Det är inte det minsta sött, det är fruktansvärt besktJo om det är jättesött så blir det nog svårt, men man är ju alltid nyfiken![]()
Det är inte det minsta sött, det är fruktansvärt besktJo om det är jättesött så blir det nog svårt, men man är ju alltid nyfiken![]()
Ah, recepten jag läste hade alla socker i sig när jag sökte på arabiskt kaffeDet är inte det minsta sött, det är fruktansvärt besktFörstår inte hur de kan dricka skiten, men smaken är ju uppenbarligen delad. Mannen kan inte dricka vanligt kaffe. Möjligen att han kan beställa den starkaste espresson om vi fikar ute, men även det smakar inte tillräckligt beskt och för mycket kaffe för hans åsikt. I de länder jag har bott i har socker och andra kryddor aldrig varit aktuellt hos någon familj, att blanda socker med det kaffet vi har hemma blir om möjligt ännu vidrigare (och då dricker jag inte vanligt kaffe utan socker).
Jag tror som sagt att de recepten och vad jag pratar om inte är samma sakAh, recepten jag läste hade alla socker i sig när jag sökte på arabiskt kaffe. Jo min gräns går kanske vid espresso och italienskt kaffe men hade lugnt provat, nyfiken av mig.
Nu var det ju inte för gammalt jag reagerade på. Jag tycker tex inte att man är snobbig om man reagerar att kanelbullen man blir bjuden på både är luden och grön av mögel pga ålder. Det var givetvis sortens te jag syftade på. Fruktte från Lipton osv. Jag kan tycka att man kanske inte ska ha för höga krav hos andra? Mer än färskt kanske? Tänk om det vore så att jag tycker om just Liptons fruktte och ogillar asdyra lösviktsteer, och sällan har tedrickande besökare, ska jag ständigt köpa ny färsk dyrt lösviktste som slänges för att det inte ska råka bli gammalt så att det ständigt är nytt färskt te om ifall någon kommer?Det finns ju uppenbarligen osagda krav bland kaffedrickare också om man går igenom tråden, så att reagera på att tedrickare vill ha gott (inte för gammalt) te är väl inte konstigare?
Att man själv väljer det för sig själv hemma är en sak, men att uttrycka det om det andra serverar känns lite trist. Det du tycker om i teväg behöver tex inte jag gilla alls och tvärtom, det kanske är rätt svårt att veta om man inte är nära vänner och man inte bestämmer något före besöket.Det är på samma nivå som det finns bra och dåligt kaffe bara.
Håll dig undan från Lipton och liknande märken bara!
Pukka och Yogi Tea har bra påsteer tycker jag och de finns i de flesta större mataffärer.
Men jag dricker gärna vatten![]()
Ja, vilket är vad jag försöker säga i tråden.Att man själv väljer det för sig själv hemma är en sak, men att uttrycka det om det andra serverar känns lite trist. Det du tycker om i teväg behöver tex inte jag gilla alls och tvärtom, det kanske är rätt svårt att veta om man inte är nära vänner och man inte bestämmer något före besöket.
Förlåt, jag tog i hårdare än menat mot dig!Ja, vilket är vad jag försöker säga i tråden.
Och jag räknar verkligen inte med att mina nära vänner ska servera mitt favoritte och kaffe, det får de serverat hemma hos mig.
”Bra” te i min värld är te som är hyggligt färskt (dvs inte tappat sin arom), tillagat på riktigt varmt vatten och inte förorenat av andra smaker (t.ex. kafferester i thermosIntressant att det finns bra te och dåligt te. Och då att andra "får" ha osagda krav hos sin värd/värdinna vad för te den bjuder på. Påminn mig om att inte bjuda på te till folk, jag gissar att mitt te inte är tillräckligt snobbigt för majoriteten här..... Bättre att erbjuda vatten så har man sitt på det torra.
Samma här - jag kan inte räkna med att alla vill ha det som jag, så länge det inte har passerat bäst-före-datum och är tillräckligt varmt så går det mesta ändå att dricka!Helt klart finns det te jag föredrar, eller kaffe som kaffedrickaren föredrar, men jag skulle aldrig tacka nej med hänvisningen till att det är fel sort.
Jag får faktiskt erkänna att jag inte har koll på vad som är rätt och fel te förutom att gammalt te ju inte är någon höjdare. Samma med kaffe. Har ingen aning om vilken sort man "ska" bjuda på osv. Kan verkligen inte kaffe alls så hade ingen aning om att Gevalia var något slags dåligt kaffe före det nämndes i tråden. Snobbkaffe, absolut inte, men dålig trodde jag inte, bara helt vanligt enkelt kaffe liksom.”Bra” te i min värld är te som är hyggligt färskt (dvs inte tappat sin arom), tillagat på riktigt varmt vatten och inte förorenat av andra smaker (t.ex. kafferester i thermos). ”Dåligt” te är motsatsen. Och mina krav på kaffe är ungefär desamma.
Sedan kan man givetvis ha preferenser utöver det, men det är ju just preferenser. Jag vill t.ex. gärna ha starkt, svart te och starkt kaffe. Ogillar i allmänhet örtteer och fruktte. De som känner mig vet detta och om någon som inte känner mig skulle servera kamomillte så slinker nog det också ner (hellre än kranvatten om det inte är typ 30 grader varmt ute)
Mina tänder är alltför svaga för att jag bör dra med den onyttan för oftaJo, jag känner mig aldrig pigg av koffein. Dricker jag två burkar tätt, dvs 400 mg koffein kan jag bli speedad, hjärtat slår snabbare osv. Himla hälsosamt
Men har inga problem att dra i mig 200 mg koffein och sen somna fem minuter senare![]()
”Bra” te i min värld är te som är hyggligt färskt (dvs inte tappat sin arom), tillagat på riktigt varmt vatten och inte förorenat av andra smaker (t.ex. kafferester i thermos). ”Dåligt” te är motsatsen. Och mina krav på kaffe är ungefär desamma.
Sedan kan man givetvis ha preferenser utöver det, men det är ju just preferenser. Jag vill t.ex. gärna ha starkt, svart te och starkt kaffe. Ogillar i allmänhet örtteer och fruktte. De som känner mig vet detta och om någon som inte känner mig skulle servera kamomillte så slinker nog det också ner (hellre än kranvatten om det inte är typ 30 grader varmt ute)
Dock står gevalia för ca 40 procent av försäljningen på bryggkaffe ungefärligt.. så att det skulle vara dåligt känns konstigt.Jag får faktiskt erkänna att jag inte har koll på vad som är rätt och fel te förutom att gammalt te ju inte är någon höjdare. Samma med kaffe. Har ingen aning om vilken sort man "ska" bjuda på osv. Kan verkligen inte kaffe alls så hade ingen aning om att Gevalia var något slags dåligt kaffe före det nämndes i tråden. Snobbkaffe, absolut inte, men dålig trodde jag inte, bara helt vanligt enkelt kaffe liksom.
I Skåne är det dåligt, passar inte med vattnet. Gäller även löfbergs lila. Här nere är det Zoegas som gäller eller möjligen Arvid Nordqvist.Dock står gevalia för ca 40 procent av försäljningen på bryggkaffe ungefärligt.. så att det skulle vara dåligt känns konstigt.
Det är ju lite det många missar, att vattnet har betydelse. Jag är från Karlstad och föredrar därmed Löfbergs alla gånger (lila togs bort ur produktnamnet för 10 år senI Skåne är det dåligt, passar inte med vattnet. Gäller även löfbergs lila. Här nere är det Zoegas som gäller eller möjligen Arvid Nordqvist.
Där jag bor funkar inte Gevalia något vidare, det beror inte på att det skulle vara sämre kvalitet, utan att olika sorters kaffe funkar olika bra med det lokala vattnet.Dock står gevalia för ca 40 procent av försäljningen på bryggkaffe ungefärligt.. så att det skulle vara dåligt känns konstigt.
Som du kanske såg var färskvarans vara eller ickevara inom parantes i mitt inlägg. Min poäng var att kaffedrickare också har krav. Det ska inte vara pulverkaffe, inte presskaffe, det ska vara det och det märket och ett visst mått för att få rätt smak. Det känns trist att tedrickare ska kallas snobbiga för att vi har preferenser, när kaffedrickare är precis likadana.Nu var det ju inte för gammalt jag reagerade på. Jag tycker tex inte att man är snobbig om man reagerar att kanelbullen man blir bjuden på både är luden och grön av mögel pga ålder. Det var givetvis sortens te jag syftade på. Fruktte från Lipton osv. Jag kan tycka att man kanske inte ska ha för höga krav hos andra? Mer än färskt kanske? Tänk om det vore så att jag tycker om just Liptons fruktte och ogillar asdyra lösviktsteer, och sällan har tedrickande besökare, ska jag ständigt köpa ny färsk dyrt lösviktste som slänges för att det inte ska råka bli gammalt så att det ständigt är nytt färskt te om ifall någon kommer?
(Kan köpa att det är en annan sak om det är ett planerat besök)