Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271

Nytant

Trådstartare
Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.

Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?

OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe :D
 
Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.

Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?

OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe :D

Jag dricker inte kaffe... men är uppvuxen på bonnalandet så det finns alltid kaffe hemma. Min far skulle rotera i minneslunden annars :D
 
Jag dricker aldrig kaffe hemma, har inget att göra kaffe i ens. Här bjuds det på te.
Mina vänner brukar också bjuda på te.

Jag gillar dock kaffe, men behöver ha växtmjölk till kaffet och det har inte alla. Så kan sällan dricka kaffe hos andra även om det bjuds.

Det har jag ju inte hemma men det finns alltid te också (trots att jag inte dricker det heller... iaf inte ofta).
 
Jag har snabbkaffe :D Om nån absolut vill ha. Själv dricker jag aldrig kaffe i ensamhet.

Är det sommar kan jag bjuda på en skål frukt och bär istället för "gofika". Det hänger väl i hop med att jag är diabetiker och inte har bullar och kakor i frysen. Sånt måste planeras, noga.

Standardfikat är väl mackor eller skorpor med ost och marmelad.
 
Jag dricker kaffe om det finns tillräckligt mycket mjölk till, och kan uppskatta en finkaffe på lokal. Däremot gör jag det sällan hemma och har oftast bara pulverkaffe. Skulle jag bjuda någon på fika skulle jag se till att kunna erbjuda kaffe, men om någon kommer över tänker jag nog inte ens på att fråga om kaffe. Likadant när jag själv är hemma hos andra. Jag tackar gärna ja till en kopp kaffe men tänker aldrig att det är något jag kan förvänta mig.

Själv dricker jag te och har alltid några olika sorter att bjuda på, från english bfeakfast till mer avancerade.
 
Svarade nej, men jag dricker inte kaffe så😅

Har en burk snabbkaffe i kylen om någon vill ha. Har även en förpackning vanligt kaffe i frysen och kan göra ordentligt kaffe om tex flera vill ha, men det händer typ aldrig.
 
Hmm, tolkar det som att du blivit snäppet nöjdare om det serverats kaffe. Vad innebär gott kaffe för dig?
Antingen gjord i en vanlig bryggare, men en bra sådan. Gärna mellanrost. Mörkrostat kan ibland ha en liten bränd bismak.
Lyxkaffe behöver det definitivt inte vara! Utan det räcker med bra kaffe.
Tyvärr har jag lite svårt för flera av de där populära kapselmaskinerna. De smakar helt enkelt för lite kaffe! Jag blir inte nöjd. Då dricker jag nästan hellre te faktiskt.
Blaskigt kaffe går bort. Till och med på finare hotell utomlands har de problem att göra riktigt kaffe. Där har jag fått ta cappuccino istället för att öht få nåt som liknar kaffe och inte blask.
Pulverkaffe är ju nödkaffe. Det är inte gott men är suget på kaffe stort kan en liten kopp pulverkaffe vara ok.
 
Pulverkaffe är ju nödkaffe. Det är inte gott men är suget på kaffe stort kan en liten kopp pulverkaffe vara ok.
Knepet med pulverkaffe är att man måste låta det stå några minuter. Typ i en termos :)

Blask är hemskt. En arbetskamrat brukade kalla det för vattstarkt. :laugh:
I bygegården har vi en Coffee Queen. Den gör gott kaffe. Jag klara t.o.m. att dricka det utan mjölk. Riktigt arabiskt kaffe serverat i minikoppar är också gott.
 
Jag gillar inte kaffe. Det gör inte partnern heller. När vi flyttar ihop kommer vi därför varken köpa kaffe eller kaffebryggare. Om vi mot all förmodan får besök av kaffedrickare så får de hitta på en egen lösning.
 
Jag tror det viktigaste är att vid en fråga om någon vill ha kaffe samtidigt informera om att en är inkompetent på området och bara har pulverkaffe hemma. Vissa vill hellre vara utan än dricka det, andra vill hellre ha det än vara utan.

Om man måste skaffa kaffe bara för att kunna ha och bjuda. Det får nog vara en fråga om hur gärna en vill fixa det för gästerna, men inte något måste. Om man inte kan bjuda för att man är en kaffelös-temänniska så tror jag man bör säga det så det inte bara blir att man låtit bli att bjuda (om vederbörande inte känner till det redan)
 
Jag dricker det som bjuds, men uppskattar verkligen en vanlig kopp bryggkaffe, gärna med mjölk! Finns ingen mjölk pinar jag mig i svart, mest för att slippa min huvudvärk om jag är borta hemifrån länge. Kan dricka fryskaffe om det är "bra", min favorit är ICA eco, men dricker hellre annat. När jag själv inte drack kaffe hade jag faktiskt både kaffe och kaffebryggare hemma åt mina vänner utifall jag fick besök, men det är inte något jag förväntar mig hos andra.
De flesta som jag umgås med regelbundet vet dock med sig att jag gärna dricker en 2-4 koppar per dag, och de skulle inte bli irriterade om jag exempelvis köper en Monster eller liknande när vi är på affären för att jag behöver min koffein-fix när de inte bjudit på kaffe.
 
+1 på @Wingates (som ALLTID bjuder på kaffe!)
Jag dricker både kaffe och te men helst kaffe till fika. Äger ingen ”vanlig” kaffebryggare längre utan har espressomaskin så tar gärna en vanlig kopp när det bjuds. Att det inte skulle finnas kaffe vid en middag/fika känns fel i mina öron. Typ som om det bjuds på smörgåsar till fikat och så finns det inget smör..

Obs, jag inser ironin med detta när jag inte äger en kaffebryggare - men folk brukar bli glada för cappuccino eller americano istället.
 
Jag kunde inte välja svar.
För även om jag är en kaffe-drickare, så blir jag inte besviken på att inte få just kaffe.
Av artighet så tar man det man bjuds *punkt*.

Däremot så är jag "svensk nog" att bli besviken på inte bli erbjuden något alls när man hälsar på hos någon - "vad som helst" när man umgås.
Men att glas kall saft en varm sommardag :d likväl som rykande te en kall vinterdag :d

- men en kopp kaffe går alltid ner ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp