Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Jag dricker ganska mycket kaffe i vardagen, men känner inte att kroppen ”skriker” efter något om jag t.ex. en morgon hoppar över kaffet, eller skjuter upp det några timmar. Eller om jag någon dag dricker te (som förvisso också innehåller koffein) istället. Extra gott, såklart, när jag väl får det men inga stora problem att vara utan heller. Så det där att vara kraftigt kemiskt beroende av något känner jag helt enkelt inte igen. Och både kaffe och te har ganska tydliga hälsofördelar, så ser verkligen ingen anledning att avstå!

För mig är koffein en av de mest beroendeframkallande substanser jag testat (och då har jag ätit narkotikaklassade läkemedel i rätt många år). Dricker jag kaffe varje dag kommer jag helt klart må kasst den dagen jag inte gör det, och produkter som innehåller koffein "omtolkas" väldigt fort från odrickbara till en pavlovklocka (tex redbull). För mig är det inte ett större problem än att jag undviker att dricka kaffe varje dag (och framförallt inte på samma tid), men det är helt klart en tydlig och besvärande abstinens.
 
Intressant att det finns bra te och dåligt te. Och då att andra "får" ha osagda krav hos sin värd/värdinna vad för te den bjuder på. Påminn mig om att inte bjuda på te till folk, jag gissar att mitt te inte är tillräckligt snobbigt för majoriteten här..... Bättre att erbjuda vatten så har man sitt på det torra.
Det finns ju uppenbarligen osagda krav bland kaffedrickare också om man går igenom tråden, så att reagera på att tedrickare vill ha gott (inte för gammalt) te är väl inte konstigare?
 
Helt klart finns det te jag föredrar, eller kaffe som kaffedrickaren föredrar, men jag skulle aldrig tacka nej med hänvisningen till att det är fel sort.

Jag tackar absolut nej till te jag inte tycker om men jag är fullständigt nöjd med helt vanligt kranvatten istället.
 
Jag har köpt en pulverkokosmjölk från rawfoodshop som är helt ok.

Det har jag ju faktiskt tänkt köpa för att ha till vandringsmaten också. :)

Vet inte om pulver men de flesta plantmjölkar (plural?) håller ju fantastiskt länge så pulver känns lite onödigt?

Hos mig är platsbrist väldigt centralt. Jag har en del konserver, torrvaror och köksmaskiner i den redan överbelamrade klädkammaren för att det inte finns tillräckligt med skåp i köket... :down:

En liten burk med pulver kan jag ha i kryddskåpet, och fylla på från större förpackning på annat ställe vid behov. (Plus att jag inte använder plantmjölk själv, så varje öppnad förpackning skulle bli "en grej att göra av med" i det tetris-staplade kylskåpet, om det inte finns små engångstetror som för kaffemjölk?)

(Vi bor två med till största delen separat mat att förvara, och har ett kök på 6 kvm... Det är funktionellt planerat för att laga mat i, men förvaringen lämnar en del övrigt att önska.)
 
Håll dig undan från Lipton och liknande märken bara!

Pukka och Yogi Tea har bra påsteer tycker jag och de finns i de flesta större mataffärer.

Men jag dricker gärna vatten :)

Jag tycker de är mycket godare än Lipton som mest smakar dammigt. Men det är ju inte de teer jag väljer att köpa hem själv. Hemma dricker lösviktste.

Självfallet har alla egna preferenser, men det här tycker jag blir så roligt. "Köp inte det här, det smakar dammigt, de här märkena är så mycket bättre". Det är inget annat än en preferens hos Lingon, inget allmängiltigt, likväl som att jag själv har olika kaffe-sorter jag tycker mer eller mindre om.

MVH Älskar även te, men tackar alltid nej till Pukka och Yogi pga tycker det smakar dammig hö-skulle och är så less på att i princip alla sorter innehåller äcklig anis-rot 🤢
 
Självfallet har alla egna preferenser, men det här tycker jag blir så roligt. "Köp inte det här, det smakar dammigt, de här märkena är så mycket bättre". Det är inget annat än en preferens hos Lingon, inget allmängiltigt, likväl som att jag själv har olika kaffe-sorter jag tycker mer eller mindre om.

MVH Älskar även te, men tackar alltid nej till Pukka och Yogi pga tycker det smakar dammig hö-skulle och är så less på att i princip alla sorter innehåller äcklig anis-rot 🤢

Och jag väljer bort teer med hibiskus. ALLA teer som innehåller nån form av röd frukt/bär ska de trycka i hibiskus i och det gör att alla smakar likadant.
 
Självfallet har alla egna preferenser, men det här tycker jag blir så roligt. "Köp inte det här, det smakar dammigt, de här märkena är så mycket bättre". Det är inget annat än en preferens hos Lingon, inget allmängiltigt, likväl som att jag själv har olika kaffe-sorter jag tycker mer eller mindre om.
Precis. Det finns många te- (och kaffe-)sorter, och alla passar inte alla. Jag dricker t.ex. varken Lipton, Yogitea eller Pukka. :D Påsteer som är ok är typ Life by Follis och Celestial, men jag förväntar mig verkligen inte att dessa (eller andra specifika märken) ska finnas. Jag är nöjd om jag blir bjuden på något drickbart alls, och ännu mer nöjd om det finns flera tesorter att välja på.
 
Vi har bara arabiskt kaffe hemma. Eftersom det inte smakar alls som vanligt kaffe är det ingen som tackar ja till det. Vatten skulle jag heller aldrig servera, de som besöker oss hittar till vattenkranen själv. Det brukar dock finnas någon form av läsk hemma hos oss eller för eftermiddagstid lättöl vilket jag frågar om istället. Sällan vi dricker varma drycker i det här hushållet alls.
 
Det har jag ju faktiskt tänkt köpa för att ha till vandringsmaten också. :)



Hos mig är platsbrist väldigt centralt. Jag har en del konserver, torrvaror och köksmaskiner i den redan överbelamrade klädkammaren för att det inte finns tillräckligt med skåp i köket... :down:

En liten burk med pulver kan jag ha i kryddskåpet, och fylla på från större förpackning på annat ställe vid behov. (Plus att jag inte använder plantmjölk själv, så varje öppnad förpackning skulle bli "en grej att göra av med" i det tetris-staplade kylskåpet, om det inte finns små engångstetror som för kaffemjölk?)

(Vi bor två med till största delen separat mat att förvara, och har ett kök på 6 kvm... Det är funktionellt planerat för att laga mat i, men förvaringen lämnar en del övrigt att önska.)
Oatly har en 0,5l iKaffe.
Vi har bara arabiskt kaffe hemma. Eftersom det inte smakar alls som vanligt kaffe är det ingen som tackar ja till det. Vatten skulle jag heller aldrig servera, de som besöker oss hittar till vattenkranen själv. Det brukar dock finnas någon form av läsk hemma hos oss eller för eftermiddagstid lättöl vilket jag frågar om istället. Sällan vi dricker varma drycker i det här hushållet alls.
Arabiskt kaffe smakar inte sååå annorlunda? Inte så att en kaffesugen inte vill dricka det? Jag har bjudit på det många gånger utan någon som sagt nej.
 
Oatly har en 0,5l iKaffe.

Arabiskt kaffe smakar inte sååå annorlunda? Inte så att en kaffesugen inte vill dricka det? Jag har bjudit på det många gånger utan någon som sagt nej.
Då pratar vi nog inte om samma. Jag pratar om det man får i Mellanöstern. Smakar inte ens kaffe.
 
Blir du inte för van vid koffeinet? Är nyfiken då jag tycker att om jag dricker energidrycker "ofta" utan en längre period av paus så slutar jag få den där koffeinkicken som jag söker efter :cautious:

Vilket gäller iofs med typ alla drycker/snacks som jag upptäckt och använt hittills, de funkar ett tag men slutar sedan ge effekt :arghh: (Det enda som inte funkade var en koffeintablett, kände ingenting :meh:)

/ej kaffedrickare

Jo, jag känner mig aldrig pigg av koffein. Dricker jag två burkar tätt, dvs 400 mg koffein kan jag bli speedad, hjärtat slår snabbare osv. Himla hälsosamt 😂
Men har inga problem att dra i mig 200 mg koffein och sen somna fem minuter senare 😁
 
Då pratar vi nog inte om samma. Jag pratar om det man får i Mellanöstern. Smakar inte ens kaffe.
Hm alla recept jag hittar på arabiskt kaffe har kaffe i sig? Men också socker och kardemumma och kanske rosenvatten. Låter inte som att det skulle vara helt apart? Det skulle jag nog lätt dricka.
 
Då pratar vi nog inte om samma. Jag pratar om det man får i Mellanöstern. Smakar inte ens kaffe.
Jag pratar också om det. Smakar visst det kaffe, ibland till och med ganska starkt av kaffe. Men inte bara av kaffe. Men ni kanske bara kör några av de väldigt kryddade varianterna?
 
Jag pratar också om det. Smakar visst det kaffe, ibland till och med ganska starkt av kaffe. Men inte bara av kaffe. Men ni kanske bara kör några av de väldigt kryddade varianterna?
Nä vi köper inte här. Vi hämtar från Mellanöstern. Och nej, det är bara jäkligt starkt och jäkligt beskt och smakar inte kaffe alls.
 
Hm alla recept jag hittar på arabiskt kaffe har kaffe i sig? Men också socker och kardemumma och kanske rosenvatten. Låter inte som att det skulle vara helt apart? Det skulle jag nog lätt dricka.
Du är välkommen att prova. Har man jobbat med familjebesök i Palestina så kräks man av det till slut :D
 
Nä vi köper inte här. Vi hämtar från Mellanöstern. Och nej, det är bara jäkligt starkt och jäkligt beskt och smakar inte kaffe alls.
Jag tycker det smakar som väldigt starkt kaffe. Men jag är ju uppvuxen med sådant så min referensram är väl att det är kaffe. Visst att några gäster kommenterat att det är starkt men inte att de inte vill dricka det.
 
Jag tycker det smakar som väldigt starkt kaffe. Men jag är ju uppvuxen med sådant så min referensram är väl att det är kaffe. Visst att några gäster kommenterat att det är starkt men inte att de inte vill dricka det.
Våra dricker det inte. De som vågat pröva.
 
För mig är koffein en av de mest beroendeframkallande substanser jag testat (och då har jag ätit narkotikaklassade läkemedel i rätt många år). Dricker jag kaffe varje dag kommer jag helt klart må kasst den dagen jag inte gör det, och produkter som innehåller koffein "omtolkas" väldigt fort från odrickbara till en pavlovklocka (tex redbull). För mig är det inte ett större problem än att jag undviker att dricka kaffe varje dag (och framförallt inte på samma tid), men det är helt klart en tydlig och besvärande abstinens.
Kan bara konstatera att det inte är så för mig, men jag tror att olika individer är olika känsliga för koffeinet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp