Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Därför att kaffet är klart och klockan är tre :) en person sätter på kaffet i kaffebryggaren hos oss och säger sedan att nu är det kaffe.

Jag är också tedrickare i grunden men har svårt att se problemet. Också iofs svårt att se problemet med att en kaffedrickare inte har Darjeeling first flush i en stor kopp till mig utan har lite Earl Grey i ngt slags mugg istället, de flesta tedrickare brukar ändå inte heller leverera precis mitt favoritte. Mitt kaffepaket är ju ändå lite bedagat onekligen (och de får det kaffe de får Zoegas presso, om de hellre hade velat ha Löfbergs lila får de lida helt enkelt).

Ok, hos oss har vi kaffeautomat så var och en tar det den vill ha (kaffe, te, varm choklad) när hen vill ha det.
 
Det finns en hel del koffein även i te (men i mindre mängd än i kaffe oftast), så visst går det att bli koffeinberoende även av te.

Jag dricker mest rooibos och örtteer. Ibland gröna om jag är bortbjuden och ännu mer sällan svarta teer. Så inte mycket koffein.
 
Ah, ja hu :) (gillar inte något som kommer ur dem) då blir ju ropet -kaffet är klart kanske lite onaturligt.

Det är flera kaffedrickande kollegor som dricker te på jobb för att de inte tycker att automatkaffe är kaffe. Jag å min sida tycker inte att teet jobbet erbjuder (Lipton) är te och har med mig eget :D
 
Jag dricker mest rooibos och örtteer. Ibland gröna om jag är bortbjuden och ännu mer sällan svarta teer. Så inte mycket koffein.
Bara fråga, så om man kommer hem till dig får man välja mellan Rooibos eller örtte, även om du skickat en inbjudan till fika för födelsedagskalas el dyl. Man får varken svart te eller kaffe? Det skulle jag nog absolut säga är lite värre än att få någon 10 år gammal Liptons yellow label som du säger att kaffedrickarna erbjuder ;)


(om jag kände dig skulle jag vara tvungen att köpa en påse örtte att ha i skåpet också, bredvid kaffet och Cola Zero helt enklelt :) för något sådant har jag absolut inte. Iofs har jag lite salviablad och torkad mynta från trädgården, det kanske skulle funka.)
 
Det är flera kaffedrickande kollegor som dricker te på jobb för att de inte tycker att automatkaffe är kaffe. Jag å min sida tycker inte att teet jobbet erbjuder (Lipton) är te och har med mig eget :D
Jo jag hade eget te med mig till jobbet PG Tips (dricker inte hemma men är bra nog för jobbet) men de började köpa det åt mig :D Tyvärr har vi bytt inköpare av grejs från en som kunde övertygas köpa Zoegas kaffe till en som köper Löfbergs lila så nu måste man ha mjölk i kaffet.
 
Jag tycker såna här diskussioner är så roliga.

Jag dricker varken kaffe eller te och har inte heller sånt hemma. Kanske om någon tagit med sig och glömt kvar. Det innebär att kommer man hem till mig så får man varken kaffe eller te. Jag blir inte heller på något sätt ledsen av att inte bli erbjuden det hemma hos någon annan.
 
Jag kan inte förstå att man kan vilja vara beroende av något som i det här fallet koffein. Ja, det är harmlöst men bara känslan att min kropp skriker efter något på det sättet som den gör när man vant sig vid att dricka kaffe tycker jag är oerhört obehaglig. Kaffe kan vara gott (med socker, mjölk och choklad). Men jag gillar inte känslan av beroendet man får av det. Så jag slutade dricka det. Jag föredrar te. Det ger ett lugn i kroppen som jag föredrar framför att låna energi från framtiden som var känslan jag fick av kaffet.
Jag dricker ganska mycket kaffe i vardagen, men känner inte att kroppen ”skriker” efter något om jag t.ex. en morgon hoppar över kaffet, eller skjuter upp det några timmar. Eller om jag någon dag dricker te (som förvisso också innehåller koffein) istället. Extra gott, såklart, när jag väl får det men inga stora problem att vara utan heller. Så det där att vara kraftigt kemiskt beroende av något känner jag helt enkelt inte igen. Och både kaffe och te har ganska tydliga hälsofördelar, så ser verkligen ingen anledning att avstå!
 
Bara fråga, så om man kommer hem till dig får man välja mellan Rooibos eller örtte, även om du skickat en inbjudan till fika för födelsedagskalas el dyl. Man får varken svart te eller kaffe? Det skulle jag nog absolut säga är lite värre än att få någon 10 år gammal Liptons yellow label som du säger att kaffedrickarna erbjuder ;)
Jag håller med dig, räknar knappt rooibos och örtte som te… 😁 Och jag som räknar mig som både te- och kaffedrickare har absolut inga problem med Lipton yellow label - men kanske inte 10 år gammalt då! 🤣 Hellre gott kaffe än dåligt te, och hellre gott te än dåligt kaffe, men någondera vill jag gärna ha, åtminstone om jag är inbjuden på fika! 😊
(om jag kände dig skulle jag vara tvungen att köpa en påse örtte att ha i skåpet också, bredvid kaffet och Cola Zero helt enklelt :) för något sådant har jag absolut inte. Iofs har jag lite salviablad och torkad mynta från trädgården, det kanske skulle funka.)
Myntan borde funka att göra örtte på! 👍🏻
 
Jag dricker ganska mycket kaffe i vardagen, men känner inte att kroppen ”skriker” efter något om jag t.ex. en morgon hoppar över kaffet, eller skjuter upp det några timmar. Eller om jag någon dag dricker te (som förvisso också innehåller koffein) istället. Extra gott, såklart, när jag väl får det men inga stora problem att vara utan heller. Så det där att vara kraftigt kemiskt beroende av något känner jag helt enkelt inte igen. Och både kaffe och te har ganska tydliga hälsofördelar, så ser verkligen ingen anledning att avstå!

Vad skönt! Jag har kollegor som blir helt nippriga om kaffeautomaten på jobb inte fungerar en fikarast. De klarar inte av att prata om nåt annat då.
 
Intressant att det finns bra te och dåligt te. Och då att andra "får" ha osagda krav hos sin värd/värdinna vad för te den bjuder på. Påminn mig om att inte bjuda på te till folk, jag gissar att mitt te inte är tillräckligt snobbigt för majoriteten här..... Bättre att erbjuda vatten så har man sitt på det torra.
 
Intressant att det finns bra te och dåligt te. Och då att andra "får" ha osagda krav hos sin värd/värdinna vad för te den bjuder på. Påminn mig om att inte bjuda på te till folk, jag gissar att mitt te inte är tillräckligt snobbigt för majoriteten här..... Bättre att erbjuda vatten så har man sitt på det torra.

Håll dig undan från Lipton och liknande märken bara!

Pukka och Yogi Tea har bra påsteer tycker jag och de finns i de flesta större mataffärer.

Men jag dricker gärna vatten :)
 
Intressant att det finns bra te och dåligt te. Och då att andra "får" ha osagda krav hos sin värd/värdinna vad för te den bjuder på. Påminn mig om att inte bjuda på te till folk, jag gissar att mitt te inte är tillräckligt snobbigt för majoriteten här..... Bättre att erbjuda vatten så har man sitt på det torra.
Nej något te är bättre än inget te, precis som alla kaffedrickare får det kaffe som bjudaren tycker är kaffe. Även om de är supersnobbar hemma och mal och har sig.
 
Håll dig undan från Lipton och liknande märken bara!

Pukka och Yogi Tea har bra påsteer tycker jag och de finns i de flesta större mataffärer.

Men jag dricker gärna vatten :)
Om man inte avskyr Pukka och Yogi te såklart :p de är väl inte ett dugg finare än Lipton? (med det sagt så dricker jag det om det erbjuds trots allt :).)

Tänker att det får vara det te eller kaffe det är som någon erbjuder, precis som sagt som en har mörkrost hemma och en annan mellanrostat eller ngt och en tredje mal bönorna i en mortel o rostar dem i stekpannan eller gud vet vad.
 
Intressant att det finns bra te och dåligt te. Och då att andra "får" ha osagda krav hos sin värd/värdinna vad för te den bjuder på. Påminn mig om att inte bjuda på te till folk, jag gissar att mitt te inte är tillräckligt snobbigt för majoriteten här..... Bättre att erbjuda vatten så har man sitt på det torra.
Det är på samma nivå som det finns bra och dåligt kaffe bara.
 
Om man inte avskyr Pukka och Yogi te såklart :p de är väl inte ett dugg finare än Lipton? (med det sagt så dricker jag det om det erbjuds trots allt :).)

Tänker att det får vara det te eller kaffe det är som någon erbjuder, precis som sagt som en har mörkrost hemma och en annan mellanrostat eller ngt och en tredje mal bönorna i en mortel o rostar dem i stekpannan eller gud vet vad.

Jag tycker de är mycket godare än Lipton som mest smakar dammigt. Men det är ju inte de teer jag väljer att köpa hem själv. Hemma dricker lösviktste.
 
Jag tycker de är mycket godare än Lipton som mest smakar dammigt. Men det är ju inte de teer jag väljer att köpa hem själv. Hemma dricker lösviktste.
Men jag ser inte varför det skulle vara fel och orättvist om en kaffedrickare har Lipton hemma, så fel att du inte har kaffe alls?

Menar att om tant Agda har svagt gammalt Löfbergs lila till kaffedrickaren och sedan irrar in i något skåp och rycker fram en tio år gammal Lipton yellow label så är det i essens same same.

(Medan örtte inte riktigt är det utan någonting annat).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp