Ledigt vid anhörigs bortgång

Vårt avtal säger 10 dagar totalt på ett år men jag fick två för begravning plus en för bouppteckning efter nära anhörigs bortgång.
 
Som sagt: jag behöver inte övertygas om det där. Båda mina föräldrar dog förra året, jag fick gå igenom rutinen två gånger med 3,5 månaders mellanrum.

Och jag pratar inte om vad jag tycker är rimligt, utan om att detta regleras i lag och avtal och då får man kolla vad som gäller där man själv jobbar.
Mitt svar var nog mer generellt än riktat just till dig.

Beklagar verkligen sorgen i och med dina föräldrars bortgång.
 
Och make/maka/sambo gissar jag. Nåt liknande hos min. Jag skulle tro att de flesta avtal som reglerar det här också definierar vad som räknas som nära anhörig.

Tio extra betalda lediga dagar för en timmes släktforskning baserat på dödsannonser vore väl härligt?

”Asså min tremännings halvbrorsas farfars svågers svärsons måg dog förra veckan. Nu är jag så lessen över att jag aldrig fick träffa honom, det är så ledsamt till och med att jag knappt visste att han existerade! ”
 
Att vara ledsen är inte att vara sjuk. Det är naturligt vid en nära anhörigs bortgång, inte en sjukdom.

Däremot kan ledsnad/sorg vara en rimlig anledning till frånvaro från jobbet även om det inte handlar om sjukdom. Jag försöker skilja på semantiken.
Men man kan ju vara så pass ledsen eller illa berörd att man faktiskt är sjuk.

Jag var totalt uträknad när min mamma gick bort. Jag hade ont i hela kroppen, sov inte, grinade ögonen ur mig, hade frossa och skakningar och fick såna ångestattacker att jag föll ihop. Jag var definitivt fysiskt okapabel att arbeta. Och ja psykiskt också. Hjärnan var som sirap i säkert en månad. Värken i kroppen och framförallt skinnet tog nästan två månader innan den gav sig.

Jag önskar inte min värsta ovän mitt mående. Hua!

Mvh Miks
 
Nja, det tror jag är väldigt "snällt". Vi har bara någon enstaka dag (minns inte exakt antal) och vi har kollektivavtal.
Någon dag hemma när en nära anhörig gått bort är snudd på omänskligt, har svårt att tro att en arbetsplats kräver att man ska vara fungerande då så snabbt. För allas bästa är det nog tror jag bäst att vara hemma ett par dagar för att hämta sig.

Här har dom bra rutiner vad gäller sådant iallafall.
 
Du kan vara helt lugn, jag är mycket väl bekant med turerna kring nära anhörigs begravning. Men nu handlar det ju inte om känslomässiga argument för ledighet, utan vad som gäller i lag och ffa avtal. 10 dagars permisson för begravning tror jag att få avtal erbjuder.
Ja, och avtal osv här är 10 dagar efter bortgång, sen dagarna som behövs runt som rör begravningen. Det var aldrig ens någon diskussion kring det ens, det var för en självklarhet.
 
Oj, det var generöst!

Jag fick ledigt med betalt för min farmors begravning men det var nog mest närmsta chefens goda vilja. Det finns inte (hos min arbetsgivare) tydligt beskrivet vad som räknas som "nära anhörig".

Jag var på en begravning i fredags - då fick jag ta annan ledighet.
Generöst eller inte så tycker jag det är en självklarhet när partnern går bort, det är nästan en risk att låta någon jobba vidare direkt efter sånt. Här var det ingen tvekan iallafall när det gällde sådant. En chef som inte låter någon hämta sig från att partnern tex gått bort är snudd på omänsklig tycker jag.
 
Generöst eller inte så tycker jag det är en självklarhet när partnern går bort, det är nästan en risk att låta någon jobba vidare direkt efter sånt. Här var det ingen tvekan iallafall när det gällde sådant. En chef som inte låter någon hämta sig från att partnern tex gått bort är snudd på omänsklig tycker jag.
Men det är sannolikt ingen som jobbar vidare direkt. De flesta är i skick för sjukskrivning efter partners död, det har inget med permission att göra.
 
Men det är sannolikt ingen som jobbar vidare direkt. De flesta är i skick för sjukskrivning efter partners död, det har inget med permission att göra.
Bara går efter mina erfarenheter och dom är att det var 10 dagars betald frånvaro från jobbet efter bortgången. Var ingen sjukskrivning, hon ville jobba men dom rekommenderade inte det vilket var bra.

Kan faktiskt förstå att många vill jobba på och hålla igång då det faktiskt kan vara psykiskt lättare än att vara hemma och ta in vad som hänt. Men det är inte sunt heller alltid. Folk hanterar ju saker och ting olika.
 
Någon dag hemma när en nära anhörig gått bort är snudd på omänskligt, har svårt att tro att en arbetsplats kräver att man ska vara fungerande då så snabbt. För allas bästa är det nog tror jag bäst att vara hemma ett par dagar för att hämta sig.

Här har dom bra rutiner vad gäller sådant iallafall.
Jag håller med om det. Berättar bara hur reglerna ser ut på många arbetsplatser avseende betald ledighet/permission. Sedan får man sjukskriva sig eller ta semester.
 
Någon dag hemma när en nära anhörig gått bort är snudd på omänskligt, har svårt att tro att en arbetsplats kräver att man ska vara fungerande då så snabbt. För allas bästa är det nog tror jag bäst att vara hemma ett par dagar för att hämta sig.

Här har dom bra rutiner vad gäller sådant iallafall.

Det som pratas om antal dagar etc i tråden är ju just permission. Dvs ledighet med lön. Inte att man måste infinna sig på jobbet efter en dag
Det ju att bli sjukskriven för sorgreaktion men då krävs ju att en läkare gjort bedömningen att man ej klarar av arbete.
Vet inte hur svårt det är att få igenom det till fk för sjukpenning etc. men det finns som exempel under diagnoskod anpassningsstörning i alla fall.

Men det är ju bara ta en dialog med arbetsgivaren. Obetalt ledigt har man ju rätt till. Eller om det finns intjänad ledighet att ta av kan man ju säkert välja att ta ut av den om de inte är berättigat sjuklön.
Det man inte kan förvänta sig om det inte finns avtalat är ledighet med lön.

Jag hoppas ju ingen arbetsgivare tvingar någon som mår väldigt dåligt in till jobbet.
 
Min Pappa hade en hel del ledigt från jobbet när han vårdade min farmor på slutet. Hon vägrade sjukhus och vår svårt drabbad av cancer vet att han iaf var en hel del med henne sista tiden och efteråt ( ca 13 år sedan nu ). Lika så med sin Pappa när han gick bort förra året. Nu jobbar han för ett större företag vet inte riktigt vad deras avtal är när någon nära anhörig dör. Men de är ju mycket runt omkring som ska fixas inte bara begravning. Men jag anser nog att om man är hårt drabbad av sorgen så är inte jobbet rätt plats att vara på. Jag när jag förlorade min mormor här i tidigt i våras svårt att ta in att hon var borta, hon stod mig nära och sorgen kom inte ikapp mig för ens begravningen för att jag valde att borra med huvudet i sanden och köra på framåt men när de väl kom så kom de med full kraft.
 
Jag är inte så säker på att sorg alltid ses som sjukdom?
Det vanliga är väl att arbetsgivarna accepterar egen sjukskrivning vid sorg - den där veckan man kan sjukskriva sig själv och första veckan med intyg om man får ett sådant.

Men nej, sorg är inte en sjukdom (och det är här semantiken faktiskt kan vara viktig): "normal" sorg är just en normal sorgereaktion, fullt friskt att vara jätteledsen när någon närstående gått bort. Också fullt friskt att ha svårt att koncentrera sig på exempelvis jobbet.

Men inte en sjukdom. En normal reaktion.

Sjukpenning handlar om att få ekonomisk ersättning när man har en arbetsförmåga som är nedsatt på grund av sjukdom.
Om man alltså har normal sorg, är egentligen inte sjukskrivning tillämpligt utan annan ledighet.

Ibland tar sig sorgen större uttryck än det som är normalt - och då kan sjukskrivning vara aktuellt.
Var gränsen går för hur länge "normal sorg" accepteras som orsak till sjukfrånvaro är säkert glidande och oklar.
 
Generöst eller inte så tycker jag det är en självklarhet när partnern går bort, det är nästan en risk att låta någon jobba vidare direkt efter sånt. Här var det ingen tvekan iallafall när det gällde sådant. En chef som inte låter någon hämta sig från att partnern tex gått bort är snudd på omänsklig tycker jag.

Som annan redan konstaterat så pratar vi inte om frånvaro, utan betald ledighet eller inte. Jag tror få arbetsgivare inte har förståelse för viss frånvaro i samband med bortgång.

Tyvärr vet jag en arbetsplats där två bröder tvingades jobba samma dag som en förälder gick bort, det känns verkligen helt overkligt att som svar på inringd frånvaro svarar: "men begravningen är väl inte redan, då kan ni ju vara på jobbet idag". Fantastiskt.
 
Som annan redan konstaterat så pratar vi inte om frånvaro, utan betald ledighet eller inte. Jag tror få arbetsgivare inte har förståelse för viss frånvaro i samband med bortgång.

Tyvärr vet jag en arbetsplats där två bröder tvingades jobba samma dag som en förälder gick bort, det känns verkligen helt overkligt att som svar på inringd frånvaro svarar: "men begravningen är väl inte redan, då kan ni ju vara på jobbet idag". Fantastiskt.

Fy fan vad vidrigt rent ut sagt :mad:

När jag jobbade på ICA gick en kollegas man bort (efter en längre sjukdom). Chefen ringde genast in en extra personal men kollegan fick själv välja om hon ville jobba eller ej. Hon ville jobba men inte vara i kassan och visste att hon kunde gå hem direkt om det blev för mycket. Jag har ganska mycket dåligt att säga om den arbetsplatsen men den situationen sköttes snyggt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 372
Senast: Mois
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
988
Senast: tanten
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 728
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 373
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp