Bukefalos 28 år!

Leguaner? Mat?

M

MDusty

Brorsan har dragit till utomlands ett tag och lämnat mig som barnvakt åt hans leguan. Han lovade att skriva ner vad den skulle äta och hur jag tar hand om den på bästa sätt men det var tydligen något som i all hast glömdes bort. :eek:
Så nu till min fråga; Vad äter en leguan? Att den är helvegetarian är jag helt införstådd med, men då jag googlat runt på olika skötselsidor verkar alla ha olika åsikter om vad som duger att äta.
Maskroser verkar alla vara överens om dock, men det växer dåligt med såna där jag bort just nu. (Kommunen har precis ansat gräsmattor och alla grönytor.)

Idag har den fått vitkål, färsk broccoli, ruccolasallad, riven morot, hackade maskroser, alfaalfagroddar, zucchini, lite banan och vattenmelon.
Duger det som måltid eller är det nåt som ska tas bort helt eller läggas till?

En annan grej jag läste var att man kan ge den vinbärsblad, stämmer det? För isåfall ska jag genast gå ut på baksidan och botanisera i våra vinbärsbuskar. :D
 
Sv: Leguaner? Mat?

Kalk måste den få i sig iaf. Mkt mer vet jag inte. Dåligt av din bror att inte ge dig instuktioner för hur den ska skötas. Du kan inte få tag på honom? Hur länge ska han vara borta?
 
Sv: Leguaner? Mat?

Tycker det du gett låter bra. Dessutom är det ju bara för ett tag han är borta, eller? Strö på kalk om han har sådant.
 
Sv: Leguaner? Mat?

Brorsan kommer hem till nästa helg, tur är väl det. Tills dess ska jag nog kunna hålla liv i ödlan. Tror jag... :D
Jag glömde nämna att den får tillskottspulver i maten också, antar att detta är kalk. :idea: Kollade bara doseringen, men inte vad flaskan innehöll. Får ta och kolla det imorgon (eller ja, senare idag).

Tack för svaren, jag känner mig lugnare nu. Mardrömmen vore att göra en jättetabbe med maten så den tvärdog. :eek: Men man kanske kan köpa en ny i samma storlek och låtsas som ingenting. :angel: ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp