Ledinflammation och blodmask.

thewik

Trådstartare
Mitt nu 6 åriga sto verkar vara en riktigt problemhäst...:(
I somras konstaterades på klinik att hon hade inflammation i bakknäna, något som gjort att hon överbelastat fram och även hade inflammerade kotor fram. Jag och även vet trodde då att knäna blivit skadade efter att hon fastnat på ridbanans sarg efter att hon försökt hoppa över vid tömkörning. Hon behandlades Bak först med tuppcam och kortison var bra på återbesök och då behandlades även kotorna fram. De var sedan bra vid återbes två veckor senare.
Jag har sedan satt igång henne lugnt skritt en månad efter det trav i tio dagar innan jag började lägga in lite galopp emellanåt, enl instruktioner från vet. har inte börjat rida för tränare förrän i november då jag hoppat en gång och dressyrat två.
Problemen började sedan igen i början på december då hon åtrigen började bråka och inte vilja fatta högergaloppen, absolut inte halt. Jag bestämde mig för att åka till klinik och kolla upp.
Visade sig på böjprov att hon hade mycket kraftiga reaktioner både bak och fram, värre än i somras. Vid logering syntes ingen hälta mer än att hon rör sig orytmiskt bak. Visade sig även att hon hade stora blodmasken.
Hon fick avmaskning och antiinflammatorisk med sig hem och ska äta det i tio dagar sen återbesök.

Nu till min fråga, kan blodmasken ha något att göra med de kraftiga reaktionerna eller har hon helt enkelt dåliga bakknän som inte tål hårdare träning. Hur stor skada kan maskarna göra?

//Therese, frustrerad hästägare. :banghead:
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Stora blodmasken kan göra mycket skada. Kanske inte hela sanningen till hältan men, eftersom hästen blir "allmänt nedsatt" av masken, som ju trots allt påverkar de inre organen, så blir ju hästen också lättare halt. Det behöver alltså angripas från "alla håll", självklart med både avmaskning och antiinflammatoriskt som ni gjort.
Togs det blodprov? Hur såg blodvärdena ut?

Tänk på att om hästen varit mycket angripen av mask och har t ex låga blodvärden, så tar det lång tid (minst ett par månader) innan värdena är normala igen.
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Stor mängd stora blodmasken kan ge riktigt skumma symtom. De kan skapa blodproppar som går till bakbenen och ger dålig blodcirkulation där. Det värsta är att skadorna orsakade av stora blodmasken är permanenta.
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Vi såg maskarna/larverna i avföringen precis då vi höll på att lasta och åka hem så vet konstaterade bara vad det var så jag fick avmaskning med mig hem till båda hästarna, dock så har jag bara sett från stoet. Är det ett tacken på mycket mask när det kommer ut levande maskar i avföringen, det var en hel del. Efteråt har jag bara sett någon enstaka i högarna.
Han trodde att de kunde ha orsakat någon inflammation i kroppen som gjorde henne ännu mer känslig än hon redan är.

Inget blodprov togs men vi har tid för återbesök nästa vecka så vi får se vad veterinären vill göra då.
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Stor mängd stora blodmasken kan ge riktigt skumma symtom. De kan skapa blodproppar som går till bakbenen och ger dålig blodcirkulation där. Det värsta är att skadorna orsakade av stora blodmasken är permanenta.

Men usch, hoppas verkligen att hon inte hunnit ta mycket skada av dom. Dom verkar kunna ställa till med en hel del dom där äckliga maskarna :( Nu behövde jag ju inte göra någon kollamasken kontroll då det tydligt syntes i avföringen vad det var så jag vet inte hur mycket mask hon har. Ska göra en kollamasken analys senare i vår och se hur mycket som finns kvar och ev avmaska igen.
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Vad var det för maskar som kom ut? Storlek och färg?

Vita ganska smala, ca 5-6 cm långa, såg ut som att dom hade som en sugpropp fram.
Jag har dålig koll på olika sorters maskar men vet sa att det var antingen stora blodmasken eller någon annan sort kommer inte ihåg namnet de två var tydligen ganska lika men på storleken så kunde han avgöra att de var blodmaskar.
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Stora blodmasken är ungefär 2,5cm lång. Vita smala maskar låter mycket mer som springmask eller mycket unga spolmaskar. Stora blodmasken är inte heller vit utan rödbrun (vit på de flesta bilder då de är blodlösa/döda).

Om ni hittar mask igen så lägg i påse med lite vatten och skicka till Vidilab så talar de om gratis vad det är för något.

Låg maskarna utanpå bollarna eller inuti? Tjocka eller smala ändar? Kritvita eller gulvita? Runda eller platta?
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Stora blodmasken är ungefär 2,5cm lång. Vita smala maskar låter mycket mer som springmask eller mycket unga spolmaskar. Stora blodmasken är inte heller vit utan rödbrun (vit på de flesta bilder då de är blodlösa/döda).

Om ni hittar mask igen så lägg i påse med lite vatten och skicka till Vidilab så talar de om gratis vad det är för något.

Låg maskarna utanpå bollarna eller inuti? Tjocka eller smala ändar? Kritvita eller gulvita? Runda eller platta?

Ja jag har också läst att stora blodmasken är rödbrun men är det inte så att larverna är vita? På vissa bilder jag sett så är de vitaktiga och liknar de hon hade

När vi var på kliniken så var det lite svårt att avgöra men de jag hittat i hagen har de mestadels legat utan på. Ändarna är avsmalnande, de jag hittat i hagen är lite mindre än de på kliniken kanske runt 3 cm.
Tror inte de var helt runda är osäker då det var ett tag sen jag såg dom har inte sett någon mer sedan avmaskningen och dagarna efter för ca 2 veckor sen. Larverna var vita.
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Springmask. Blodmasken är inte avsmalnande (honan kan vara ngt avsmalnande i ena änden) och de är bara vita när de legat i sprit (typ inför fotografering). Springmasken ligger också utanpå bollarna medan blodmasken ligger inuti.

Hade du tagit bilder eller skickat in dem hade du fått veta direkt, de är INTE svåra att skilja på om man vet hur maskarna ser ut. Kliar sig hästarna?
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Springmask. Blodmasken är inte avsmalnande (honan kan vara ngt avsmalnande i ena änden) och de är bara vita när de legat i sprit (typ inför fotografering). Springmasken ligger också utanpå bollarna medan blodmasken ligger inuti.

Hade du tagit bilder eller skickat in dem hade du fått veta direkt, de är INTE svåra att skilja på om man vet hur maskarna ser ut. Kliar sig hästarna?

Okej tack har aldrig set någon inälvsparasit från häst förut så har 0 erfarenhet.

Nej inte så att man reagerar på det iaf, valacken har gjort det till och från förut men nu har ja inte sett det på länge. Stoet har jag heller inte sett klia sig någon nån enstaka gång har hon kanske gjort det men de var någon månad sedan,
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Jag tänkte mer på veterinären.

Om du ser nån mask igen, fota och skicka gärna in den också. Om det är springmask och du lyckats få bort den med avmaskning (det är inte alltid det går) så håll koll igen om 4-5 månader, då dyker de upp igen från den smitta de hunnit få i sig innan du avmaskade.
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Min foderhäst blev också behandlad i bakknäna (och ena framkotan) i samband med att hon hade blodmask (även låga blodvärden och knottror i huden).
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Min gamla häst gick omkull i hagen och fick en låsning i ryggen. Gick tyvärr ett tag med det innan jag upptäckte att något var fel. Halt båda fram och rektoin ena bak. Hade som din gått och avlastat på fram pga låsningen.
Duktig vetrinär misstänkte direkt att det fanns någon annan orsak än benen till hältan. Blev behandlad av kiropraktor och sprutad i lederna. Det var för ca 7år sedan och hästen har varit helfrisk efter det:)

Med tanke på traumat din häst varit med om är det nog klokt att även kolla upp rygg så att orsaken till hältan finns där.
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Jag har faktiskt tänkt på att orsaken kan sitta i ryggen då hon ofta är irriterad vid sadling. Men eftersom vet känt å klämt på ryggen och sagt att det känns bra så litar man ju på det. Men jag ska absolut fråga om det på torsdag, och om dom ska röntga benen så kan dom lika bra ta en plåt på ryggen också :)

Kul att höra att hästen blev bra efter och det inte kom tillbaka :)
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Min foderhäst blev också behandlad i bakknäna (och ena framkotan) i samband med att hon hade blodmask (även låga blodvärden och knottror i huden).

Intressant, det kanske finns något samband då. Vad för slags knottror hade den? Min har haft det också ganska mycket i somras, stora som ärtor och sitter oftast på ryggen. De minskade betydligt då jag slutade ge henne kraftfoder men man kan fortfarande känna någon
 
Sv: Ledinflammation och blodmask.

Min hade mest uppe på rumpan, också stora som ärtor ungefär och pillade man på dem trillade det av en torr skorpa. Vet inte hur mycket samband det hade, veterinären sa väl att det hade med det nedsatta allmäntillståndet att göra. Vi tog också bort kraftfoder och drog ner hösilaget och släppte henne på gräs istället, men nu äter hon "som vanligt" igen och har inga knottror.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 159
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 491
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 468
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp