Leds på att bli anmäld

Suspiria

Trådstartare
Vi blev anmälda till Länsstyrelsen förra vintern och nu var det dags igen. Förra året var det först ett mail som inte var anonymt, från en gubbe som bor en bit bort. Han ansåg att hästarna inte hade något stall och frös för att de inte hade täcke. Vi har en nordsvensk och shetlandsponny... han skrev även något om att vi hade höns i garaget. Garaget som var ombyggt till stall och hade ett hönshus i ena änden. 🤔
Sen inkom en anmälan om att vi bara hade en häst. Då kommer länsstyrelsen ut och kunde konstatera att det är två hästar men shetlandsponnyn är så liten så hon syntes knapp i all snö och hon gillar att vara i skogen i hagen. Allt väl.

Nu fick vi hem brev om att det kommit en anonym anmälan igen. Hästarna har inget stall, inga täcken, ingen mat, inget vatten. Det står att vi har en ensam get som inte har något vindskydd. 🤔
Vi har faktiskt tre getter och deras hage sitter ihop med en ligghall. Det syns dessutom ganska tydligt från vägen som vi bor bredvid.
Våra smått överviktiga hästar har fri tillgång i hönät, jag bär ut vatten flera gånger om dagen och de kommer in flera timmar om dagen eller natten. Vår nordsvensk hatar att stå inne så det händer att jag har dem inne på dagen istället för natten, lite beroende på väder.

Vet inte om det är någon som anmäler i all välmening och seriöst tror att något är så fel, eller om någon bara jävlas av någon anledning. Jag blir i alla fall väldigt ledsen och tappar lusten att ha djur även om jag älskar dem.

Fler som har det så här? Tips?
 
Skicka kopior på LS papprena till gubben? Så han får se svart på vitt att du kan ta hand om dina djur?:)
Efter förra besöket sa de att om någon ringer igen kommer de berätta att de varit hit och sett att vi har stall och att allt är bra. Det enda de anmärkte på då var ett handtag som satt lite dumt till bara. Men inget av det i anmälan.

Men nu är det kanske någon ny, eller samma gubbe. Det vet jag ju inte. De har inte varit här på besök men de lär väl dyka upp för det kommer säkert komma fler anmälningar, känns det som.

Vet att djuren har det bra men det är så tröttsamt. Det är självklart bra att anmäla om man ser djur i misär men när det är så uppenbart att de har stall, mat och vatten om man bara tittar så känns det jobbigt. I anmälan står det att personen sett att de inte har mat och vatten från vägen, det syns inte om man inte går fram till hagen
 
Har en fd arbetskompis som blev och kanske fortfarande blir anmäld hela tiden. Det började när dom hade kor och fortsatte sedan när dom skaffade hästar. Länstyrelsen var dit på besök titt som tätt men hittade inget fel.
Hon har kvar hästarna men jag vet att de flesta anmälningarna handlade just om att dom hade hästarna på lösdrift, att dom inte fick komma in på nätterna. Nu har dom jätte fin ligghall i en lada så det var inget att anmärka på. Men tillslut tröttnade hon på anmälningarna och slutade ha hästarna på lösdrift.

Jag hoppas ni orkar vara starka och stå på er. Ni vet ju att ni gör allt enligt regelboken och att det inte finns något att anmärka på. Vissa människor är bara såna som måste klaga och få andra människor att må dåligt, antagligen för att dom inte mår särskillt bra själva.
Om det är granngubben som anmäler kanske ni ska buda hem honom på fika och en pratstund för att höra hur han tänker ich han får se sig omkring på er gård och se att djuren har det bra.
 
Känner lite som så att är man säker på att allt är bra så gör det väl ingenting att LS kommer ut? Tycker det är bra stt dom reagerar på anmälan. Visst det tar tid och energi men ni får väl också det på papper om det är bra?
 
Jag har en väninna som blev anmäld hela tiden. Hon hade sina hästar vid en väg... hon blev så trött på det så hon använder inte den hagen längre. Det var allt möjligt konstigt hon blev anmäld för som det inte fanns någon grund för.

Bara för att folk inte ser vattenkaret från vägen innebär inte det att hästarna inte har något vatten i hagarna.

Jo hästar kan vara ute i regn

Jo hästar kan ha täcken på sig

Nej hästar behöver inte alltid ha täcken

Osv
 
Känner lite som så att är man säker på att allt är bra så gör det väl ingenting att LS kommer ut? Tycker det är bra stt dom reagerar på anmälan. Visst det tar tid och energi men ni får väl också det på papper om det är bra?
Ja, det är klart. Men känns inte så kul om det är något pucko som ska sprida skitsnack om att våra djur inte har det bra.
 
Ja, det är klart. Men känns inte så kul om det är något pucko som ska sprida skitsnack om att våra djur inte har det bra.
Idioter finns överallt.
Har ni en god relation med länsstyrelsen så lär de sig snart att allt är ok. Flera vänner har bl.ilvit anmälda trots exemplarisk djurhållning.

Det trista är att det överanmäls för sådant som är helt OK medan annat får fortgå för att ingen ser.
 
Nu är det här visserligen bara jag och min korta stubin, men om jag var säker på att det var den här gubben som hade anmält gång på gång hade jag först tagit ett ordentligt snack med honom, och om han ändå fortsatt hade jag polisanmält honom för falsk tillvitelse.
 
Nu är det här visserligen bara jag och min korta stubin, men om jag var säker på att det var den här gubben som hade anmält gång på gång hade jag först tagit ett ordentligt snack med honom, och om han ändå fortsatt hade jag polisanmält honom för falsk tillvitelse.

Jag tror inte polisen hade gjort något åt saken. Min erfarenhet är dessutom att de flesta anmälningar är anonyma.

Ts; säger som de andra, håll ut och försök ha en god dialog med Länsstyrelsen när de kommer eller hör av sig. Så länge du är samarbetsvillig brukar det inte behöva leda till massa kontrollbesök.
 
En del människor är verkligen anmälningsbenägna. Vi har en sådan person i vårt bostadsområde. Han och hans fru lever på att göra olika typer av anmälningar. Det verkar helt enkelt vara det som ger dem energi. De anmäler grannar för byggnationer, höjd på staket, buskar som är högs, de ifrågasätter tomtgränser, de anmäler snöröjningen för att de skvätter upp grus på deras tomt - och de fortsätter trots att exempelvis stadsbyggnadskontoret och kommunen påstår att inget fel har begåtts. De kan hålla igång ett ickeärende i flera års tid.

Kontentan är att för vissa människor så hjäper det inte med att prata och visa att inget fel begåtts. De njuter helt enkelt av att anmäla andra människor.
 
Jag tror inte polisen hade gjort något åt saken. Min erfarenhet är dessutom att de flesta anmälningar är anonyma.

Ts; säger som de andra, håll ut och försök ha en god dialog med Länsstyrelsen när de kommer eller hör av sig. Så länge du är samarbetsvillig brukar det inte behöva leda till massa kontrollbesök.

Det har du möjligen rätt i, men falsk tillvitelse är fortfarande ett brott, som t.om. har fängelse fängelse i straffskalan redan vid ringa brott eller brott av normalgraden. Därför skulle åtminstone jag i den situationen ha anmält. De kanske inte hade gjort någonting här och nu, men hade man anmält vid varje tillfälle man fått en LS anmälan på sig, hade de definitivt börjat bry sig.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
I Holland kan man köpa färdigtryckta skyltar som man hänger på staketet för att folk lägger näsan i blöt hela tiden. (Ringer på dörren och ifrågasätter) Det finns alla möjliga varianter tex

*Hästen har täcke för att han fryser utan det (massa förklaringar)
*Hästen behöver inget täcke utan klarar sig bra utan
*Hästen har täcke mitt i sommaren för att skydda mot insekter
*Hästen har en munkorg så att den inte ska bli för fet
*Hästen svälter inte den får mat men bantar

Minns inte all men det var rätt lustigt :D
 
I Holland kan man köpa färdigtryckta skyltar som man hänger på staketet för att folk lägger näsan i blöt hela tiden. (Ringer på dörren och ifrågasätter) Det finns alla möjliga varianter tex

*Hästen har täcke för att han fryser utan det (massa förklaringar)
*Hästen behöver inget täcke utan klarar sig bra utan
*Hästen har täcke mitt i sommaren för att skydda mot insekter
*Hästen har en munkorg så att den inte ska bli för fet
*Hästen svälter inte den får mat men bantar

Minns inte all men det var rätt lustigt :D
Men Hjälp :crazy: !

@Suspiria det där låter inte riktigt normalt. Är det samma person kanske som fått nötter i huvudet och anmäler gång på gång?

Inget tips annat än att prata med länsstyrelsen helt sakligt om hur det ser ut.

Jäkla slöseri med resurser :mad:
 
Min tanke var också att sätta upp en skylt.
" Våra hästar går ute dygnet runt med möjlighet att gå in i sitt hus på xkvm. Eftersom de själv bestämmer hur de vill ha det när det regnar så har de inget regntäcke. De får mat i sitt lilla hus och där står även vattnet. Hästarna kollas till flera gånger var dag."

Jag har också hästarna i en by och var nog först med lösdrift där och fick många frågor i början om täcke och att de inte tas in. Men de har själva sett att hästarna gärna står ute vid regn och krymper inte. ;)
Jag hade nog dock inte varit så diplomatisk med skylt utan sarkastisk, så som jag har en tendens att bli när jag blir irriterad.
Satt upp en stor skylt vid vattnet där det stod "Vatten!" Med en pil som pekar, "Mat" med en pil som pekar och "Hästhus" med en pekandes pil. Gärna överdrivet stora skyltar bara för att.

Jag förstår att det är tradigt när andra vill få det till att man inte tar hand om sina djur, när man själv gärna gör allt och lite till. Stå på dig!
 
Min tanke var också att sätta upp en skylt.
" Våra hästar går ute dygnet runt med möjlighet att gå in i sitt hus på xkvm. Eftersom de själv bestämmer hur de vill ha det när det regnar så har de inget regntäcke. De får mat i sitt lilla hus och där står även vattnet. Hästarna kollas till flera gånger var dag."

Jag har också hästarna i en by och var nog först med lösdrift där och fick många frågor i början om täcke och att de inte tas in. Men de har själva sett att hästarna gärna står ute vid regn och krymper inte. ;)
Jag hade nog dock inte varit så diplomatisk med skylt utan sarkastisk, så som jag har en tendens att bli när jag blir irriterad.
Satt upp en stor skylt vid vattnet där det stod "Vatten!" Med en pil som pekar, "Mat" med en pil som pekar och "Hästhus" med en pekandes pil. Gärna överdrivet stora skyltar bara för att.

Jag förstår att det är tradigt när andra vill få det till att man inte tar hand om sina djur, när man själv gärna gör allt och lite till. Stå på dig!
Kanske man får kommentarer som ”oj kan dina hästar läsa” istället :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 974
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 427
Senast: Skye
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 487
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp