Leja bort höskörd

Dr Magnus

Trådstartare
Hej, har precis köpt en hästgård med 4 ha vall. Saknar maskiner idag. Vad kan det tänkas kosta att leja bort höskörd till en maskinstation? Jag vill ha inplastade balar.
 
Troligen mer än det kostar att köpa balar direkt från en bonde.
Tänk att den som jobbar med det tar kanske 500 kr/timme + moms och plastningen lär kosta mer pga materialåtgången. Plasta ett par åkrar med hö görs inte på en kafferast.
 
Hej, har precis köpt en hästgård med 4 ha vall. Saknar maskiner idag. Vad kan det tänkas kosta att leja bort höskörd till en maskinstation? Jag vill ha inplastade balar.
Beror på ngr saker.
1 framkörningsavstånd
2 vallens arrondering

Har din granne maskiner och tid samt att vallen är någorlunda fyrkantig och jämn så lönar det sig.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ca 100-150 kr per rundbal med hösilage...
Ju knepigare former på vallen, och ju fler åtgärder som vändning eller strängning som ska göras, och därmed hur mycket man behöver köra, desto dyrare blir det.

Givet att det finns en granne inom rimligt avstånd då.

Den stora fördelen med eget hö/ensilage, är att man får större kontroll på vad som växer, hur det sköts, hur och när det gödslas, och när det skördas.

Om vallarna på den nya gården är "gamla", kan man behöva lägga om dem. Det kostar det med.

Många som saknar vallmaskiner, skaffar så småningom en delmängd maskiner, dels för att hålla nere kostnaden, men också för att slippa hamna sent i kön av folk som vill ha hjälp med vallskörden, dessutom vill man ofta kunna göra en del skötselåtgärder själv , förutom själva vallskördandet.

En komplett uppsättning vallmaskiner för att kunna göra plastade rundbalar, är en jätteinvestering.
En vettig, begagnad rundbalspress, kostar bara den mellan 100-200 tusen kronor.

Traktor behövs ju hur som helst för hantering av balarna.

Det som "folk" brukar skaffa, för att få billigare hantering, är sådant som något slåtteraggregat, och en strängläggare.
Billiga rotorslåtter eller gamla begagnade slåtterkrossar, ger ofta inte några rimliga strängar, så man behöver ofta stränga efter sådana maskiner, och vill man ha balar med riktigt hög TS, så kan man behöva vända också.
Men om man själv kan slå och stränga behöver man köpa mindre tid av grannen/maskinstationen, de behöver köra med färre maskiner, och man "åker upp" lite grann i kön.

Annan vallskötsel och betesvård, gör att man åtminstone vill ha en betesputs, en gräsharv, och om man använder konstgödsel, en gödselspridare för sådan.
Nästa steg brukar vara att köpa en begagnad plastare, om grannen/maskinstationen kör med en "vanlig" rundbalspress. Har de man köper tjänsten av istället en kombipress, som både rullar och plastar "samtidigt", så är det ingen vits att skaffa plastare.
 
Vi skaffade en gammal traktor som fungerar såklart, gamla Bettan gör sitt jobb på hästgården utmärkt. Sen lånar vi in de som behövs. Nu tar vi visserligen torrt hö utan plast och fick de rullat förra året. Tror på våra 3 hektar som hästarna inte åt på fick vi ihop 15 rundbalar och detta år hjälpte de ganska mycket. Så jag hade funderat i de banorna att faktiskt försöka fynda en traktor osv. Ibland dyker de upp fina traktorer på nätet som inte kostar så mycket i inköp. Gäller att ha lite koll bara :p:D
 
Jag betalar 550 kr + moms/ timme för slåtter och 1375 + moms för plastning plus plast och nät. I år när det växte så dåligt så landade en åker på 4 ha på 545 kr ink moms per bal.
Min granne där det växt ännu sämre betalade 644 kr/bal.
 
Hej, har precis köpt en hästgård med 4 ha vall. Saknar maskiner idag. Vad kan det tänkas kosta att leja bort höskörd till en maskinstation? Jag vill ha inplastade balar.

När vi hyrt in ha den killen kört per kg bal.
Det har legat runt 1,50kr/kg. För plastade småbalar. Men vi har kört små plastaren och stått i balvagnen o staplat osv
 
När vi hyrt in ha den killen kört per kg bal.
Det har legat runt 1,50kr/kg. För plastade småbalar. Men vi har kört små plastaren och stått i balvagnen o staplat osv

Är det bara pressning och plastning då?

Gödslar ni, slår, vänder och strängar själv eller ingår det också i det priset?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 507
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 743
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp