Ledskada utan hälta?

Atros?Bara en tanke?
Tanken har slagit mig med.. Det är absolut inte omöjligt men skulle tråkigt nog kanske innebära att hon gått med inflammation obemärkt från när hon var utlånad också. Eller visst är det så att atros ofta uppstår när en infektion gått länge och inte fått läka?
 
Angående att hästen inte borde belasta ordentligt fram om den har ont där så blev min häst oerhört framtung då hon hade hovledsinflamation VF. Det var det första och tydligaste tecknet på att något var fel.
Verkar kunna vara en otrolig skillnad mellan individer då ifall överbelastning är ett täcken på att hästen har inflamation eller inte har det. Även en kiropraktor som jobbat måånga år med hästar tyckte inte att det lät rimligt nämligen. :)
 
Verkar kunna vara en otrolig skillnad mellan individer då ifall överbelastning är ett täcken på att hästen har inflamation eller inte har det. Även en kiropraktor som jobbat måånga år med hästar tyckte inte att det lät rimligt nämligen. :)
Ja det kan vara oerhörd skillnad mellan individer och det behöver ju inte vara något fel på din. Det blir bara lite lustigt när man som fackman uttalar sig så kategoriskt om något som kan skilja så mellan individer och säkert mellan olika tillstånd hos individen.
 
Verkar kunna vara en otrolig skillnad mellan individer då ifall överbelastning är ett täcken på att hästen har inflamation eller inte har det. Även en kiropraktor som jobbat måånga år med hästar tyckte inte att det lät rimligt nämligen. :)

Det viktiga är väl utifrån din häst att du följer upp det hela vilket du ju tänkt göra 👍

Det är som flera skrivit inte ekvivalent med hälta, svullnad, värme osv att en häst kan ha besvär i leder. Det är ju jättebra att ni nu vid koll och böjprov konstaterade reaktion av hästen och tänker kolla upp det vidare 👍 då är det ett tidigt stadie och finns stora möjligheter att det då inte behöver bli något sämre .

Vad en kiropraktor säger tycker jag fö inte är relevant i sammanhanget .
 
Ponnyn har nu varit på klinik och det verkar inte bättre än att det är liten tjej med starka åsikter.. 🤔 Hon gick klockrent att böja för veterinären där, stod som hon gjort tidigare år bara med spetsade öron och var inte det minsta brydd om saken. Hon böjdes alla leder var för sig och sedan hela benen ca. 2 minuter per gång.

För säkerhetsskull bedövades ena kotan bort men det gjorde ingen skillnad, tror att det var för att vara på den säkra sidan kring ifall hon var halt på båda och det inte syntes (?).

Sist men inte minst röntgades hon från knäna och neråt och hade tydligen för sina 12 år anmärkningsvärt fina ben utan pålagringar.. Vi är inte så mycket klokare kring varför hon inte ville låta de andra två veterinärerna böja henne men som det verkar är det inga som helst fel på ponnyn. 🤷🏼‍♀️
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp