Ledsen/deppig häst?

ahdvgh

Trådstartare
Hejsan!
För några månader sedan fick vi hem en 5 årig valack. Hans före detta ägare sa att han var jätteglad och lekfull häst. Här hemma står han med två kompisar som är ganska gamla å brukar inte leka med varandra. På senaste tiden har jag märkt att nya hästen blivit mindre motiverad, vill inte att jag stiger upp, tar honom från hagen m.m. I ridningen är han mindre energisk och han beter sig generellt annorlunda än när han kom.
Vi har bokat in att en person som gör accupunctur ska komma å titta på honom å se att inget är fel. Har också märkt att högra sidan av hans rumpa "knacksar" när han går ibland, men det kan också vara nåhoy han alltid haft. Eller så kan allt bero på att när han föll för nån vecka sedan, skadade han musklerna och lederna mera...

Vill verkligen inte att han ska vara så ledsen. Min fråga är att kan en häst vara ledsen eller vad kan dwt bero på?
 
"Skadade muskler och leder mer"?

Har hästen gått omkull och nu beter sig som du beskriver - inte vill att du sitter upp, inte går fram ordentligt och inte vill bli hämtad i hagen - hade jag åkt till veterinär innan jag tänkt tanken att behandla med akupunktur, massage eller något annat. Seriösa i branschen "alternativ" ska ändå inte behandla hästar där det finns skäl att tro att de ej är friska och hela.

Uteslut skador innan ni gör något annat som bara riskerar att förvärra problemet. Visst kan det lika gärna vara en enkelt åtgärdad låsning, men jag hade inte chansat med en rörelsestörning kombinerat med förändrad personlighet och ovilja att jobba och umgås med människan.
 
Ja, det med accupuncturen skulle vara att han skulle först kolla igenom honom och hitta problemet, sedan göra vad han tycker behövs. Grejen är den att han bor i Estland och kommer till mina grannstall om ett par veckor, och är rädd att det blie värre. Orskaen jag inte begt hit veterinär ännu är förr att jag gissar att de bara kommer ge honom smärtmedicin och be mig art gå med honom lite, vilket jag inte tycker alltid är lösningen...
 
Hejsan!
För några månader sedan fick vi hem en 5 årig valack. Hans före detta ägare sa att han var jätteglad och lekfull häst. Här hemma står han med två kompisar som är ganska gamla å brukar inte leka med varandra. På senaste tiden har jag märkt att nya hästen blivit mindre motiverad, vill inte att jag stiger upp, tar honom från hagen m.m. I ridningen är han mindre energisk och han beter sig generellt annorlunda än när han kom.
Vi har bokat in att en person som gör accupunctur ska komma å titta på honom å se att inget är fel. Har också märkt att högra sidan av hans rumpa "knacksar" när han går ibland, men det kan också vara nåhoy han alltid haft. Eller så kan allt bero på att när han föll för nån vecka sedan, skadade han musklerna och lederna mera...

Vill verkligen inte att han ska vara så ledsen. Min fråga är att kan en häst vara ledsen eller vad kan dwt bero på?

Om hästen blivit så förändrad efter att ha gått omkull så är det en veterinär som ska kolla på hästen.
Och en bra veterinär ger inte bara smärstillande och ordinerar promenader om något annat behövs. De behandlar eller remitterar vidare till kiro/equiterapeut etc.
 
Ingen seriös alternativare behandlar en häst som har uppenbara problem utan att veterinär har gått igenom hästen och gett klartecken för behandlingen. Ingen seriös hästägare ber heller någon alternativare att kolla på en häst med uppenbara problem utan att en veterinär sagt okej till det.
Åk till klinik med hästen. Låt dem gå igenom honom ordentligt och sedan kan det eventuellt vara okej med en alternativbehandling om veterinären anser att det kan hjälpa hästen att tillfriskna.
 
1. Veterinär för att kolla om den har ont nånstans
2. Hittar inte veterinären något, kan du ta ut akupunktör.
3. Visst kan en häst bli deppig/förändrad för att den inte trivs. Min häst trivdes inte i förra stallet där jag stod nästan ett år, blev superjobbig att rida och hantera. När jag sen flyttade så var hon sitt vanliga jag på bara ett par veckor.
 
Ja, det med accupuncturen skulle vara att han skulle först kolla igenom honom och hitta problemet, sedan göra vad han tycker behövs. Grejen är den att han bor i Estland och kommer till mina grannstall om ett par veckor, och är rädd att det blie värre. Orskaen jag inte begt hit veterinär ännu är förr att jag gissar att de bara kommer ge honom smärtmedicin och be mig art gå med honom lite, vilket jag inte tycker alltid är lösningen...

En seriös akupunktör rör inte en häst med skadebild, innan veterinär gett sitt utlåtande. Det kan FÖRVÄRRA skadan. Så jag hoppas att den estländska akupunktören har ansvarsförsäkring om det går riktigt illa.
 
Det nålen gör att "reta" det område som nålen sitter i. Ibland har det god funktion, ibland inte. Som jag har förstått så ser nålen till att få en massa nytt blod och syre till det ömma stället.
För mig så fungerar endast akupunktur i kombination med övningar såsom stretch och bygga upp muskler runt omkring som kan avlasta den ömma punkten.
Jag går till min naprapat när jag känner igen vad som är fel på mig, typ min återkommande inflammerade slemsäck i axeln. Att lite radom ta ut en som sätter nålar, ser jag som att slänga pengar i sjön. Bättre ta reda på vad som är fel hos vetten.
 
Jag hästar kan bli deprimerade. Och det är inte ovanligt att de blir det vid ägarbyte. Tänk dig själv, ny miljö, saknar sina gamla kompisar och känner inte nya ägaren.

Men som alla säger det kan vara bra om en veterinär går igenom hästen så att den inte är skadad.
 
Ja, det med accupuncturen skulle vara att han skulle först kolla igenom honom och hitta problemet, sedan göra vad han tycker behövs. Grejen är den att han bor i Estland och kommer till mina grannstall om ett par veckor, och är rädd att det blie värre. Orskaen jag inte begt hit veterinär ännu är förr att jag gissar att de bara kommer ge honom smärtmedicin och be mig art gå med honom lite, vilket jag inte tycker alltid är lösningen...
De flesta veterinär gör mer än så.
 
Ja, det med accupuncturen skulle vara att han skulle först kolla igenom honom och hitta problemet, sedan göra vad han tycker behövs. Grejen är den att han bor i Estland och kommer till mina grannstall om ett par veckor, och är rädd att det blie värre. Orskaen jag inte begt hit veterinär ännu är förr att jag gissar att de bara kommer ge honom smärtmedicin och be mig art gå med honom lite, vilket jag inte tycker alltid är lösningen...
Hur vet du att
1) detta är vad veterinären kommer att göra?
2) att det i så fall är fel behandling?
Smärtlindring och att inte rida är inte lösningen på alla, men många, skador. Speciellt som en första åtgärd om skadan inte är allvarlig. Att rida är definitivt fel på en häst som har ont.
 
Självklart ska hästen veterinärutredas. Inget annat, ingen alternativbehandling innan veterinär gett sitt klartecken.

Om man inte är nöjd med den ena veterinären, ring en annan. I det här fallet hade jag åkt till klinik för en ordentlig utredning, hästen mår ju uppenbarligen inte bra.
 
Du vet att hästen gått omkull och därefter blivit förändrad?
Hur länge sedan är det? Boka tid på kliniken direkten, det kommer du tjäna på i längden.
Inte konstigt att hästen inte vill att du sitter upp om den gått omkull och antagligen har ont.

Ja hästar kan bli deppiga av flytt, m8n blev set i gamla stallet. Sen vi flyttade har jag en helt annan häst, är det en lekfull häst som hamnar med tråkmånsar så klart den inte tycker det är lika roligt, har den sen ont på det så ja..
 
Metacam i 10 dagar och vila/promenader behöver ju inte alls vara fel. Är det nåt litet så läker det ut på den antiinflammatoriska medicinen och vilan, är det nåt större så vet man ofta mer var man ska leta.

Att alternativbehandla hästen när den är skadad kan ge ett längre förlopp än om den som är utbildad på att ta hand om skadade hästar får göra det direkt.
 
Det är inte ovanligt att veterinärer rekommenderar smärtlindande/antiinflammatorisk medicin och vila. Men medicinen får de ju för att de ska slippa ha ont. Tacka sjutton för att hästen kan verka deprimerad om den har ont. Medicinen behövs ju, och att neka en häst som har ont smärtlindring är djurplågeri. Dessutom hjälper det antiinflammatoriska till att läka skadan.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 675
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Nja, det var ju att ta i, för det är hon verkligen inte. Men något är helt klart fel. Min kelgris som alltid kommit fram bland de...
2
Svar
23
· Visningar
5 476
Senast: moiran
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 148
Senast: Bleuh
·
Träning Skrev för ett par dagar sedan om min nyinköpta 15-åriga arabvalack. Skulle gärna vilja ha lite mer råd om hur ni andra skulle agerat...
2
Svar
35
· Visningar
3 333
Senast: acj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp