest, är hästen Björk okej i kroppen??

Min valack talar tydligt om när han har ont, han har i flera år lidit av efterverkningar av ett trauma.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Mitt tips är att ta hjälp av någon duktig tränare (för longering t ex) för min erfarenhet av starka individer ("dominanta" som det populärt kallas) som beter sig som du beskriver är att det beror på: otydlighet från människan (förvirring för hästen) => frustration => provokation => reaktion (spark). Med andra ord så upplever hästen dig som otydlig men "gåpåig", dvs skitirriterande. Du får jobba på dig själv, att bli tydligare i ditt huvud med vad du vill och hur.

Jag skriver under...
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Stegra kan den bara göra om den står still o hålls i.

Om ditt sällskap måste dra iväg rid innan åt ett annat håll. den vill ju efter självklart eller så skrittar man vidare på lång tygel.

Longera på normalt sätt med lina o att den får springa o göra av med energi.
Öva bara avsaktningar igångsättningar.

håll inte på att peka o vifta åt den!

Det handlar INTE om makt!
Utan ett samarbete där hästen ska har trevligt med dig.
Man vill ha hästen MED sig- inte emot sig... eller????
hästar är MYCKET villiga att hela tiden lära sig, men då måste man vara Fair.

som Görel skrev ser i synnerhet ston att det bör finnas en anledning till att de ska göra saker. Att flytta sig för att man ska komma förbi eller vid ridning om det kommer folk/ bilar eller att inte få knäna mosade mot träd.

BERÖM hästarna o håll inte på o traggla eller bossa runt dem.


För det första, hur skulle det möjligtvis vara bättre att ha hästen i lina än lös i en situation då den bara ska få springa av sig? Det är inte hälsosamt för hästen att springa runt runt på volt i oändligheter, och situationen blir knappast bättre i detta fall om hon inte har någonstans att ta vägen, och jag fortsätter att driva! Longering är nedbrytande både för relation och hästens psyke i mina ögon, är det något som ska klassas som överdrivet bossande, ja rent ut av mobbning, så är det väl att som rovdjur ställa sig med piska och lina och driva en häst som inte har någon annan utväg än att springa just runt runt runt..

Vem har sagt något om att jag "viftar" ? Vi har en tydlig kommunikation från backen då jag med handen visar var jag vill att vi/hon ska gå, detta är ingenting otydligt för henne, det använder jag mig av i daglig hantering.

Sedan så vill jag även upprepa att jag Inte är ute efter någon maktkamp med min häst, och att jag verkligen INTE bossar runt med henne i onödan heller:mad:

Det som hände i just denna situation var att hon invarderade mitt space, och började testa mina gränser, jag bad henne gå ut, men hon började vifta med svansen och lägga bak öronen, i detta läget så drev jag på henne och visade tydligt med handen var jag ville ha henne, det vill säga bort från mig.

Och tro mig, en häst kan stegra även om den inte hålls i:grin:
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

Skulle jag uppföra mig så mot mitt skarpa ponnysto så skulle jag åka på en dänga. Jag använder mig av positiv
förstärkning istället, även om jag inte accepterar allt för stora hyss från hennes del.

Jag visar att jag litar på henne, så hon litar på mig tillbaka.

Men jag skulle aldrig sätta mig i en situation där jag inbillar mig att jag skulle vara ledare för en häst.
 
Sv: Ledarskap mot extremt tufft sto?

som Görel skrev ser i synnerhet ston att det bör finnas en anledning till att de ska göra saker. Att flytta sig för att man ska komma förbi eller vid ridning om det kommer folk/ bilar eller att inte få knäna mosade mot träd.

BERÖM hästarna o håll inte på o traggla eller bossa runt dem.


:bow:


Min vill alltid veta varför hon ska göra saker, annars blir hon irriterad. Dessutom har hon mycket hög integritet,
hon vill inte att man petar, drar och bufflar med henne, det är otroligt kränkande för henne.

Häromdagen så sparkade hon varnande åt en i personalen som skulle ta av hennes benlindor inne i boxen. Hon blev puttad och flyttad på, och sa "Nu får det vara nog"

Nu gjorde den här tjejen inget annat än att säga, "Men hörredu, ge dig, titta här vad jag håller på med" och fortsatte ta av lindan.

Sedan så stog mitt sto som en ängel och ville hemskt gärna titta på vad tjejen höll på med och var hur nöjd som helst när hon insåg att hon inte blev puttad på i onödan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 803
Senast: Piek
·
Hundhälsa Hej! Jag börjar med att skriva att jag har förstått att återkommande urinvägsinfektioner är ett vanligt fel på tikvalpar. Jag har en...
Svar
7
· Visningar
3 540
Senast: animalasia
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 236
Senast: hastis1234
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
2 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp