Ledgångsreumatism

arabia

Trådstartare
Jag har precis fått diagnosen ledgångsreumatism o är insatt på cortison (prednisolon) i en kur på 4v.
Hur är det för er med reumatisk värk, vad gör ni för att hålla det under kontroll? Jag har just nu hemsk värk i i princip hela kroppen o det är så jobbigt.

Som ny med diagnos vill man ju veta allt helst på en gång, googlat massor men vill veta hur andra har det oxå, vet att det är väldigt individuellet men behöver ventilera av mig lite iaf
 
Mycket av min hantering av smärtan beror ju på hur jag mår psykiskt också.
Jag försöker röra på mig så mycket som möjligt. Just nu har jag gått upp alla de 23 kilon jag gick ner för två år sen pga antidepressiva, men har börjat vägen för att gå ner igen :)
Sen får man testa sig fram med mat och sånt.
 
Om kortisonet funkar lika bra på dig som det gör på mig, så kommer du känna dig som en helt ny människa om ett par veckor...

Jag har en reumatisk variant, som dock inte sitter i själva lederna - men ont har jag ändå.
Det som funkar bäst för mig är rätt medicinering och träning i varmbassäng (på sjukhuset). Men vi är väldigt olika, prova dig fram t.ex om värme eller kyla lindrar smärtan i dina händer (och resten av kroppen, förstås). Mina leder fryser till is och värker mer av kallt vatten, medan andra njuter av kyla...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 191
Senast: Destiny_D
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 273
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 257
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 848
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp