Ledtillskott

Cherarriduracell

Trådstartare
Nu är det dags för mig att sätta igång min häst på riktigt efter lång tids vila pga skador. Senaste skadan var kotledsinflammationer fram som behandlats och läkt och nu funderar jag på, för att lugna mina egna nerver, om jag skulle ge något ledstödjande tillskott under igångsättningen? Kotledsinflammationerna kom sannolikt pga rastning på lina under förra igångsättningen då han var lite för vild för att sitta upp på direkt, men nu har vi ändrat flera faktorer runt (längre hagtid, större hage, frisk nog för att ha kompis i hage) så nu slipper jag longera för att slippa riskera liv o lem vid uppsittning och kan rida rakt fram i skogen istället för att nöta på volt på bana. Så just de faktorerna till skadan är borta i alla fall men som sagt, för mina nerver vore det skönt att "göra vad man kan" och ge nåt ledstödjande tillskott.

Så nu till frågan - vilka är bäst? En del av mig vill ge något med karenstid för det känns som att det är en bevisat effektiv substans medan andra halvan av mig gärna ger något utan karenstid så jag kan fortsätta ge tillskottet även när han är såpass igång att tävling är aktuellt, om vi nu får komma dit vill säga. Vad hade ni gett? Effektivt och gärna kostnadseffektivt är mina kravspecar.
 
Nu är det dags för mig att sätta igång min häst på riktigt efter lång tids vila pga skador. Senaste skadan var kotledsinflammationer fram som behandlats och läkt och nu funderar jag på, för att lugna mina egna nerver, om jag skulle ge något ledstödjande tillskott under igångsättningen? Kotledsinflammationerna kom sannolikt pga rastning på lina under förra igångsättningen då han var lite för vild för att sitta upp på direkt, men nu har vi ändrat flera faktorer runt (längre hagtid, större hage, frisk nog för att ha kompis i hage) så nu slipper jag longera för att slippa riskera liv o lem vid uppsittning och kan rida rakt fram i skogen istället för att nöta på volt på bana. Så just de faktorerna till skadan är borta i alla fall men som sagt, för mina nerver vore det skönt att "göra vad man kan" och ge nåt ledstödjande tillskott.

Så nu till frågan - vilka är bäst? En del av mig vill ge något med karenstid för det känns som att det är en bevisat effektiv substans medan andra halvan av mig gärna ger något utan karenstid så jag kan fortsätta ge tillskottet även när han är såpass igång att tävling är aktuellt, om vi nu får komma dit vill säga. Vad hade ni gett? Effektivt och gärna kostnadseffektivt är mina kravspecar.

Jag ger NAF Glukosamin 10 000+. Tycker det funkar väldigt bra till H.H som har artros.
 
jag vet att många upplever effekt av glucosamin men det har väldigt låg biotillgänglighet för häst. typ 40% för människa och bara 2,5% för häst. Det gör att jag tvekar lite.

Det är ny information för mig, men jag har både upplevt effekten själv och fått det rekommenderat av veterinär, så jag "tror" på det så att säga. Det, möjligen kombinerat med hyalyronsyra i flytande form, ska vara det mest effektiva. Däremot gurkmeja, nypon och sådana saker har varken funkat för mig, eller har jag hört om någon mer "vetenskapligt bevisad" effekt av....
 
Nu är det dags för mig att sätta igång min häst på riktigt efter lång tids vila pga skador. Senaste skadan var kotledsinflammationer fram som behandlats och läkt och nu funderar jag på, för att lugna mina egna nerver, om jag skulle ge något ledstödjande tillskott under igångsättningen? Kotledsinflammationerna kom sannolikt pga rastning på lina under förra igångsättningen då han var lite för vild för att sitta upp på direkt, men nu har vi ändrat flera faktorer runt (längre hagtid, större hage, frisk nog för att ha kompis i hage) så nu slipper jag longera för att slippa riskera liv o lem vid uppsittning och kan rida rakt fram i skogen istället för att nöta på volt på bana. Så just de faktorerna till skadan är borta i alla fall men som sagt, för mina nerver vore det skönt att "göra vad man kan" och ge nåt ledstödjande tillskott.

Så nu till frågan - vilka är bäst? En del av mig vill ge något med karenstid för det känns som att det är en bevisat effektiv substans medan andra halvan av mig gärna ger något utan karenstid så jag kan fortsätta ge tillskottet även när han är såpass igång att tävling är aktuellt, om vi nu får komma dit vill säga. Vad hade ni gett? Effektivt och gärna kostnadseffektivt är mina kravspecar.

Vi har fått väldigt fina resultat på många rehabhästar med Hyaluronsyra. Den måste vara skyddad genom gelatinering eller i oljeform för att inte förstöras av magsyran. Och man har i studier sett att det bör vara hög molekylvikt. Det är ingen karens på ren hyaluronsyra. Så det får man tävla på.
De sämre märkena som ofta inte har skyddat hyaluronet brukar behöva tillsätta tex glukosamin och msm för att få någon effekt av sina preparat.

Tyvärr kostar ju de vettiga hyaluron-preparaten en del. Men det är ju å andra sidan billigare än vet.
Och väljer man ett preparat med hög halt verksamt ämne kan det ju bli rätt drygt och kostnadseffektivt.
 
Chondrogen kan jag rekommendera. Kombination av glukosamin, hyaluronsyra, kondroitin och mangan. Svindyrt, men hjälper min häst.
 
Det är ny information för mig, men jag har både upplevt effekten själv och fått det rekommenderat av veterinär, så jag "tror" på det så att säga. Det, möjligen kombinerat med hyalyronsyra i flytande form, ska vara det mest effektiva. Däremot gurkmeja, nypon och sådana saker har varken funkat för mig, eller har jag hört om någon mer "vetenskapligt bevisad" effekt av....

Problemet med att folk sitter och tycker att saker funkar eller inte i form av såna här olika tillskott är ju att man i många fall inte vet vad för sorts tillskott man behöver. De fungerar ju på olika sätt och lämpar sig därför inte alltid till alla hästar och alla problem sas. Jag ser ju mkt både här och på fb att man rekommenderar eller varnar för preparat baserat på att "det funkade/funkade inte på min häst" och det oavsett om den man rek/avråder har samma problem eller utan att man ens pratar kring specifika problem.

Sen rekommenderar man tex glukosamin eller hyaluron utan att ta hänsyn till de olika typerna det finns av dem, hur mkt verksamt ämne det finns i dem, om det är av hög biotillgänglighet eller som i hyaluronsyrans fall gelatinerat eller skyddat med olja.
 
@tuaphua Du som har erfarenhet. Har du möjligen något tips på en hyaluronsyra i flytande form som "uppfyller kraven"? Jag tycker att det är svårt att hitta information om det du beskriver när jag tittar på preparaten, förutom att den rekommenderade dosen per dag är betydligt lägre för de dyrare (ca 1000-1700:-/flaskan) än tex Trikem (knappt 500:-/flaskan). Vill ha en variant som kan ges i foder, om det inte hämmar upptagningsförmågan, så föredrar nog en flaska framför sprutor om jag får välja. Köper helst från Sverige, beställa på nätet är ok. Skulle vilja prova att ge min dam hyaluronsyra av flera skäl, men ekonomin tillåter inte köp av dyra men verkningslösa preparat så lägger hellre en slant på något som har en bättre chans att ge effekt :)
 
@Cherarriduracell alltså det blir ju omöjligt ang råd precis enl @tuaphua s kloka reflektioner.
Nån svär på bibeln ang glukosamin, nån annan på något så billigt och enkelt som gurkmeja osv.

Personligen så utifrån din häst och beskrivning skulle jag inte känna så stor vikt av att shoppa efter tillskott.

Din häst har väl haft någon lite större skada högt upp och varit skadad väldigt många månader ?
Att den då fått något avlastningsproblem lågt är ju rätt traditionellt .

Jag hade aldrig trott på någon diagnos där kotledsinf utifrån din häst skulle bero på att den linats och farit runt .

Endera är kotledsinfl på din häst 1) ett sekundärt symptom utifrån primärproblemet . 2) Eller så har hästen andra problem i kombo som ev artros/pålagringar lågt osv.
Det troligaste är alternativ ett .

Tillskott som du efterfrågar ges ju primärt till djur man har konstaterade ledproblem/diagnos på (oftast artros) . De kan bidra att lindra vissa sådana tillstånd. På en frisk häst gör de ju inga mirakel/effekt och det går ju inte att dämpa/undvika något grundproblem med sådana tillskott .
 
Senast ändrad:
@Cherarriduracell alltså det blir ju omöjligt ang råd precis enl @tuaphua s kloka reflektioner.
Nån svär på bibeln ang glukosamin, nån annan på något så billigt och enkelt som gurkmeja osv.

Personligen så utifrån din häst och beskrivning skulle jag inte känna så stor vikt av att shoppa efter tillskott.

Din häst har väl haft någon lite större skada högt upp och varit skadad väldigt många månader ?
Att den då fått något avlastningsproblem lågt är ju rätt traditionellt .

Jag hade aldrig trott på någon diagnos där kotledsinf utifrån din häst skulle bero på att den linats och farit runt .

Endera är kotledsinfl på din häst 1) ett sekundärt symptom utifrån primärproblemet . 2) Eller så har hästen andra problem i kombo som ev artros/pålagringar lågt osv.
Det troligaste är alternativ ett .

Tillskott som du efterfrågar ges ju primärt till djur man har konstaterade ledproblem/diagnos på (oftast artros) . De kan bidra att lindra vissa sådana tillstånd. På en frisk häst gör de ju inga mirakel/effekt och det går ju inte att dämpa/undvika något grundproblem med sådana tillskott .

Du har inte sett hästen öht och vet inte alls vilken omfattning den behövt linas. Lämna det veterinärmedicinska till veterinären och låt mig köpa ett (onödigt) tillskott om jag vill, det enda som skadas av det är ju min plånbok.
 
Du har inte sett hästen öht och vet inte alls vilken omfattning den behövt linas. Lämna det veterinärmedicinska till veterinären och låt mig köpa ett (onödigt) tillskott om jag vill, det enda som skadas av det är ju min plånbok.

Vad konstigt svar i sammanhanget ?

Jag lämnar det helt upp till dig att bedöma utifrån din häst osv - det gör jag allmänt när jag över huvud taget responderar på sociala media .

Mitt svar du responderar på föranleder inte alls ditt högst defensiva svar/tolkning .
Självklart har jag inte kommit på något helt absurt bara sådär - utan svarat, vilket de flesta sunda gör på sociala media , utifrån vad du själv skrivit och undrar över .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 652
Senast: Corax
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 929
Senast: Efwa
·
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 741
Senast: russan 14
·
Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp