Ledsna orkidéer?

Thaliaste

Trådstartare
Min äldsta orkidée (ca 4 år gammal) har alltid varit min friskaste. Blommar ca 6-8 månader om året :love: och har inte haft några större krav på sin skötsel. Nu har den dock börjat må dåligt sedan några månader tillbaka. Bladen är mjuka och liksom randiga på längden. Strukturmässigt, inte färgmässigt. Jag har provat att vattna mer, och mindre, och med näring, men inget har hjälpt. Jag har läst att man inte ska plantera om medan den blommar så därför har jag väntat med det (blommat sen nov, började ledsna i januari), men för en månad sedan kunde jag inte vänta längre utan planterade i ny "jord" (orkidéjord står det på påsen). Jag tycker mig se att den nedåtgående trenden har brutits, men den är fortfarande inte direkt fräsch i bladen...Hur lång tid tar det innan den mår bra igen? Är det något annat jag bör göra? Jag hittade tyvärr ingen större kruka att plantera i så det blev en lika stor (genomskinlig plast). Bör man plantera om i en större kruka när de växer?

En av de andra orkidéerna har nu börjat visa samma tecken så jag tänkte vara snabbare med åtgärder för den. Den blommar inte och omplanterades för två veckor sedan. Vad ska jag mer göra?

I båda fallen har krukorna fått grönt "slem" i nederdelen, vilket förstås även för en novis med ljusgröna fingrar verkar misstänkt :cool: Innerkrukorna diskades ur noggrant, men hur får man bort det från ytterkrukan? Det är en sån där "vanlig" som säljs som ljust orkidékruka med hål i botten till ett fat som sitter ihop med krukan. Diskborsten når inte in emellan. Vad göra?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag köpte två physalisplantor ifrån Plantagen för ett par månader sedan och planterade om i lite större krukor. PÅ infolappen står det...
2
Svar
21
· Visningar
16 201
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp