Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Jag skulle tipsa om just en presskanna. Dricker kaffe hemma varje dag, och har en sån då jag inte pallar ha grejer som bara kan användas till en grej; typ en kaffebryggare. Jag köper ju själv Arvid Nordquist Pressiado, men jag har även kört med vanligt bryggkaffe när det varit extrapris på just det.
Ja exakt, det går, när man köpt ett paket bryggkaffe för något annat typ tamedfika. Blir lite mer bös bara.

Tycker nog att ett paket kaffe håller i ngt halvår i ett skåp i alla fall och vilken sort som helst duger om man inte dricker själv. Det är ju bara på samma nivå som sagt att som tedrickare få Lipton urvalspaket eller Yellow label. Det är det det är liksom.
 
Jag har hört att just på Gotland och i Uppsala ska man köra "skånerost" då de oftast är anpassade efter ett kalkrikt vatten. Men som inlägget ovan tyder på så kör jag Pressiado ^^
Japp! så är det, Skånerost är bäst :) (kusinen tycker Mollbergs blandning är nice på Gotland den är också mörk) men jag kör Pressiad jag med, pga presso då...
Men är lite ledsen över att det inte finns olika att välja mellan, men glad över att den är mörkrost vad det verkar.
 
Jag är också kaffesnobb och ratar både Löfbergs och Gevalia hemma (det är ju svårt att styra vad man blir bjuden på). Arvid Nordkvist ska det vara, Amigas eller Reko har vi fastnat för. Till vardags kör vi med vanlig melittatratt/filter, har vi gäster åker perkolatorn fram. Ibland pressokannan. Någon "vanlig" kaffebryggare finns inte här. :)

Med det sagt, jag är ingen stor kaffedrickare och tar gärna te istället, iaf på morgonen.
 
Jag är också kaffesnobb och ratar både Löfbergs och Gevalia hemma (det är ju svårt att styra vad man blir bjuden på). Arvid Nordkvist ska det vara, Amigas eller Reko har vi fastnat för. Till vardags kör vi med vanlig melittatratt/filter, har vi gäster åker perkolatorn fram. Ibland pressokannan. Någon "vanlig" kaffebryggare finns inte här. :)

Med det sagt, jag är ingen stor kaffedrickare och tar gärna te istället, iaf på morgonen.
Jag visste inte att det är snobberi att inte köpa Löfbergs och Gevalia. Jag köper oftast Amigas. Använder presskanna.

Kaffebryggare känns som en stor pryl som tar plats, så det har jag aldrig haft. (Vet inte om det anses snobbigt?)

Hos andra är jag helt nöjd med pulverkaffe eller vad som helst.
 
Okej, om jag hade bjudit de 256 personer som röstat hittills på fika och inte serverat kaffe skulle jag alltså ha 105 ledsna gäster ☹️

Eftersom det faktiskt bara var skämtsamt menat att formulera ett svarsalternativ som ’rättigheter’ handlar ju tråden egentligen inte alls om när man blir orimligt krävande som gäst eller om vilka preferenser man får tillgodose själv, utan om vad ni önskar er om ni får önska, och det får ni!

Utgångspunkten är att jag vill ha 256 glada gäster, även övernattande gäster när vi flyttar och får lite mer plats, och att @Mineur inte ska behöva fejka anledningar att åka in till närmsta samhälle som kan tänkas ha en öppen Pressbyrå :D

Så min slutsats är att det är en bra idé att kunna bjuda på kaffe.

Är då en sån där press-grej det smidigaste sättet att kunna laga gott kaffe?

Har inte läst hela tråden, men jag och maken är inga stora kaffedrickare så vi köpte en Bialetti som gjorde espresso och köpte finkaffe på NK. Jättegott, men helt värdelöst när man har gäster. Den gjorde enbart 4 koppar, man kan välja storlek men du måste alltid göra exakt det antalet koppar, vilket var oflexibelt och ofta dracks det betydligt mer kaffe så man fick stå och göra två eller tre kannor. Risken är att det blir samma med press, om du nån gång skulle ha fler gäster. Finns ju större kannor där med visserligen, men de flesta jag sett är inte så stora.

Vi fick en väldigt bra kaffebryggare nu i inflyttningspresent och jag måste säga att det är hemskt smidigt. Det blir gott, det är okomplicerat och går snabbt, man kan göra 1 eller 10 koppar. Så har man plats så skulle jag rekommendera bryggare, särskilt om man ibland har en handfull gäster eller fler. Vill man prioritera något som är mindre och smidigare, och man ofta inte har så många gäster är press ett bra alternativ.
 
Har inte läst hela tråden, men jag och maken är inga stora kaffedrickare så vi köpte en Bialetti som gjorde espresso och köpte finkaffe på NK. Jättegott, men helt värdelöst när man har gäster. Den gjorde enbart 4 koppar, man kan välja storlek men du måste alltid göra exakt det antalet koppar, vilket var oflexibelt och ofta dracks det betydligt mer kaffe så man fick stå och göra två eller tre kannor. Risken är att det blir samma med press, om du nån gång skulle ha fler gäster. Finns ju större kannor där med visserligen, men de flesta jag sett är inte så stora.

Vi fick en väldigt bra kaffebryggare nu i inflyttningspresent och jag måste säga att det är hemskt smidigt. Det blir gott, det är okomplicerat och går snabbt, man kan göra 1 eller 10 koppar. Så har man plats så skulle jag rekommendera bryggare, särskilt om man ibland har en handfull gäster eller fler. Vill man prioritera något som är mindre och smidigare, och man ofta inte har så många gäster är press ett bra alternativ.
Jag har en presso som gör 8 ganska stora koppar. Den funkar även för 6 + stycken kaffesörplande äldre släktingar på ett bräde :D Gäller bara att koka upp 1,5 liter vatten och direkt när man hällt upp göra en ny kanna på 8 koppar. Sedan brukar de inte vilja ha mer om det är eftermiddag.
 
Kan tillägga att jag också är en sån som tycker att det är väsentligt vad som bjuds på. Självklart är det att träffas som är huvudsyftet och beroende på sammanhanget är nivån såklart olika, men jag vill gärna alltid ha gott te eller kaffe hemma samt något fika. Det behöver inte vara gofika utan vi brukar ha åtminstone mandelskorpor i skafferiet. Men gott kaffe eller te, i fin servis ska finnas och något litet sött. Vi har dock sällan mjölk hemma så det får vi köpa om vi vet att vi ska få gäster. Funderar på att köpa sånna mini-tetra så att det alltid finns.

Är det helgmiddag är ribban hög på både middag och kaffet efter, vardag blir lite som det blir framför allt om det är spontant. Men i min värld är både miljö och mat/fika/dryck väsentliga delar av ett sammanhang. Det är jättekul att bara träffas också. Får man äta och dricka gott, i ett städat hem med lite trevlig belysning är det ju ännu härligare.
 
Tycker de tar mindre plats och det går snabbare. Filterkanna måste man gå tillbaka till och fylla på filtret hela tiden. Med det sagt har jag en urgullig filterkanna också med flergångsfilter (egentligen kanske man borde ha pappersfilter också i) En sådan här, så söt https://www.bodum.com/se/en/11592-109-pour-over och en sådan här https://www.bodum.com/se/en/1903-04-java (om man nu får lägga länkar. Liknande går såklart att köpa i affärer, vilket jag gjort och andra märken.)
Den Bodum såg ju jättefin ut!
 
Oj, vad lång tråden hann bli mellan att jag röstade och har tid att svara, så jag svarar på ursprungsfrågan, @Nytant.

Jag är en kaffetunna av rang, vilket är allmänt känt hos mina vänner. De flesta har därför för vana att skyndsamt räcka mig den största baljan till kaffemugg huset kan uppbringa, när jag sticker näsan innanför ytterdörren. Och jag ba "keep it coming... " :D .
Med detta sagt, skulle jag aldrig förvänta mig att den jag besöker (som inte känner mig särskilt bra, dårå) har kaffe hemma och det skulle inte röra mig ryggen om det inte finns något. Jag dricker så gärna te, saft, vatten eller vin eftersom jag är på besök för att umgås och träffa DIG :love:. Kaffe kan jag dricka närsomhelst.
Undantaget om jag ska sova över. Då kan jag säga att mina vänner i ännu högre grad står i givakt med kaffemuggen så fort jag vaknar :heart och om jag i förväg inte kände till värdens kaffestatus, skulle jag nog lite försiktigt fråga om det fanns kaffebryggare och om jag skulle ta med kaffe.
Anledning, se @Wingates svar :angel:.
Om mina barn känner vibbarna frågar de alltid, "mamma ska vi sätta på lite kaffe åt dig?" i ren självbevarelsedrift :devil::D:love:.
 
Jag dricker inte kaffe själv så har ingen kaffebryggare längre då den tog så mycket plats. Ett tag hade jag maskin med kapslar men de gick ut i datum så den åkte den med.
Tror det finns snabbkaffe i kylen och duger inte det finns det te, pepsi max, saft, vatten eller mjölk att välja på.

Nu har extremt sällan någon här så det är inget problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp