Ledigt för arbetsintervju?

Milosari

Trådstartare
Får man det? Jag har en tidsbegränsad anställning på företaget jag jobbar nu, och söker nytt jobb. Jag har blivit kallad till intervju på två platser, dels nuvarande arbetsplats men också en liknande. Företagen konurrerar inte utan samverkar. Jag var på en första intervju i veckan (andra stället) och nu vill de att jag ska komma tillbaka för att träffa mina ev blivande kolleger och för att prata mer om min personlighet än kompetens. Problemet är då att jag behöver vara där på en tidpunkt på dagen där jag jobbar på nuvarande jobb. Hur löser jag detta? Jag har ingen semester att ta ut och företaget jag jobbar på nu har ingen flex. Jag tror att chefen nog är väldigt tillmötesgående, men har hon rätt att säga nej om någon kollega kan täcka upp för mig?
 
Får man det? Jag har en tidsbegränsad anställning på företaget jag jobbar nu, och söker nytt jobb. Jag har blivit kallad till intervju på två platser, dels nuvarande arbetsplats men också en liknande. Företagen konurrerar inte utan samverkar. Jag var på en första intervju i veckan (andra stället) och nu vill de att jag ska komma tillbaka för att träffa mina ev blivande kolleger och för att prata mer om min personlighet än kompetens. Problemet är då att jag behöver vara där på en tidpunkt på dagen där jag jobbar på nuvarande jobb. Hur löser jag detta? Jag har ingen semester att ta ut och företaget jag jobbar på nu har ingen flex. Jag tror att chefen nog är väldigt tillmötesgående, men har hon rätt att säga nej om någon kollega kan täcka upp för mig?

Ledighet utan lön borde väl fungera?
 
Får man det? Jag har en tidsbegränsad anställning på företaget jag jobbar nu, och söker nytt jobb. Jag har blivit kallad till intervju på två platser, dels nuvarande arbetsplats men också en liknande. Företagen konurrerar inte utan samverkar. Jag var på en första intervju i veckan (andra stället) och nu vill de att jag ska komma tillbaka för att träffa mina ev blivande kolleger och för att prata mer om min personlighet än kompetens. Problemet är då att jag behöver vara där på en tidpunkt på dagen där jag jobbar på nuvarande jobb. Hur löser jag detta? Jag har ingen semester att ta ut och företaget jag jobbar på nu har ingen flex. Jag tror att chefen nog är väldigt tillmötesgående, men har hon rätt att säga nej om någon kollega kan täcka upp för mig?
Visst har hon rätt till det, men om tjänsten är tidsbegränsad hade jag ändå frågat och förklarat läget samt hoppats att hon är tillmötesgående.
 
Får man det? Jag har en tidsbegränsad anställning på företaget jag jobbar nu, och söker nytt jobb. Jag har blivit kallad till intervju på två platser, dels nuvarande arbetsplats men också en liknande. Företagen konurrerar inte utan samverkar. Jag var på en första intervju i veckan (andra stället) och nu vill de att jag ska komma tillbaka för att träffa mina ev blivande kolleger och för att prata mer om min personlighet än kompetens. Problemet är då att jag behöver vara där på en tidpunkt på dagen där jag jobbar på nuvarande jobb. Hur löser jag detta? Jag har ingen semester att ta ut och företaget jag jobbar på nu har ingen flex. Jag tror att chefen nog är väldigt tillmötesgående, men har hon rätt att säga nej om någon kollega kan täcka upp för mig?

Ser väl två lösningar, antingen pratar du med företaget du ska på intervju till och fråga om det går att ändra tiden för intervjun och förklara varför eller så pratar du med chefen om obetald ledighet och förklarar att eftersom du har en tidsbegränsad tjänst så behöver du ju leta nytt då du inte vill vara arbetslös efter att denna tidsbegränsade anställning tar slut. Men du har ingen automatisk rätt till ledighet vad jag vet såvida det inte finns i något kollektivavtal att person med tidsbegränsad har rätt att få obetald ledighet för anställningsintervju.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
711
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 488
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: monster1
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp