Lillapigan

Trådstartare
Hej! Måste få prata ur mig lite grann.. min sambo har lyckats övertala mig till en valp efter några månaders tjat, jag är hemma å pluggar 3 år framåt så perfekt läge att skaffa valp. Han jobbar just nu borta mån-fre men vet inte hur länge då han byter jobb/plats titt som tätt.
Vi har nu hämtat valpen och jag känner genast bara ångest och stress. Om 1v blir jag själv med hunden hemmet och plugget och blir väldigt låst. Detta visste jag ju såklart innan att det skulle hända,men jag trodde jag ändå skulle känna lite glädje till att ha en valp hemma. Jag vill bara gråta för det är så mycket jobb och passning, vill inte säga något till sambon heller då jag själv gick med på att skaffa en valp.. usch blir så ledsen,när sambon är hemma funkar det okej. Men känns som att hela livet vänts, vi kan inte sova i samma säng då vi bestämde att katterna skulle få ha sovrummet ifred. Katterna känns deppade dem också, dem är inte lika keliga å pratiga. Dessutom morrar valpen åt dem så dem blir rädda. Det kanske blir bättre, är det någon som känt lika som mig? Har ni tips hur man ska känna lite glädje för valpen? Jag har ju liksom sagt ja till detta så får stå mitt kast å ta hand om hunden.men får sätta mycket annat åt sidan som jag inte var beredd på..Trevlig kväll på er
 
Hur sover ni? Har katterna erat sovrum? Det känns ju helkonstigt?
Ja sambon har sovit med hunden i vardagsrummet å jag med katterna inne i sovrummet. Vi har en grind för sovrummet så vi tänkte att det kanske var klokast..sambon tänkte dock flytta grinden så den är i gästrummet så katterna få vara där å hunden sova i sovrummet så vi båda kan sova i sängen..
 
Ja sambon har sovit med hunden i vardagsrummet å jag med katterna inne i sovrummet. Vi har en grind för sovrummet så vi tänkte att det kanske var klokast..sambon tänkte dock flytta grinden så den är i gästrummet så katterna få vara där å hunden sova i sovrummet så vi båda kan sova i sängen..
Klokt!
Jag skulle vänja valpen vid hundbur omgående. Då kan du senare lämna den korta stunder utan att behöva oroa dig för att den tuggar på en elkabel eller något värdefullt. Våra hundar har sedan gärna valt att ligga i buren när den står öppen, dom har känt sig väldigt trygga i den.
 
Katter kan ju vara lite negativa till förändringar men de brukar mjukna. Det har våra alltid gjort bara de inte känner sig hotade av hunden. Har de frizoner där de känner sig trygga i början så kommer de nog tina upp allt eftersom de lär känna hunden :)
Var bara noga med att lära hunden att respektera katterna.

Skaffa kompostgaller eller liknande att göra en valphage av och börja träna valpen att vara där nån timme då och då. Det ska vara en positiv plats för vila. Ge godis och mat där. På natten kan ni ha hagen i sovrummet så kan ni alla sova i samma rum utan att katterna blir störda.
Hagen är utmärkt när ni ska ensamhetsträna.
 
Klokt!
Jag skulle vänja valpen vid hundbur omgående. Då kan du senare lämna den korta stunder utan att behöva oroa dig för att den tuggar på en elkabel eller något värdefullt. Våra hundar har sedan gärna valt att ligga i buren när den står öppen, dom har känt sig väldigt trygga i den.
Ja hon har både bädd å bur i vardagsrummet men verkar inte intresserad. Jag är inte jätte insatt på hundar utan de är sambon som vet bättre, jag var försökt lägga dit henne då man sitter i soffan
Katter kan ju vara lite negativa till förändringar men de brukar mjukna. Det har våra alltid gjort bara de inte känner sig hotade av hunden. Har de frizoner där de känner sig trygga i början så kommer de nog tina upp allt eftersom de lär känna hunden :)
Var bara noga med att lära hunden att respektera katterna.

Skaffa kompostgaller eller liknande att göra en valphage av och börja träna valpen att vara där nån timme då och då. Det ska vara en positiv plats för vila. Ge godis och mat där. På natten kan ni ha hagen i sovrummet så kan ni alla sova i samma rum utan att katterna blir störda.
Hagen är utmärkt när ni ska ensamhetsträna.
Det lät som ett bra tips! Jag blir så känslosam då mina katter "mår dåligt".. Men ska köpa lite galler imorrn och hoppas på det bästa, vill ju gilla valpen som jag gillar mina katter... Men de är kanske svårt ifrån början då man är en kattmänniska..
 
Ja hon har både bädd å bur i vardagsrummet men verkar inte intresserad. Jag är inte jätte insatt på hundar utan de är sambon som vet bättre, jag var försökt lägga dit henne då man sitter i soffan

Det lät som ett bra tips! Jag blir så känslosam då mina katter "mår dåligt".. Men ska köpa lite galler imorrn och hoppas på det bästa, vill ju gilla valpen som jag gillar mina katter... Men de är kanske svårt ifrån början då man är en kattmänniska..

Hundar ligger sällan där vi vill om vi inte hjälper dem på traven och bevisar för dem/lär dem att det är en trevlig plats. De är också vanedjur. Så hjälp hunden att göra viloplatsen till en vana. Kan de promenera runt som de vill kan det bli svårt att få dem att välja en viss plats.

Jag har hage runt korgen till valpar. När det är vila stänger jag om dem med gallret. Lägger lite godisar i korgen så det ger en positiv känsla. Valpen ska då vara nyrastad, fått leka och ev fått mat.

Övrig tid är hagen öppen och valpen kan välja om den vill gå dit. Jag slänger dit lite godisar då och då när den inte ser så när den väl går dit så "wow...här fanns nått bra". På så vis kommer den söka sig dit då och då. Tillslut väljer de själva att gå dit och lägga sig för det har blivit en "bra" plats.
 
Klokt!
Jag skulle vänja valpen vid hundbur omgående. Då kan du senare lämna den korta stunder utan att behöva oroa dig för att den tuggar på en elkabel eller något värdefullt. Våra hundar har sedan gärna valt att ligga i buren när den står öppen, dom har känt sig väldigt trygga i den.
Det kan vara idé att förtydliga att burförvaring av hund i hemmet är OLAGLIGT.
 
Det hjälper dig inte i din sits men jag tycker det din partner gör är fult. Jag tycker inte att man kan kräva av någon annan att hen ska ta hand om ens djur som den personen inte vill ha eller själv har något intresse av. Det är en sak om djuret ifråga redan finns och det handlar om en kortare period alternativt minimalt arbete men inte en valp med den mängden arbete det innebär och inte på det sättet. Jag förstår fullt ut önskan om att ha djur, jag kan själv omöjligt vara utan men jobbar man borta fem dagar i veckan och inte kan ha med sig djuret på ett bra sätt så får man inse att det faktiskt inte går att kombinera med att skaffa sig djur. Man kan inte kräva att ens partner ska ta hand om en valp med det jobbet det innebär merparten av tiden. Det kravet är för stort.

Jag tycker att du ska ta upp det här med din partner. Fråga hur han har tänkt sig egentligen. Vem har han tänkt ska guida valpen? Vem ska ta hand om allt jobb det innebär när du varken har lust eller intresse utan föll till föga efter lång tids tjat? Är han så naiv att han tror att valpen ska uppfostra sig själv eller vem har han tänkt ska göra det? Har du ingen kunskap eller intresse lär det inte bli särskilt bra. Att leva med sin partners djur är en sak, att ta hand om dem, ha huvudansvaret för dem, är en helt annan. Var ärlig och säg som du känner.

Skaffa feliway till katterna så att de iallafall får det tryggare under invänjningstiden och ändra inte en massa i onödan för dem. Har de haft sin plats i sovrummet så låt dem fortsätta med det.
 
Det hjälper dig inte i din sits men jag tycker det din partner gör är fult. Jag tycker inte att man kan kräva av någon annan att hen ska ta hand om ens djur som den personen inte vill ha eller själv har något intresse av. Det är en sak om djuret ifråga redan finns och det handlar om en kortare period alternativt minimalt arbete men inte en valp med den mängden arbete det innebär och inte på det sättet. Jag förstår fullt ut önskan om att ha djur, jag kan själv omöjligt vara utan men jobbar man borta fem dagar i veckan och inte kan ha med sig djuret på ett bra sätt så får man inse att det faktiskt inte går att kombinera med att skaffa sig djur. Man kan inte kräva att ens partner ska ta hand om en valp med det jobbet det innebär merparten av tiden. Det kravet är för stort.

Jag tycker att du ska ta upp det här med din partner. Fråga hur han har tänkt sig egentligen. Vem har han tänkt ska guida valpen? Vem ska ta hand om allt jobb det innebär när du varken har lust eller intresse utan föll till föga efter lång tids tjat? Är han så naiv att han tror att valpen ska uppfostra sig själv eller vem har han tänkt ska göra det? Har du ingen kunskap eller intresse lär det inte bli särskilt bra. Att leva med sin partners djur är en sak, att ta hand om dem, ha huvudansvaret för dem, är en helt annan. Var ärlig och säg som du känner.

Skaffa feliway till katterna så att de iallafall får det tryggare under invänjningstiden och ändra inte en massa i onödan för dem. Har de haft sin plats i sovrummet så låt dem fortsätta med det.
Vi har haft vuxna hundar i min familj, men jag har aldrig haft en valp, ska försöka prata med han idag helt enkelt, för att ha en valp är inte ett dugg likt att ha en vuxen väluppfostrad hund. Tack för dina ord 😊
 
Nej gud nej! Att ha valp är en helt annan sak än en "klar" hund.
Hoppas att det löser sig :heart
Ja det känns lite bättre idag, börjar tycka det är lite roligare. Kanske jag som har svårt för förändringar och att jag inte hunnit ställt in mig på allt jobb.. har ju älskat att ha vänners hundar men som sagt alla är/har varit vuxna så det har ju inte varit alltför mycket jobb 💜 ska ge det ett försök att bonda med hunden när sambon åker och jobbar
 
Ja det känns lite bättre idag, börjar tycka det är lite roligare. Kanske jag som har svårt för förändringar och att jag inte hunnit ställt in mig på allt jobb.. har ju älskat att ha vänners hundar men som sagt alla är/har varit vuxna så det har ju inte varit alltför mycket jobb 💜 ska ge det ett försök att bonda med hunden när sambon åker och jobbar

Se om du kan lära den något litet enkelt. Komma på sitt namn, sitt eller nått sånt. Locka med godis. Det är ett bra sätt att bonda på och det känns nog mycket roligare om du känner att du åstakommit något med den lilla :)
Låt allt få ta lite tid.
 
Ja det känns lite bättre idag, börjar tycka det är lite roligare. Kanske jag som har svårt för förändringar och att jag inte hunnit ställt in mig på allt jobb.. har ju älskat att ha vänners hundar men som sagt alla är/har varit vuxna så det har ju inte varit alltför mycket jobb 💜 ska ge det ett försök att bonda med hunden när sambon åker och jobbar
Har du möjlighet att gå valpkurs med valpen? Tänker att det också kan vara ett sätt att bonda med den men också att träffa andra och få stöttning i de delar du tycker känns jobbigast :)
 
"Puppy blues" är helt klart vanligt även om man vill ha valpen! Jag har svårt för förändringar, och även om jag vill ha en valp så brukar det kännas skitjobbigt första veckorna. Min senaste skrek i tre timmar på vägen hem från uppfödaren och jag fick kliva ur bilen och ringa till min sambo och typ grina i 20 minuter. Tänkte typ i tre veckor "vad fan har jag gjort" innan jag började tycka att det kändes bra med valp igen.

När man vänjer sig vid rutinen så brukar det kännas bättre!
 
"Puppy blues" är helt klart vanligt även om man vill ha valpen! Jag har svårt för förändringar, och även om jag vill ha en valp så brukar det kännas skitjobbigt första veckorna. Min senaste skrek i tre timmar på vägen hem från uppfödaren och jag fick kliva ur bilen och ringa till min sambo och typ grina i 20 minuter. Tänkte typ i tre veckor "vad fan har jag gjort" innan jag började tycka att det kändes bra med valp igen.

När man vänjer sig vid rutinen så brukar det kännas bättre!
Ja jag pratade med min sambo om att jag har ångest över att ta hand om hunden själv då han är borta på jobb. Vi ska ge det lite tid Annars sa jag att han får ta med sig hunden då han jobbar. Och går inte det får han försöka lösa det, men somsagt jag kanske finner glädje i hunden så småningom..
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 136
Senast: Whoever
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 116
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 440
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp