Ledarskap och massa annat- långt

E

EricaB

Hej alla kloka hundägare!
Jag och min sambo köpte i oktober 2008 våran första hund, Ajax, dvärgschnauzer. Han är snart 9 månader.

Jag tycker att han gör det jag vill, kan sitt, ligg, tass, kom hit, rulla runt mm. Han är med mej jämt på dagarna (jag jobbar eftermiddag och min samblo pluggar dagtid), och när jag har Ajax är vi aktiva mesta delen av dagen, är ute och springer, går i skogen, spårar mm.
Vi har gått en hundkurs tillsammans med honom. Min sambo är inte lika aktiv ;) utan han och Ajax ligger mest och slöar på eftermiddagen.

När vi är hemma båda två, på helgerna alltså, är Ajax med mej mesta delen, vi är ute mycket och sen sover han eller kollar vad jag gör. Är jag i badrummet ligger han helst inne på mattan. Han är en mattegris utan dess like, vi testade igår på våran skogspromenad at sambon fick hålla Ajax medans jag sprang och gömde mej och Ajax skulle leta upp mej, han satt och tjöt som en stucken gris.´

Det jag tycker är viktigast är att Ajax följer mej när han är lös (han är i princip alltid lös med mej, vi bor på landet), och det gör han, han är superduktig med det. Han umgås regelbundet med andra hundar (ca 5 dagar i veckan, lös oftast och busar).

Nu till mina frågor.
Det finns många hundexperter, och igår hade jag äran att träffa en:crazy:. Han sa att Ajax är min ledare, eftersom Ajax sitter bredvid mej och blir arg när hanhundar går förbi och vaktar mej (morrar, skäller). Ajax gör samma sak när jag klappar katter eller blir lyft av min sambo. Däremot när sambon håller Ajax i koppel så beter han sej inte så, då bryr han sej inte om andra hundar (inte lika mycket iaf).

Jag tycker det är konstigt, då Ajax faktiskt följer mej hellre än sambon, lyssanr bättre på mej oxå för den delen, att jag skulle vara under Ajax i rang? Men jag är inte så duktig på sånt här..
Vill inte ta i min hund med "hårdhandskar" som experten tyckte jag skulle göra, jag tycker det ser för jävligt ut med folk som rycker och sliter och skriker på sina hundar. Självklart, beter han sej illa säger jag till, och ja, jag har tagit i honom, men det är inget jag vill göra.

En annan sa att antagligen är det så att Ajax och jag är en flock, Ajax är min polis och vaktar mej eftersom jag är högre i rang och min sambo tillhör inte våran lilla flock eftersom vi i princip aldrig umgås alla 3.
Är det så att jag står under i rang och ska vara tuffare? Hur? Eller ska jag bjuda in sambon att delta i våran flock :D

Jag är jättenöjd med Ajax, det är bara med andra hanhundar han kan bli lite jobbig, går och spänner sina muskler och så. Men vill lära mej mer, så snälla om ni är duktiga på ledarskap och hundspråk så hjälp mej, kan underlätta om jag vet lite mer hur jag ska göra. Har en egen filosofi att med mycket motion, kärlek och tid får man fina djur :)
 
Sv: Ledarskap och massa annat- långt

Då tyckte hundexperten alltså att man blir en bra ledare om man är hård?

Låter helt knasigt i mina öron.. :grin:
 
Sv: Ledarskap och massa annat- långt

Ja precis. Håller med dej, låter väl så där bra??
 
Sv: Ledarskap och massa annat- långt

Som jag ser de ska en ledare stå för trygghet, vara rättvis o konsekvent. Man ska ha regler o gränser för vad som är ok lr ej.
Sen hur man går till väga de är ju upp till var o en..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 382
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 743
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 877
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp