Bukefalos 28 år!

ledsen och frågande

NovaAngel

Trådstartare
Har ett fullblod som är tänkt att bli min lilla fälttävlansstjärna

Men tyvärr finns det en del problem...hon avskyr tränsbett eller gummibett.
Men får ju inte ha vilka bett som helst i dressyrklasserna så därför måste jag ju rida på sånna el dyl.,tredelat fungerar inte heller.

Hon trivs bäst på hackamore och ett jaktkandar
Vi kämpar och kämpar med tränsbetten men det blir aldrig sammma fina häst som om man rider på dom andra två...hon slappnar aldrig av.
*************
Sedan en sista sak; vilken är ganska problematisk enligt mig.
Varje sommar eller vår (som nu) så blir min lilla pålle som förbytt.

Ex. när jag ska hoppa upp på henne, hon backar och vägrar att stå still och när jag väl kommit upp så veter hon sig som en galning och hoppar runt och in i allt som finns omkring henne.

Sen kan det gå hyfsat bra när jag väl kommer igång med henne men sen kan hon även under ridpasset få sånna "knäppar", om jag tex ska fatta galopp kan hon börja bocka som en galning och det jobbigaste är nog halterna, hon vägrar stå still och när jag ber henne gå framåt så fryser hon fast,stirrar med blicken ner i marken eller på mig och sen känner man hur hon lägger tyngden på ngt av frambenen och sedan gör en tvärvänding rätt upp i luften,eller så börjar hon backa som tokig

Förra sommaren var min första tanke att hon hade ont men vi har kollat henne och tom varit hos kirupraktor..men detta kom lägligt till att hösten kom och då var hon mkt lugnare. Men iaf så trodde jag att allt var löst tills detta hemska bröt ut nu för en vecka sen.

Hon blir också helt galen om man lägger handen på hennes rumpa/bakom sadeln vilket hon aldrig bryr sig om annars.

Finns det ngn som har ngt vettig svar? Detta är jättetråkigt och det är jobbigt för det är egentligen en så otrolig fin häst.

Tack på förhand Rebecka och Novis
 
Sv: ledsen och frågande

Börja med att longera henne i en kvart eller så före du sitter upp så att hon får bralla av sig, hon kanske har sadeltvång? Passar sadeln ordentligt? Får hon massor av mat som sätter sig i huvudet?
 
Sv: ledsen och frågande

Har du provat att rida henne på ett rakt tränsbett.
Vad gäller hennes beteende så låter det som det kan vara något hormonellt eftersom det kommer på våren och eftersom hon är öm vid länden (äggstockarna)
Kan vara värt att kolla upp så hon inte har några äggstockscystor, det kan vet kolla med ultraljud. Jag vet av flera hästar som har haft ett underligt beteende som hade cystor (en stor som en medicinboll)
Annars får jag nog hålla med föregående, longera en stund innan ridning så att hon får rasa av sig det värsta.

LYCKA TILL!
 
Sv: ledsen och frågande

Lazy Lady skrev:
Börja med att longera henne i en kvart eller så före du sitter upp så att hon får bralla av sig, hon kanske har sadeltvång? Passar sadeln ordentligt? Får hon massor av mat som sätter sig i huvudet?


Jag har testat det med men det som ärf jobbigt är att det bara är när det är varmare ute,aldrig på vintrarna. Funderar på om hormoner kan spela in?

Sadeltvång skulle vara ett alternativ förutom att det då skulle kallas, i hennes fall...sadeltvång på sommaren. För tillfället får hon ej mkt mat pga av att hon är sån här, mest lusern men det är för att hon ska hålla hull...hon får ej mkt mat med mkt energi i.

Tack för svar....
:crazy:
 
Sv: ledsen och frågande

Jeps skrev:
Har du provat att rida henne på ett rakt tränsbett.
Vad gäller hennes beteende så låter det som det kan vara något hormonellt eftersom det kommer på våren och eftersom hon är öm vid länden (äggstockarna)
Kan vara värt att kolla upp så hon inte har några äggstockscystor, det kan vet kolla med ultraljud. Jag vet av flera hästar som har haft ett underligt beteende som hade cystor (en stor som en medicinboll)
Annars får jag nog hålla med föregående, longera en stund innan ridning så att hon får rasa av sig det värsta.

LYCKA TILL!


Mm,jag har också funderat på det med hormonerna. Hur betedde sig dom hästarna,gör det ont på dom?
Longeringen är testad men det hjälper ej tyvärr.

Tack för svar.
 
Sv: ledsen och frågande

Bägge betedde sig nästan som en hingst. Gnäggade åt andra hästar osv. Den ena (hon med jättecystan) blev väldigt sur och tjurig vid ridning, speciellt när ryttaren satt tungt ner i sadeln. Hon var väldigt öm över länden, de kopplade ihop det med ryggont, men hittade inget speciellt.
Det kan vara värt att kolla upp. om inte annat kan du ju utesluta det.
En del säger att munkpeppar kan funger för ston med mycket hormoner, prova det, jag har inte märkt någon skillnad på de ston jag provat det på.
 
Sv: ledsen och frågande

Jeps skrev:
Bägge betedde sig nästan som en hingst. Gnäggade åt andra hästar osv. Den ena (hon med jättecystan) blev väldigt sur och tjurig vid ridning, speciellt när ryttaren satt tungt ner i sadeln. Hon var väldigt öm över länden, de kopplade ihop det med ryggont, men hittade inget speciellt.
Det kan vara värt att kolla upp. om inte annat kan du ju utesluta det.
En del säger att munkpeppar kan funger för ston med mycket hormoner, prova det, jag har inte märkt någon skillnad på de ston jag provat det på.

Har också testat munkpeppar men det hände inget.

Vet du vad en koll av äggstockscystor kostar?

Tack igen
 
Sv: ledsen och frågande

Jag har ingen aning om vad det kostar. Beror nog på om du måste åka in till klinink eller om du har distriktare eller liknannde som kan komma ut till dig.
 
Sv: ledsen och frågande

kl

Kan det inte vara så att det är hennes sätt att hantera sin pälsfällning?
Det verkar ju komma i de tiderna och just att hon reagerar vid slutet av ryggen där sadeln ligger. Många får ju tom. skav av schabraket.

Ingen kvalificerad gissning men en tanke som dök upp när jag läste ditt inlägg.
 
Sv: ledsen och frågande

Borkan skrev:
kl

Kan det inte vara så att det är hennes sätt att hantera sin pälsfällning?
Det verkar ju komma i de tiderna och just att hon reagerar vid slutet av ryggen där sadeln ligger. Många får ju tom. skav av schabraket.

Ingen kvalificerad gissning men en tanke som dök upp när jag läste ditt inlägg.

Hejsan!
Jag har ingen aning faktiskt...hon får itne skav och har inte haft ngn päls att fälla direkt då hon är täckad på vintrarna men det kan ju vara så iaf.
Ush...det är så jobbigt:crazy:
 
Sv: ledsen och frågande

Min nordsvensk är likadan och det är nog bara vårkänslor....
 
Sv: ledsen och frågande

Jeps skrev:
Jag har ingen aning om vad det kostar. Beror nog på om du måste åka in till klinink eller om du har distriktare eller liknannde som kan komma ut till dig.
ja...har kollat upp detta nu..ser ut som om försäkringen täcker detta...tack och lov. Skulle bli dyrt annars. Men det viktigaste är att hon mår bra
 
Sv: ledsen och frågande

mitt förra sto hade väldiga hormonella problem, före-under-efter brunst, var som förbytt(å hon hade jag i 10 år) bara att acceptera och hålla sig lugn å inte bli arg(vet hur pms är själv:mad: )
Givetvis kan man kolla det där med cystor för att vara på säkra sidan. Jag fick rida min annars så klockrena och välutbildade häst med snodd ell inspänningar mest hela vår+sommar, för att hon skulle slappna av och sluta "prilla" sig.
Hon blev senare dräktig på första försöket, när vi väl bestämde för att ta föl på henne i stället!!(hon blev så svår att tävla i hoppningen pga do så hon fick bli avelssto å jag sålde henne som det...), dressyren var inte ens att tänka på att tävla då...på vintern gick hon msv både och:) men hon var en underbar häst med massor av personlighet!)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 518
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 686
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 598
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 167
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp