ledproblem på ny häst (Ganska långt, men snälla, läs ändå)

ako

Trådstartare
Hej!

Tänkte höra era åsikter litegrann...

Jag köpte en ny häst (hblsto f. -97) i november. Hon var då kontinuerligt riden i ett och ett halvt år och hade senaste månaderna stått hos en utbildare (som jag f ö känner och har en god relation till sedan tidigare) för tillridning och försäljning.

Jag var och provred henne tre gånger och fastnade totalt för henne. Det är en glad och positiv häst, som dessutom rör sig och hoppar trevligt. Mina framtida ambitioner med denna häst är hobbyridning och tävling på LB-LA nivå i både dressyr och hoppning och kanske nådon deb fälttävlan. I dag skulle jag bedöma att hon ligger utbildningsmässigt på en nivå motsvarande LB dressyr och LC hoppning.

Innan jag köpte henne hörde jag mig för runtomkring lite, bl a med hennes tidigare ryttare (ej ägare - ägaren är en äldre hästuppfödare på landet som inte rider själv längre) och även med den tränare hon ridit för. Båda dessa personer var positivt inställda till hästen, och den tidigare ryttaren konfirmerade ägarens intygande att hästen aldrig varit halt e d.

Jag var däremot korkad nog att inte röntga henne (Skäll inte på mig - korkat, jag vet, men om ni fortsätter läsa så upptäcker ni, guskelov, att det inte hade någon jättebetydelse), utan lät min egen veterinär (spec på häst) besiktiga henne. Hon gick igenom besiktning inkl longering o böjprov klockrent. Det enda som är, är att hon är ngt parallellförskjuten och intåad fram, men det bedömde inte min vet som någon anledning till att avstå köpet.

Frid o fröjd o kul med nya pållen var det i fyra veckor ... Sedan tyckte inte min tränare (första träningen) att hon såg riktigt ren ut bak. Jag kastade mig såklart iväg till Strömsholm för en hältutredning där hon kontaterades vara ½ grad halt på vb, 2 grader vid böjprov. Efter bedövning i kotleden (som släckte hältan helt) konstaterades kotledsinflammation. Hon reagerade inte något på hb o vf, däremot lite på hf. Vi lät dock det vara då, eftersom hon dagen innan slagit sig i hagen o fått ett sår på det benet.

Vid detta tillfälle gjorde jag (visserligen försent, men ändå) en exportröntgen, som visade en lös benbit (Birkelandsfraktur heter det visst när det sitter just där) i den andra bakkotan (alltså den bakkota som fortfarande inte reagerar på böjprov). I övrigt var röntgen UA.

Återbesök i mångags: Helt ohalt på den behandlade kotan (vb)(o i hb o vf oxå) men reagerade på framkotan som vi avvaktat med sist p g a såret. Släckte helt vid bedövning. Behandlad i den, samt återbekandlad "för säkerhets skull" i bakkotan. Ska åter den 21. Nu går hon i liten hage med gammal ponny. De håller sig lugna förutom att de tyvärr sprang lite igår när det kom främmande hästar förbi. Hoppas det inte skadade. Vet tyckte liten (alltså inte sjukhage, men liten hage) med ponny verkade bra, menade att det ffa var mycket spring i hagen som skulle vara skadligt.

Nu till min egentliga fråga (äntligen...): Under förutsättning att lederna blir bra, vad tycker ni? Borde man ta bort den lösa benbiten i den andra bakkotan? Vet tyckte inte den var alarmerande på något sätt, men samtidigt verkar det ju finnas en vits med att ta bort den innan den gör henne någon skada. Å andra sidan, finns det ju många hästar som går med lösa benbitar i hela sina liv utan att må dåligt. Har inte tagit upp detta med vet ännu, han föreslog inte operation i nuläget. Tyvärr kommer denna vet vara sjukskriven vid nästa återbesök, så jag får en annan. Å andra sidan är de ju duktiga allihop.

Vet att förs bolaget inte bekostar op. om hästen inte har uppenbara problem med benbiten, men tror att jag ska kunna ordna pengar ändå. Frågan är bara vad som är bäst...?

Usch, vilken soppa. Jag har varit så lyckligt förskonad från ledproblem på tidigare hästar... Vet varken ut eller in... Dessutom haltar ettåringen runt i hagen, efter spark fån sin lille kompis häromdagen (vet tyckte dock att han skulle gå ut iaf lite). Bara gamla ponnyn (20 år) tuffar glatt på med oförminskad energi :) .

Eller, kanske någon har ett förslag på alternativ hobby? Krukmålning eller kaninagility, kanske? Eller varför inte fossilstudier ;)

Tack för svar o förlåt ett låååångt inlägg...
 
samla på frimärken är bra sålänge man inte nyser över dem ;)
/P
 
Hej! Jag hade inte opererat om hästen inte visar några problem. Jag köpte också min häst oröntgad men kan få ut på försäkringen om det skulle bli problem med ev. lös benbit. Behöll hästens gamla försäkring som den haft sen födelsen. Mvh Aker
 
Det är mycket som skall stämma när man köper häst! Du verkar ju ha hittat en som passar dig, grattis!
Vill bara kort säga att det inte direkt är ovanligt att hästar kan få lite överansträngda leder vid ägarbyte.
Skulle tro att det beror på att dom rids annorlunda mot vad dom är vana vid. (Observera att jag inte sa "fel", utan "annorlunda"...). Kanske underlaget är annat och sedan kanske man får en ny hovis som skor lite annat än vad hästen är van vid.
 
Om inte benbiten vållar några problem så är det ju inte nödvändigt med operation. En del hästar går ett helt liv med lös benbit utan att det märks.

Lycka till med din nya häst!
 
Hej allihop o tack för era svar!

Jo, självklart hoppas jag ju på att det kan vara ryttarbytet som orsakat hältan, ev i kombination med att hon ju innan jag köpte henne stod på ett utbildnings- och försäljningsstall och antagligen reds ganska hårt där inför försäljningen. I så fall behöver ju inte problemen komma tillbaka om jag bara tar det lugnt med igångsättning osv. HOPPAS!

Vad det gäller benbiten i bakkotan har inte heller jag tidigare trott att det var så mkt att bry sig om så länge hon inte får problem av den (hon är helt ren och torr i samtliga ben, även de två hon är/har varit halt på). Läste dock en tråd här på Buke häromdagen där många menade att det var bättre att plocka bort lösa benbitar "för säkerhets skull" även om hästen inte visade några symptom :confused: . Funderar oxå på om hon kanske HAR ont av benbiten i allafall, men har avlastat så att hältan syns på vb o hf istället? Å andra sidan, hade hon ont av den, så nog 17 borde hon reagera på böjprov på den kotan?

Tack för era svar!! Ytterligare synpunkter tas självklart mer än gärna emot!

AKO
 
jag har förr haft en häst som hade lös benbit i hasen.
den opereades aldrig även om vi va hos vet. och pratade om det. jag tävlade iof på låg nivå, LB DRessyr, 1 m hoppning.
hästen fick ej gå upp i höjd då det syntes i hoppningen att hon inte orka lufta upp bakbenet så mkt mera, men höll klart och gott till den höjden och lägre (jag hoppade oftast lägre)

min kompis hade en med lös benbit i kotan, den blev dock tvungen att opereras.
 
Ingen mer som har något att tillägga? Alexandra? Magdalena? Någon annan? Snälla! Undrar ffa vad ni tycker om benbiten o ev op, men även andra synpunkter o kommentarer välkomnas.
 
Hej Ako,
Jag sitter och klurar på samma sak. Du skrev:

"Nu till min egentliga fråga (äntligen...): Under förutsättning att lederna blir bra, vad tycker ni? Borde man ta bort den lösa benbiten i den andra bakkotan? Vet tyckte inte den var alarmerande på något sätt, men samtidigt verkar det ju finnas en vits med att ta bort den innan den gör henne någon skada. Å andra sidan, finns det ju många hästar som går med lösa benbitar i hela sina liv utan att må dåligt."

Jag har hittat en treåring som jag vill köpa, och vid besiktningen så syntes en "lös benbit" i ena bak (har själv lagt ut en tråd om det). Det här är mina funderingar kring att operera eller inte...kom gärna med synpunkter om jag har tänkt helt galet! :o :o :o

Hästen har inget besvär och kommer troligen aldriga att få det, om vi inte hade röntgat så hade det aldrig upptäckts.
MEN! Nu har jag ändå fått veta att hästen har en lös benbit. Så länge den sitter där den sitter så gör den ingen skada, MEN OM den börjar "vandra" i leden - vad jag förstår så är det då den gör skada!? Bättre att ta bort den innan!

Om man inte röntgar upptäcks lösa benbitar oftast genom att hästen är gallig, varm och/eller halt. Då har det redan uppstått en skada. Det viktigaste för mig är just att undvika inflamationer, för de är så j-vla svåra att bli av med. Jag anser att om en inflammation väl har uppstått så är det benet/leden/muskeln försvagad för en väldigt lång tid framåt.

Däremot - om det finns risk för inflamation eller ärrbildning vid operationen så är det lika illa! Fråga veterinären som ska göra operationen..!

Så har vi den tråkigaste sidan - ekonomin. Om du har röntgat och således vet om att hästen har en lös benbit kan/får du aldrig höja försäkringen för hästen utan att få reservation på det benet. Om benbiten är bortplockad och hästen friskförklarad slipper du det problemet. Men, en operation av lösa benbitar där hästen är symptomfri får man bekosta själv (förutom om man har Folksam).

Säljaren till "min" häst ska ta bort benbiten, och om operationen går bra så ska jag köpa honom :love: Det skiljer sig ju lite från din situation eftersom du redan köpt hästen, men jag hoppas att det ändå är lite hjälp inför beslutet. Lycka till! :)

/KB
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp