Ledtillskott

the_connemara

Trådstartare
Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?):
  • Hyaluronsyra
Så hög molkekylvikt som möjligt (?). Biofarmab hävdar iaf att 1300 kDa är högt. Var går gränsen för när den är för låg? Flytande/pulver?

Vad är rekommdenderad dos?
  • Kondroitin tillsammans med glukosamin
Är det därmed meninglöst att ge ett tillskott med enbart tex HA och kondroitin och ingen glukosamin? Eller meningslöst o meningslöst, finns det bättre alternativ? Ingen lust o stödja något som är halvbra.
Glukosamin ska vara i from av glukosaminsulfat väl?
Kondroitin ska det också vara i form av kondrotinsulfat?
Flytande/pulver?

Vad är rekommenderad dos för dessa två?

Finns ju många sammansatta ledtillskott med alla 3 ovan men jag saknar helt kunskap att avgöra om det är i lämpliga förhållanden till varandra. Alla burkar har ju olika mängder substans i sina dagliga doser... Suck. Dessutom finns alla 3 att köpa rena men jag har ju noll koll på om det är rätt form (men antar det) o kan inte alls avgöra pris (utomlands) pga att jag inte vet rek dos.
  • GOPO/LitoVet
Är väl just GOPO som man vill åt genom att ge nypon om jag förstått rätt?
Kan man ge det samtidigt som tillskott innehållande de ovan?


Undrar också hur man ska "märka" av att olika tillskott ger/inte ger effekt. I äldre trådar verkar man testat olika tillskott på hästar som varit typ "stela" o fått effekt av en del tillskott men inte av andra. Min häst har en ledinflammation i ett framknä och den kommer ju behandlas tills den är bra och när han är frisk (och även en lång tid in i sjukdomsförloppet verkar det som) är han bra rakt igenom att rida. När det väl känns något på honom så har han ju redan en inflammation o då kan väl knappast ett tillskott få bort den igen? Därav vill jag gärna hitta något som åtm har hittills känd fakta bakom sig i att vara ett bra tillskott. Jag känner liksom inte alls att jag kan testa o utvärdera utan förhoppningen är att nuv inflammation ska läka ut bra o fort och att sedan kunna hålla nya inflammationer borta så att hästen kan sättas igång och stärkas tillräckligt för att förhoppningvis hålla sig frisk sedan. Känns lite som att vi kommit in i en ond cirkel av behandling och vila o syftet med ett tillskott hade alltså varit någon form av hjälp på traven. Jag är egentligen lite emot att dutta med sådant här :o

Helt ny på detta, tacksam för alla tips som får mig att fatta bättre, marknaden svämmar ju verkligen över av ledtillskott :crazy:
 
Jag provade alla samtliga ledtillskott på vår gammelman, det som var effektivast var hyalornsyra, men jag köper Orthohyl den har en mycket hög molekylvikt/täthet har varit väldigt positivt på så sätt. Övriga preparat har givit ok resultat, men inte i närheten mätbart med hyalonsyra. Även här provade vi flera olika märken, det som syntes tydligast var märken med hög molekylvikt.
 
Jag gav min hyaluronsyra när hon konstaterats ha artros i båda knän. Hon åt ingen smärtstillande utskrivit av veterinär i övrigt, dock sprutad. Efter tre veckors användning och återbesök hos veterinär var hon helt ohalt på t o m böjprov trots 20 år då och artros, och har hållt sig fräsch sen dess, tre år sen nu. Så jag tror det var effektivt! Hon åt det enbart under tiden mellan de två vet besöken alltså.
 
Jag har nyligen spenderat några timmar på att undersöka ledtillskott. Finns mycket att läsa på pubmed bland annat. Det här är vad jag kom fram till (alltså mina tolkningar och inga absoluta sanningar).

Hyaluronsyra (HA, tuppkam) 100-300mg/dag. Ofarligt. Molekylvikten bör vara minst 1 miljon da. Effektivast i gelform, sen i flytande och minst i pulverform. Mot akuta inflammationer i leder.

Kondroitinsulfat 3-10g/dag. Ofarligt. Har i vissa studier bevisat effekt på artros. Kombineras med glukosamin för bästa effekt. Ges i pulverform.

Glukosamin 5-10g/dag. Mot artros. Kan eventuellt förvärra insulinresistens så försiktighet krävs om hästen har EMS/PPID. I studier på människa verkar sulfatformen vara att föredra över glukosaminhydroklorid (om hydroklorid används kombinera med kondroitinsulfat). Ges i pulverform.

MSM har potential att hindra upptaget av selen och koppar. Inga övertygande data på effekt vid ledproblem. I en studie på människor lagrades MSM i hjärnan i stora mängder när tillskott togs. Konsekvenserna av detta är okända.

Extrakt från avokado och sojaböna (ASU, avocado-soy-unsaponifiables). Ofarligt. 2-6g/dag. I den studie på häst som jag läst sammanfattningen av så hjälpte det inte mot smärta men hade en viss sjukdomsmodifierande effekt vid artros, t.ex. minskade nedbrytningen av ledbrosket. Studien pågick i 70 dagar och dosen var 6g.

Extrakt från grönläppad mussla. En studie studerade effekten på hästar med diagnostiserad eller misstänkt artros i kotled. Dosen var 25mg/kg häst/dag, dvs 12,5 g för 500kg häst. Slutsatsen var att extraktet gav en signifikant minskning av hälta, ledsmärta och reaktion på böjprov jämfört med placebo efter 56 dagar. Equitop Gonex innehåller 20% extrakt av grönläppad mussla. Rekommenderad dos är 25g för häst över 500kg vilket borde ge 5g extrakt och rekommenderad behandlingslängd är 30 dagar.
 
Jag ger just nu Hyaluronsyra i gel-form. Jag har fått den och testar iom att hästen skulle sättas igång och har ett klenare bakknä(avplanade kondyler). Så jag tänkte att då kanske man minskar risken att det blir ngt nu när han varit klent musklad och lite småfet.

Den jag ger heter Hyaglyde och kommer från Hygain. Den kostar lite mer än Finish-line tex per burk. Men den är så pass dryg att mindre dos behövs.
Den vet jag många som har fått bra effekt av. Men även Finish Lines lär vara bra.

Grönläppad mussla har jag gett artroshäst. Jag vet inte om det var träningen eller om preparatet också gav effekt. Men vi upplevde iaf att det funkade bättre än många andra. Så ägarinnan fortsatte ge och vågade inte byta iom att hästen med upplägget vi hade funkade.
 
Extrakt från grönläppad mussla. En studie studerade effekten på hästar med diagnostiserad eller misstänkt artros i kotled. Dosen var 25mg/kg häst/dag, dvs 12,5 g för 500kg häst. Slutsatsen var att extraktet gav en signifikant minskning av hälta, ledsmärta och reaktion på böjprov jämfört med placebo efter 56 dagar. Equitop Gonex innehåller 20% extrakt av grönläppad mussla. Rekommenderad dos är 25g för häst över 500kg vilket borde ge 5g extrakt och rekommenderad behandlingslängd är 30 dagar.

Det fick jag rekommenderat till min häst av veterinär. Tyvärr vägrade hon att äta det. Dumma små kulor som "rullar" ur om man försöker blanda i något (ser ut som svart kaviar) och luktar FISK.
 
Jag har testat nypon och hyaluronsyra. Märkte ingen skillnad med nypon (b** r*s*) men klar förbättring med hyaluronsyra.
 
Jag provade alla samtliga ledtillskott på vår gammelman, det som var effektivast var hyalornsyra, men jag köper Orthohyl den har en mycket hög molekylvikt/täthet har varit väldigt positivt på så sätt. Övriga preparat har givit ok resultat, men inte i närheten mätbart med hyalonsyra. Även här provade vi flera olika märken, det som syntes tydligast var märken med hög molekylvikt.

Vad hade hästen för problem i grunden? Vad för doser?

Min är fin på rtg (12 år i år) med hade senast ledvätska åt det rostfärgade hållet. Detta efter 2 mån extremt lugn igångsättning på raka spår där han känts superfin o jämn mot tidigare.
 
Jag gav min hyaluronsyra när hon konstaterats ha artros i båda knän. Hon åt ingen smärtstillande utskrivit av veterinär i övrigt, dock sprutad. Efter tre veckors användning och återbesök hos veterinär var hon helt ohalt på t o m böjprov trots 20 år då och artros, och har hållt sig fräsch sen dess, tre år sen nu. Så jag tror det var effektivt! Hon åt det enbart under tiden mellan de två vet besöken alltså.

Vilken sort o hur var doserna?
 
Jag har nyligen spenderat några timmar på att undersöka ledtillskott. Finns mycket att läsa på pubmed bland annat. Det här är vad jag kom fram till (alltså mina tolkningar och inga absoluta sanningar).

Hyaluronsyra (HA, tuppkam) 100-300mg/dag. Ofarligt. Molekylvikten bör vara minst 1 miljon da. Effektivast i gelform, sen i flytande och minst i pulverform. Mot akuta inflammationer i leder.

Kondroitinsulfat 3-10g/dag. Ofarligt. Har i vissa studier bevisat effekt på artros. Kombineras med glukosamin för bästa effekt. Ges i pulverform.

Glukosamin 5-10g/dag. Mot artros. Kan eventuellt förvärra insulinresistens så försiktighet krävs om hästen har EMS/PPID. I studier på människa verkar sulfatformen vara att föredra över glukosaminhydroklorid (om hydroklorid används kombinera med kondroitinsulfat). Ges i pulverform.

MSM har potential att hindra upptaget av selen och koppar. Inga övertygande data på effekt vid ledproblem. I en studie på människor lagrades MSM i hjärnan i stora mängder när tillskott togs. Konsekvenserna av detta är okända.

Extrakt från avokado och sojaböna (ASU, avocado-soy-unsaponifiables). Ofarligt. 2-6g/dag. I den studie på häst som jag läst sammanfattningen av så hjälpte det inte mot smärta men hade en viss sjukdomsmodifierande effekt vid artros, t.ex. minskade nedbrytningen av ledbrosket. Studien pågick i 70 dagar och dosen var 6g.

Extrakt från grönläppad mussla. En studie studerade effekten på hästar med diagnostiserad eller misstänkt artros i kotled. Dosen var 25mg/kg häst/dag, dvs 12,5 g för 500kg häst. Slutsatsen var att extraktet gav en signifikant minskning av hälta, ledsmärta och reaktion på böjprov jämfört med placebo efter 56 dagar. Equitop Gonex innehåller 20% extrakt av grönläppad mussla. Rekommenderad dos är 25g för häst över 500kg vilket borde ge 5g extrakt och rekommenderad behandlingslängd är 30 dagar.

Du är en ängel :love: Nu har jag åtm någonstans o börja, tack!!

På din sammanfattning låter det ju som att hyaluronsyran eg är den enda vettiga i vårt fall iom ingen artros.

Du läste inget om nypon? Litovet hänvisar ju till massa studier.
 
Jag ger just nu Hyaluronsyra i gel-form. Jag har fått den och testar iom att hästen skulle sättas igång och har ett klenare bakknä(avplanade kondyler). Så jag tänkte att då kanske man minskar risken att det blir ngt nu när han varit klent musklad och lite småfet.

Den jag ger heter Hyaglyde och kommer från Hygain. Den kostar lite mer än Finish-line tex per burk. Men den är så pass dryg att mindre dos behövs.
Den vet jag många som har fått bra effekt av. Men även Finish Lines lär vara bra.

Grönläppad mussla har jag gett artroshäst. Jag vet inte om det var träningen eller om preparatet också gav effekt. Men vi upplevde iaf att det funkade bättre än många andra. Så ägarinnan fortsatte ge och vågade inte byta iom att hästen med upplägget vi hade funkade.

Vet du molekylvikten på hyaglade? Är den färdig i gelform alltså?
 
Jag använder hyaluronsyra till min häst nu när vi jobbar med att få hans bakknän mer stabila. Kanske kommer jag fortsätta med det. Men i vilket fall så har jag någon sorts halvflytande variant (konsistensen är typ som sperma haha) och han får 25 ml två gånger om dagen och skulle han fått det mer underhållande och under en längre tid står det 30 ml om dagen på förpackningen.

Problemet för oss är att han inte får något kraftfoder alls så jag gör små morotsbitar som jag häller hyaluronsyran på. Det funkar ok men inte toppen.
 
Vi har haft en del hältor och det som har gett mest effekt har varit:
- Adequanin, dyrt
- Tuppkam
Båda metoderna används ofta på Trav/Galopp där dessa hästar ofta går 20 ggr hårdare än våra motionshästar.
 
På din sammanfattning låter det ju som att hyaluronsyran eg är den enda vettiga i vårt fall iom ingen artros.

Du läste inget om nypon? Litovet hänvisar ju till massa studier.

Jag är inte säker på att min översättning till artros var riktigt korrekt. Glukosamin och kondroitinsulfat brukar användas mot "arthritis" allmänt vilket översatt är artrit/ledinflammation. Många studier görs på "osteoarthritis" (artros) där röntgenförändringar finns men iallafall hos människor kallas det artros redan innan det syns på röntgen. Hursomhelst så kan glukosamin och kondroitinsulfat ha effekt utan röntgenförändringar, om inte annat så i mindre dos förebyggande.

Jag har inte undersökt nypon då jag inte vill ge min häst extra c-vitamin. C-vitamin kan öka upptaget av järn och det finns det redan för mycket av i foderstaten. Min häst är IR så hon är extra känslig för järnöverskott.
 
Vad hade hästen för problem i grunden? Vad för doser?

Min är fin på rtg (12 år i år) med hade senast ledvätska åt det rostfärgade hållet. Detta efter 2 mån extremt lugn igångsättning på raka spår där han känts superfin o jämn mot tidigare.
400 kg häst 15 ml per dag, han hade lite utslitningar och pålagringar i bakben.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 844
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej alla ni som ger ledtillskott som ni anser fungerar! Om det redan finns en liknande tråd kanske moderator kan flytta detta inlägg...
Svar
9
· Visningar
2 902
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Min häst får Glucovet som innehåller: Innehåll per 100 g MSM (metylsulfonylmetan) 62,50 g Glukosamin (HCI) 22,50 g Kondroitin...
Svar
0
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp