ledarskapsproblem!

Eliin98

Trådstartare
Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än..
men jag blev medlem av en andledning, mitt problem.
Det är så att jag har ägt min första häst i ett halvår nu, ett jättefint islandshäststo.
Från början gick allt bra tyckte jag, jag märkte inte inte att hon småtestade mig från början och jag var alldeles för snäll med henne.
hon är dominant mot andra hästar, det är hon som bestämmer.
Men hon har alltid varit världens snällaste häst vad jag vet.
ALDRIG NÅGONSIN bitit, sparkat elr gjort ngt annat dumt.
annars hade jag aldrig köpt henne.
Men sen kanske i September började hon bitas, mest vid sadlingen då står hon och hugger för fullt.
men även vid annan hantering.
borstning, ledning, nästan jämt.
hon började även vända baken till mig ibland och tom hota med hoven några ggr har hon gjort.
när man tex ska longera (vilket jag nästa aldrig gör) så kan hon bara dra iväg med longerlinan efter sig. Hon försöker alltid gå iväg eller springa iväg.
eller så protesterar hon bara när jag säger åt henne tex att hon ska springa.
När hon "protesterar" attakerar hon typ marken med framhovarna som en kanin typ och hoppar omkring, svårt att förklara.. men de ser ut som om hon säger "du bestämmer INTE över mig"
hon har tom nästan attakera mig i hagen, eller attakera kanske låter fel men lite så har hon gjort. Hon har typ hoppat lite och veva med hovarna typ. asså inte stegra utan mkt lägre också svart att förklara..
idag var de droppen, hon sparkade bakut mot mig i hagen..
hon har alltid varit ganska bufflig ch sånt med annars snäll.
hon testar olika saker hela tiden.
Nu varje gång jag ska ta in henne försöker hon slita sig, hon har lyckas flera ggr men hon ska inte få lyckas igen. Då springer hon iväg på gardsplanen men grimmskaftet hängande som hon snubblar på vartannat steg :/
sen kommer hon tillbaka och står still så man kan ta henne..
även i ridningen har hon testat mkt, först när jag fick henne sprang hon nästan bara runt med mig iaf när vi red ut med min stallkompis och hennes häst.. hon gick nästan inte att kontrollera, men det var aldrig läskigt. Jag har alltid sen jag fick henne kännt mig trygg på henne.
Sen började hon tjura, vägrade gå lite då och då, funka bara med pisk då går hon, annars kunde man sitta och skrika och sparka och slå till henne med händerna på rumpan och smacka ( jag har ett jävla humör, men jag har lärt mig kontrollera mig de bättre nu¨haha)
och hon rörde sig inte ett steg, så jävla irreterande..¨
sen slutade hon tjura sen vilade hon i två veckor sen började hon litegrann igen och hon gör de lite då och då men jag har alltid spö nu.
hon är helt enkelt en dominant tjej som testar mitt ledarskap och de har gått alldeles för långt. Jag har helt enkelt varit för snäll utan att jag märkt de.
Visst har vi tänkt tanken att hon kan ha ont osv men vi är nästan säker på att de handlar om ledarskap. Nästan alla vi pratat med är säker på det och vi har kollat henne litegrann typ klämt och kolla ben och sånt och då märkte man inget och innan hon kom vet besiktades hon ju.
Men om hon skulle ha ont skulle hon nog reagera annorlunda.
hon bits inte tex vid bara ett tillfärlle tex sadling elr ngt och ibland bryr hon sig inte osv.
och hon är ju pigg och glad i övrigt och verkar må bra (peppar, peppar)
Från början reagerade jag alldeleds fel..
jag blev skitförbannad och ledsen och visste inte vad jag skulle göra.
tex när hon hugg efter mig så slog jag till henne lite snabbt och hon hugg igen och jag gjorde samma osv osv, jag tappade ofta tålamodet och skrek elaka saker och blev jättearg och de gör mig ju inte direkt till ngn ledare, det är som att förlora.
Hennes beteende har gjort att jag mår sjukt dåligt ibland.
Det känns om om det är mitt fel, och de känns om om han aldrig kommer bli sig själv igen..
skuldkänslorna har plågat mig dag som natt, suttit där och gnagit i magen flera månader nu..
jag har förstört världens bästa häst, så känns de.
Jag har aldrig haft någon bra "startegi" hur jag ska tillrättavisa henne och de är en sak jag har stor ångest över..
hade jag gjort rätt från början kanske de aldrig gått såhär långt..
jag har sagt till henne olika hela tiden, gjort många misstag, blivit förbannad många ggr, gjort misstag som tex att bestaffa i fel ögonblick, sånna där smågrejer som jag vet betyder mkt.
Alla jag har pratat med har sagt olika hur jag ska hantera henne, men typ alla säger att jag ska vara konsekent, och de vet jag att de är väldigt viktigt.
jag försöker men de är så svårt med en häst som naffsar och biter precis när man inte hinner säga till och man hinner inte reagera och hon småbits ( inte hårt direkt) hela tiden och ska man stå och tex piska till henne hela tiden elr vadå? en annan persom har sagt till mig att de är jätteviktigt att inte tjata då blir de den där mamma-barn effekten och den funkar inte så bra.
men hur ska man kunna vara konsekvent utan att tjata på en häst som aldrig ger sig? en annan peron sa att de är bara att tjata och tjata och någon annan har sagt att de är bara att smälla till hårt en gång typ.
Det är så jävla svårt särskillt när man är 14 år gammal som jag och inte är världsbäst på hästar och ingen i familjen är hästintesserad med en lite eftersom vi har skaffat häst.
JAG ÄR INTE RÄDD FÖR HENNE och jag försöker vara bestämd.
jag vet att jag ska vara överbestämd och bestmma i princip varje steg hon tar, hon ska aldrig flytta mig osv, hon ska aldrig vinna över mig.
men de går inte så bra, eller ja de går upp och ner hela tiden, oftast känns det som att vi är på rätt väg men ibland känns de som om vi är på noll igen.
jag har lärt mig lite nh övningar av min kompis som jag gör, typ som att flytta framdel, bakdel, backa, komma osv med hjälp av tryck osv, de är hon ganska bra på iaf flytta för tryck.
hon har så otroligt stark personlighet.
och hon är verkligen helt underbar när hon accepterar än som ledare, då är hon hur go som helst och en riktig mystjej.
och jag vill inte att ni ska uppfatta henne som elak för de är hon inte.
bara respektlös och dominant.
hon är så snäll och social mellan "varven" dvs när hon naffsar, biter osv.
och hela tiden har hon glimten i ögat och man ser på hennes ögon att de är ingen elak häst.
hon känns mer som en"busig" och "bråkig" tonåring som ska testa gränserna.
hon är ju bara åtta år också, de kanske har ngt med de att göra?
hon är "snällare mot större människor tex min pappa.
jag är liten och då tror hon att hon kan gå på mig.
men jag känner faktiskt att vi är på rätt väg nu, men jag är endå orolig för att hon inte ska bli sig själv..
det STÖRSTA problemet är jag! jag får ångest och skuldkänslor varje dag för att jag inte har ngn bra "strategi" att hantera hennes beteende.
jag försöker vara bestämd, lugn, envis, konsekent osv men ibland går de inte så bra..
min "strategi" just nu är- inte låta henne bestämma ngt, hon får inte flytta på mig osv..
jag tränar ledarskap och flyttar henne mkt och och leder henne. men leda går ju inte just nu eftersom hon har börjat dra iväg och då vill jag inte leda runt henne i önödan, kanske om jag tar träns då..?
jag har alltid med mig spö för det respekterar hon mer.
jag piskar till henne snabbt och flyttar henne när hon bits.
¨jag berömmer och är snäll och glad när hon är duktig.
jag gosar mkt osv när hon är snäll också.
jag försöker att aldrig tappa kontrollen.
men de svåraste att klara av när de gäller "strategin" är att vara konskekvent.
hon naffsar och biter hela tiden och ibland hinner man helt enklelt inte..
och ibland råka man säga till endå och då kanske de råkar vara försent så att hon inte förstår..
ibland råkar man knappt nudda henne med pisken och ibland råkar man piska till ganska hårt.
de är mkt svårare än de låter.'och jag vet inte om jag gör rätt..
det är svårast att säga till när jag leder henne och hon naffsar på min hand.
jag hinner oftast inte och då blir de att jag ignoerar och de är inge bra..
men tex igår då ignoerade jag de först och sen stanna jag och när hon naffsa lite till smälde jag till henne hårt på bogen för jag blev arg.
vet ej om de var rätt eller fel, alltså om hon förstår vad jag menar när jag inte alltid är konekvent..
men hon har iaf blivit mkt bättre sen jag börja använda spö jämt osv.
jag mår verkligen skit över hennes beteende och de känns som om jag bara gör fel hela tiden när jag ska korrigera henne..
så om någon människa orka läsa den här texten så behöver jag hjälp. råd på hur jag ska kunna vara konsekvent .
och är det någon annan som har haft en häst som varit såhär?
tips?
mycket tacksam för svar :laugh:
 
Sv: ledarskapsproblem!

Låter inte alls skoj, och jag tycker dte är tråkigt att det blivit så:(

Hur är hon mot de andra människorna i stallet?

Det låter absolut som att hon tagit kommandot och jag tror inte tips på nätet räcker utan att du måste få hjälp av ngn öga mot öga.
Det har gått så långt känns dte som
 
Sv: ledarskapsproblem!

Att tänka på, våld föder våld och den enda som kan bryta den cirkeln är du. Lägg bort spöet och sluta slåss.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jag har inte läst hela ditt inlägg men stora delar av det. Jag tror som föregående att du behöver hjälp. Den stora frågan är vem du ska be om hjälp.
Det jag läst gör at tjag tror du fastnat i 2 tankegångar och ingen av dem kommer att bära frukt. Den första är det här med ledare. Oavsett om man tror att man behöver vara ledare över sin häst eller inte så är du så fast i tanken så jag tror den blockerar dig. Det andra är din känsla av otillräcklighet och misslyckande. Hästen kan garanterat läsa detta.
Min känsla är att du inte bara har att göra med ett ranghögt sto utan även ett smart sto. Du skriver många gånger att du inte hinner reagera och därmed inte kan göra ngåot åt dumheterna. Där tror jag du har fel. Hästen vet mycket väl vad som är ok och vad som är för mycket. Du behöver inte ta i varje gång du ska korrigera. Ett "det räcker nu" eller "skärp dig" kommer du långt med och det måste inte komma exakt på tiondelssekunden för att sin häst ska förstå vad du menar.
Det är inte fel att ha en pisk med sig men den ska du använda sparsamt. Detta av fler skäl. Det ger inte en särksilt bra relation om man går och daskar till sin häst i tid och otid hur otrevlig den än är. Om du använder pinnen frekvent så kommer hästen att trubbas av och då får du inte önskad effekt den dag du verkligen behöver använda den.
Jag känner inte din häst men vissa saker du beskriver känner jag igen från min egen dam. Fundera lite över vem din häst är. Alla sa till mig när jag köpte min att den där måste du hålla kort annars tar hon över. Tack för den :crazy:. Hästen var sur och grinig (men hade världens snällaste ögon). Om du hade henne i en rundkorall så sparkade hon frekvent åt ditt håll och om man trängde henne för hårt (inte hårt alls egentlgien) så slogs hon. Den hästen slogs i rent självförsvar. Hon behövde få känna sig delaktig i allt. Hon behövde få förhandla och bli sedd. Hon behövde få massor av respekt. Det tog ett bra tag innan jag fattade vem hon var. När så skedde så blev hon så trevlig. Det betyder inte att skärpan inte finns där. Det betyder inte att hon inte kan hugga mig i armen men det betyder att hon varnar många gånger innan och att hon absolut inte vill någon något ont. Jag har hållit på att trilla av så många gånger där hon lyft tillbaka mig på ryggen, jag har krälat under magen på henne när jag halkat omkull och hon verkligen snott sig själv ur led för att itne trampa på mig. Jag har några gånger skrikit i panik när hon busat till det på samma sätt barbacka som med sadel och hästen sedan vägrat att busa barbacka under lång tid. I början slängde man in kraftfodret i krubban och stängde dörren fort som fan numera kan jag stå och rota runt i krubban när hon äter. Det finns så många gånger som hon visat att ger du henne förtroende så ger hon samma sak tillbaka. Min kompis som träffade henen första året hon var min och då konstaterade att "den där får vi göra korv av" litar numera så rejält på hästen så hon lugnt låter den nosa på sitt mycket lilla barn. Hon är en märr och hon är envis som synden med massor av idéer men hon har ett hjärta av guld som man verklgien kan lita på. Nej jag är inte ledare över min häst. Jag ser oss som ett team där jag har sista ordet i många frågor men nästan alltid måste förhandla för att få som jag vill.
För att förtydliga så har min häst aldrig hotat att gå till attack som din gjort. Jag vill bara så ett frö om att det kan finnas fler orsaker till det du nu har problem med. Det är du som måste avgöra vad som är orsaken till problemen och handla utifrån det. Jag tror du ska ta hjälp (men som sagt tänk efter nogrannt innan vad du vill ha, det finns många hästknäckare och andra idioter på marknaden) för det har gått långt i ditt fall och jag har fått släppa vissa problem med min dam eftersom jag inte hade nog med kunskap för att lösa allt. Det fick bli en prioritering vilket betyder att hon är en ganska usel ridhäst. Vill hon träna är hon gudomlig har hon ingen lust blir det därefter. Jag har lärt mig massor om häst av damen men hon är långt ifrån felfri och samma gäller mig.
Lycka till
 
Sv: ledarskapsproblem!

du får gärna pma i vilka trakter du befinner dig så kanske jag kan tipsa om ngn bra tränare i markövningar, dvs "NH"
 
Sv: ledarskapsproblem!

Tänk bara på att många som håller på med "NH" är hästknäckare. De slår inte hästen till underkastelse utan knäcker den psykiskt istället. Det finns bra folk också men många kör snabbmetoden och jag ser ingen skillnad på att klå upp hästen fysiskt eller psykiskt.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Tänk bara på att många som håller på med "NH" är hästknäckare. De slår inte hästen till underkastelse utan knäcker den psykiskt istället. Det finns bra folk också men många kör snabbmetoden och jag ser ingen skillnad på att klå upp hästen fysiskt eller psykiskt.

tänker inte ens ge mig in på en diskussion om detta.
De jag känner,inkl. mig själv som hanterar hästen enligt det som i folkmun kallas "NH", knäcker inte ngn häst utan hittar ett samspel och samarbete .
 
Sv: ledarskapsproblem!

Tänker inte heller ge mig in på en diskussion kring ämnet "hästknäckare". Något du måste ha missuppfattat eller träffat människor som inte alls kan sin sak.

NH = samspel, samarbete, förtroende, tillit

Till Eliin98 kasta spöet och sluta slå din häst, det leder bara till mer problem. Tänk på att du förstör hästen, hårda ord javisst, men våld löser inget. Börja med att titta på "filmer" du hittar på internet om NH tex Parelli. Läs böcker det finns en bra svensk NH-tränare manlig.
Tyvärr är det nog inget bra att fråga på forum, i stallet för där vet alla bäst. Sök istället upp kunnig person nära dig och ta hjälp nu. Jag tycker också du ska vända dig till professionella tränare som håller på med islänningar.

Använd en repgrimma, men ryck aldrig i den, om hästen gör det är det ju hennes fel och förmodligen tycker hon kanske det är obehagligt och slutar. Försöker hon sticka när du leder så ta tag och vänd huvudet mot dig, och gå runt runt i cirklar. Skrik eller slå aldrig! Hon ska tycka om att vara med dig.
Sen alla andra problem, ta hjälp att lösa dem.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jag tror det är mycket viktigt att du tar hjälp NU! Man kan utan att vilja det förstöra en häst, även om man inte är elak utan "bara" gör fel.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Du respekterar inte henne.

hon säger till o du förstår inte- varav det eskalerar.

Du måste skaffa ngn som tolkar henne åt dig o ser vad du gör för fel.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Nej det är de inte..
Det är bara en person till i stallet och mot henne är hon väl likadan som mot mig tror jag.
Hon hanterar inte min häst särskilt mkt.
Mot dom flesta är hon mer eller mindre respektlös, men mot min pappa är hon mkt mindre respektlös.
Den endå jag kan komma på som hon inte gör ett skit mot är min stentuffa hovslagare.
Ja jag vet men jag vet inte vem jag ska ta hjälp av..
 
Sv: ledarskapsproblem!

Gud va hemskt du får mig att känna mig.
Det är inte direkt misshandel jag pratar om.
Av ALLA jag pratat med har jag fått höra att jag ska vara stenhård och säga till henne ordentligt, det var en person som hållit på med hästar i typ 40 år som tipsade mig om att jag skulle börja använda spöt, för hon hade haft en häst som var likadan och de hade funkat.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Tack så jättemkt, det du skriver låter vettigt.
Du har nog rätt med det där att jag har ställt in mig på dom där 2 sakerna osv
Jag ska försöka ta hjälp av någon men jag vet inte vem.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Gäller även Magica de hex
Varför så upprörda? Jag skrev aldrig att alla NH utövare knäcker hästar. Jag skrev att det finns ett antal NH tränare som gör det. Om ni vill sätta likhetstecken mellan detta så får det stå för er.
Jag har sett lite för mycket NH som ger knäckta hästar. Jag har sett det både i verkliga livet och i ett antal bejublade klipp på nätet. I verkligheten består NH ofta av mycket slit i repgrimman, kraftiga överdrivna skakningar i repet för att få hästen att backa (gärna med en tung grimskaftshake som slår hästen hårt över käken vid varje skakning) och hårt mentat tryck på normala trevliga hästar. Varför är det mer naturligt att man står framför hästen och slänger med grimskaftet än många konstiga saker man använder som tecken inom den "normala" hästhanteringen? I filmerna på nätet ser man ofta knäckta hästar, hästar som inte har någon personlighet kvar utan är maskiner. Ni ser lugna trygga hästar jag ser hästar med en död blick som inte kan eller vågar reagera på sin omgivning.
Jag har även sett alldeles för många som tränar för dessa personer som går från att vara lugna trygga hästmänniskor till att bli osäkra och helt plötsligt tappa kunskapen att läsa hästen. De blir otydliga i sitt kroppsspråk och verkar mest leta efter punkt 1b som ska utföras efter 1a. Folk som inte kan så mycket om häst åker på en helgkurs och lär sig göra join up eller annat kraftigt dominansbeteende. När de kommer hem så kör de de här övningarna konstant för "det är ju NH". Varför måste man gnida in i hästen att den är lägre i rang när den inte ens mopsat sig från början?
De som förespråkade den tuffa "håll henne på plats" vägen angående min häst var just NH förespråkarna. Hade jag följt deras råd hade jag antingen varit död idag eller så hade min häst tappat bort sin peronslighet totalt. Till skillnad från den kultur som NH kommer ifrån så vill jag ha en smart, mentalt stark och intelligent häst som tänker och ifrågasätter när jag kommer med en dum idé. Om jag säger åt min häst att hoppa ut från ett stup så ska hon titta på mig och säga "glöm det".
För 3 år sedan sa jag att jag håller på med NH. Jag tror jag sa samma sak för 2 år sedan men numera så säger jag inte det utan jag håller på med hästhantering utifrån mina hästar och utifrån det jag vill att de ska vara.
Det finns jättebra NH utövare också men alla inom den genren är inte ens i närheten av att vara bra.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Sv: ledarskapsproblem!

Jag tycker att det låter som om din häst har ont någonstans eftersom hon tidigare inte har visat upp det här beteendet. Har du testat att ta ut en duktig veterinär eller en equiterapeut?
 
Sv: ledarskapsproblem!

Gud va hemskt du får mig att känna mig.
Det är inte direkt misshandel jag pratar om.
Av ALLA jag pratat med har jag fått höra att jag ska vara stenhård och säga till henne ordentligt, det var en person som hållit på med hästar i typ 40 år som tipsade mig om att jag skulle börja använda spöt, för hon hade haft en häst som var likadan och de hade funkat.

Jo det är misshandel, som uppenbarligen kommer när du tappar humöret.

För övrigt är jag inte alls säker på att vi pratar om ett dominant sto, jag känner mer igen mina osäkra hästar i din beskrivning. De ser skittuffa ut när de tar makten i hagen genom att vara envetnast och argast, men det är egentligen ett feghetstecken. Man kan inte banka vett i dessa hästar (eller andra heller för den delen) utan man måste vinna deras förtroende först, sen kan man tala om ledarskap, när hästen känner sig trygg. Du har ägnat 6 månader åt att bryta ner förtroendet mellan dig och din häst, det kommer att ta ännu längre tid att bygga upp det igen.

Och bara för att nån sysslat med hästar i 40 år betyder inte att de gjort det på ett bra sätt...

Jag skulle fundera på att flytta hästen om du delar stall med människor som uppmuntrar det du håller på med för det kommer inte att funka, varken för dig eller hästen.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Du behöver hjälp. Sluta att slå den och skrika.

Tänk tvärtom - vad vill jag att hästen ska göra? Beröm allting som är "ungefär" rätt. Du vill att den ska stå still och vara lugn, beröm varje gång den står still. Ge ett hönät när du hanterar. Rid efter någon annan och ha draghjälp, beröm varje gång den lyssnar på en hjälp. Skapa situationer när hon alltid gör rätt och beröm, beröm, beröm...

Nu har du startat upp ett mindre krig genom att vara arg, tappa tålamodet, och inte lyssna på din häst - försök att släppa på stressen, och minska kraven. Det handlar inte om att kräva sin plats i en hierarki. Ni ska ju samarbeta och bli ett ekipage. Du ska inte bara domdera runt henne.

Jag förstår mycket väl att det kan bli fel, och jag tror absolut att du gjort ditt bästa! Men ta några steg tillbaka och fundera, istället för att bara bli arg och tolka allt som "dominans". Tänk ut en plan över hur du ska jobba (ta gärna hjälp av någon kunnig) och följ sedan planen. Aldrig slå och skrika, aldrig skrämmas eller hota, bara lugn och konsekvent.

Jag håller tummarna för er, och berätta gärna hur det går! :)
 
Sv: ledarskapsproblem!

Tack så jättemkt, det du skriver låter vettigt.
Du har nog rätt med det där att jag har ställt in mig på dom där 2 sakerna osv
Jag ska försöka ta hjälp av någon men jag vet inte vem.

Jag förstår din frustration. Jag tror att både du och din häst behöver hjälp av någon som är välutbildad, har stor erfarenhet av ridning och hästar och beskriver så man förstår. Lena Danius kanske kan hjälpa dig. Om du går in på hennes hemsida, googla på "Ekipage-1" (jag får inte lägga in länken direkt - det räknas som reklam och det är inte tillåtet i bukefalos), kan du läsa mer om henne och vad hon har att erbjuda.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 541
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp