Lek mellan hund och förare vid träning

WildWilma

Trådstartare
Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i träningen.

1. Jobbar du målmedvetet mot att kunna leka med din hund på något/några särskilt sätt?
2. Om ja vad är målbilden?
3. Hur har du arbetat för att komma dit/arbetar för att komma dit? Ex. hittat några särskilda knep för att lösa svårigheter.

Lek är för mig den belöningsform som bäst ger den känslan (energi, kraft och hög förväntan) jag vill ha hos hunden. Jag använder nästan bara ätliga belöningar under inlärning och vid träning av enstaka lugna moment..

Jag har sen jag fick hem min nuvarande valp som snart blir 10 månader reflekterat mycket över hur jag kan bygga upp en lek som stärker samarbetet vid träning (lydnad och bruks främst). Jag tycker vi har kommit en bra bit på väg men inser att vi har en del kvar att jobba med. Det gör att det poppar upp många frågeställningar i huvudet när jag reflekterar över hur vi ska jobba vidare.

Med mina tidigare hundar har jag varit nöjd om de tar leksaken som belöning och vill jobba för den men inte lagt så stor vikt vid vad som händer när de "vunnit" leksaken.

Nu vill jag ha mer, vet ej om jag blivit lite "girig". Jag vill att det eg. inte ska vara leksaken som är huvudattraktionen utan leken med mig. Jag vill kunna belöna med eller utan leksak och att min hund hela tiden vill ha mer. Exempelvis om det får vinna en dragkamp eller om jag kastar en leksak ska den direkt utan att ens fundera på annat komma till mig för mer lek tills jag bryter. Detta för att belöningarna ska bli effektiva (ingen tid på att kalla in hund som roar sig själv) och för att det ju blir lätt att få hunden att hålla fokus på mig om den ser mig som det roliga och inte bara nyckeln till "skatten" (leksaken). Sen tänker jag att om hunden inte vill komma in till mig med leksaken så finns det konflikterande känslor om jag uppmanar det till det på ren lydnad och att dessa känslor kan påverka själva träningen. Jag vill inte ha osäkerhet i någon aspekt i träningen.

Det jag upplever att jag just nu behöver hitta nycklar att bygga vidare med är att leken med mig värderas högre än att leka/tugga själv oavsett leksak. Som det är nu så kommer hon in bäst med det "tråkigaste" leksakerna som enkla fleeceflätor och enkel kampstock men dessa taggar hon inte heller lika mycket på som en fårfluff. Jag upplever också att samspelet är lättare att få till hemma än i träningshall där hon gärna "pausar" lite med leksaken så jag får uppmana till fortsatt lek med mig oftare.

Angående lek utan leksak så har jag tyvärr inte lagt lika mycket tid på den senaste månaderna, hemma jobbar hon gärna för sådan lek men borta blir hon lite konfunderad och avvaktande. Måste nog börja från ruta ett där även borta.

Jag hoppas på att få lite inspiration på hur vi ska jobba vidare med lekutveckligen.
 
Ja. Allt ska kunna vara lek. Jag kan ta en nypa luft och Tinja ÄLSKAR det. Det har jag tränat in sen hon var valp, att allt jag har kan vara en lek. På det sättet blir jag både värdefull och oberäknelig.

Jag har tagit löv, snö, vantar, någon random gren, allt från början för att lära henne att aldrig förvänta sig vad hon kan få av mig, och att allt jag erbjuder är värt det.

Däremot beror det extremt mycket på hunden. Jag följde samma filosofi med Asni, men hennes leklust med förare är så låg att jag bara lyckats få upp den till att vilja leka och kampa, och det tog ett bra tag.
 
Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i träningen.

1. Jobbar du målmedvetet mot att kunna leka med din hund på något/några särskilt sätt?
2. Om ja vad är målbilden?
3. Hur har du arbetat för att komma dit/arbetar för att komma dit? Ex. hittat några särskilda knep för att lösa svårigheter.

1. Jag försöker göra det. Med Winter är det ganska lätt, han älskar socialbelöningar med eller utan leksak. Med Breeze var det svårt, han såg mig mer som en godis- och leksaksautomat vid belöningar. Men så hade jag inte tränat så från början med honom heller då han var väldigt burdus som unghund. Överlag kan det vara ett litet problem med boxer, att belöna socialt kan innebära att 35 kg tacklar dig och tycker det är superkul.

2. En hund som tänker "wow, matte, så kul!". Sen går det ju inte att helt få en hund med stort föremålsintresse att koppla bort detta, men jag vill i alla fall att det ska väga ganska jämt så att han leker lika mycket med mig som med leksaken när en leksak finns med i bilden.

3. Det bästa rådet jag fått av min tränare är att alltid belöna socialt först, sen ge godis eller leksak. Om du tränar linförighet och klickar och ska ge en godis eller ta fram en leksak, stryk hunden längs kinden först. Man behöver inte dra igång en hel social lek varje gång, utan det räcker med en social handling som att röra vid hunden. Här ser jag jättestor skillnad mellan hur Breeze var och hur Winter är; Breeze väntade otåligt på den "riktiga" belöningen medan Winter tycker "åh matte, var jag duktig nu?".
 
Intressanta frågor!

Jag tycker att lekfilosofin som Maria Brandel och Siv Svendsen för fram i "Bästa starten" låter väldigt logisk. Jag kommer försöka jobba efter de stegen med kommande valp vilket jag inte alls gjorde med nuvarande hund - jag litade på hans naturliga kamp- och leklust och att den skulle räcka. Och den har räckt bra, men jag tänker att vi hade fått ännu snabbare resultat om jag hade haft en tydligare plan för leken och jobbat aktivt på att bygga upp den.

Jag tänker att social belöning kommer att vara en bonus, och om hunden inte naturligt går igång på den så kommer jag att använda den mer som en "rätt"-signal som visar att "snart kommer den riktiga belöningen". Detta då många hundtränare pratar om att den sociala belöningen är den minst påverkbara.

Fokus kommer att vara lekbelöningar på olika sätt och att det ska gå att belöna med lek för olika syften. Godisbelöningar tänker jag också ska kunna användas på olika sätt och att blanda godis med lek (jaga godishand etc). Helt enkelt få en så stor repertoar som möjligt av olika pang-belöningar och att hunden alltid vill mer precis när vi slutar, så att uthålligheten kan utvecklas.
 
Ska jag vara ärlig har jag nog inte jobbat så mycket på leken med min.

Han har alltid haft stort föremålsintresse och leklust. Det vi däremot har fått jobba på är att komma tillbaka med leksak, förr drog han och gjorde 10 ärevarv i full galopp för att sedan lägga sig och tugga på leksaken. Vi körde väl en klassisk byteshandel, två likadana leksaker, kasta iväg den ena och när hunden kommer med den kastar man den andra osv. Vi har även gjort den delen med kampleksaker, kampa som tusan med den leksaken jag rör på, när jag blir passiv och börjar röra på den andra leksaken så tar man den istället.

Byteshandel-leken funkar för det mesta nu, speciellt med bollar, men tappar jag fårkampen och hunden är övertaggad så blir det ändå nått ärevarv. Skulle nog kunna jobba mer på det men men.
 
Va intressanta frågor du ställer! Fick mig att fundera både ett och två varv hur jag jobbat kring lek.

Jag jobbar mycket med matlek.
-Kasta ut en godis, efter att först öka spänningen genom mitt kroppsspråk, och provar få det att låta jätte spännande precis när hon tar godbiten och återvänder för att se om det kommer mer. Så att hon får jaga lite både åt höger och vänster.

- med boll har vi jobbat ganska mycket också då godbitarna inte räcker hela vägen som motivation. Men då hamnar vi precis i det du skriver "ägandet" - inget problem att med en nagel i ögat få henne att komma in med grejerna men förstör ju en del av lyckan (=energin) om man under belöning ska behöva lägga på den pressen innan man fortsätter träningen. Så byteshandel i exakt samma mönster som ovan med gobit har vi kört. Jag ser helst att hon kommer in och spottar självmant utan att behöva lägga in ett kommando innan vi byter.

Sedan PROVAR jag att inte berömma när jag bryter träning för godis/lek även om jag visar mycket känslor (men det är svårt då det liksom går på rutin- kasta boll och ropa JA vad duktigt)
Istället tränar jag på att med röst och kropp berömma och göra saker spännande under själva moment-träning dvs all träning är själva belöningen. Jag vill att det ska ska vara mest värt att få vara hos mig. Leken där emellan ska vara "pausgymnastik" för att få blåsa ur sig spänningar.

Ändrade mitt sett att leka med hunden i belöningssyfte för ungefär ett år sedan men så vart jag gravid med jävulst illamående och foglossningar så Har inte kommit hela vägen än men hon känns som att hon har greppat konceptet och fått ett helt annat fokus.
 
1. Jobbar du målmedvetet mot att kunna leka med din hund på något/några särskilt sätt?
2. Om ja vad är målbilden?
3. Hur har du arbetat för att komma dit/arbetar för att komma dit? Ex. hittat några särskilda knep för att lösa svårigheter.
1. Njae, jag har arbetat med att han ska komma tillbaka med sakerna istället för att köra ärevarv och med loss men i övrigt inget. Han har ju otroligt mkt social kamplust så att få honom att leka med mig med en grej har aldrig varit ett problem - det är mest springet i benen som varit det. Han är glad för social belöning och godis med men inget smäller högre än kamplek.
Jag arbetar med lite med hur han kampar (bakåt och utan tassar) men det har eg mer med skyddet att göra och vanliga lekregler snarare än med belöningen i sig. Precis som hur jag drar upp honom på saker.

2. Målbilden är att han alltid ska komma med grejerna till mig mig efter att han fått dem, vilket han väl 80-90% av gångerna numera. Idag tacklade han mig med dutten i munnen varenda gång han vann den.
3. Jag har arbetat både med krav och med att jag är den som är kul. Både genom att locka (låta roligt och backa tex) eller dra fram en ny likadan boll när han fått den ena och krav genom att faktiskt kalla in om han inte kommer frivilligt.

Det ska alltså alltid vara kul att komma till mig och alternativet att dra med sakerna ska aldrig finnas.
 
Tack för intressanta svar.

Jag tror att min medvetenhet för hur jag vill utveckla leken har kommit både i och med att jag läst böckerna "Spårhunden och lukterna" och "Bästa starten" och lyssnat på en del hundträningspoddar i och med att jag fick hem Åysan i somras. Jag har verkligen fått jobba med massor samarbetet i leken då vi motverkades av en vardag som inbjöd till en del tjuverier av barnleksaker för tugglad valp.

Nu har jag de två senast träningspassen varit väldigt noga men att inte starta eller fortsätta träningen om hon inte kommer till mig med leksaken. Det har hittills känts helt rätt. Även om det inte var dåligt innan saknade jag lite i känslan i träningen. Det fanns ofta en liten liten avvaktan hos Åysan i vissa delar även om hon var fokuserad och engagerad. Nu har jag inte sett det på samma sätt. Jag hoppas utvecklingen fortsätter åt det hållet. Jag lär mig också att vara 100% fokuserad även i leken och hålla leksaken levande för det är vad hon tycker är roligt samt leka kortare stunder.

Min vuxna hane är rätt annorlunda men även där har jag en del av utveckla har jag insett. Han drar ärevarv med leksaken så fort han får chansen men kommer tillbaka på lydnad. Men det finns absolut en frustration kring leksaker för honom som påverkar fokusförmågan och ger ljud. Jag tror att om vi kan få till en bra lek där han vill komma in men leksaken omedelbart så kan frustrationen minska. Nu när han varit skadad har jag insett att han inte alls är lika frustrerad vid belöning med godis. Men han älskar att leka så det vore trevligt att få till det på ett konfliktfritt sätt utan frustration. Där har vi dock drygt 6 års "o"vana att ändra på. har prova att binda fast honom i ett midjebälte, det gav rätt bra resultat. Måste ta mig för att göra det tills vi bryter ovanan.
 
Inget att tillföra men väldigt intressant och lärorikt att läsa för mig som bestämt mig för att verkligen få till leken som belöning/motivation/relationsskapande med nya valpen.
 
Jag har inte heller något att tillägga men tycker det är en jättebra tråd! Daisy har ENORMT lekintresse (som ofta övergår i kampintresse) men det är också tydligt att det inte är jag som är resursen, utan leksaken. Det lite kluriga är att hon leker så satans bra själv, hon kan liksom roa sig kungligt under lång tid om hon får en leksak - och då behöver hon inte mig. Det har varit lämpligt under arbetstid ibland, men inte alltid i träningen. Och ska jag överträffa henne i hur roligt det kan vara, då slår det lätt över till stress hos henne. Svår balansgång.
 
Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i träningen.

1. Jobbar du målmedvetet mot att kunna leka med din hund på något/några särskilt sätt?
2. Om ja vad är målbilden?
3. Hur har du arbetat för att komma dit/arbetar för att komma dit? Ex. hittat några särskilda knep för att lösa svårigheter.

Vi tränar främst agility och där finner jag att leken är oerhört viktig för att få fram rätt attityd och känsla hos hunden, samt ett viktigt hjälpmedel vid inlärningen i form av olika belöningar för olika intensitetsnivå, belöningsplaceringar m.m.

Jag börjar redan med den lilla valpen för att bygga upp en bra lekbelöning. För mig är de viktigaste delarna att hunden:
  • vill kampa med mig (för intensitet och bra belöning),
  • kommer tillbaka med leksaken (för flyt i träningen och undvika konflikter),
  • vill springa i full fart till utlagd belöning (för belöningsplacering och distansträning), och
  • inte springer till leksaken/tar leksaken ur handen utan att jag gett kommando för det (för att kunna använda utlagd belöning).
Som sagt, redan när valpen kommer hem så börjar jag leka med den och kampa med olika föremål/leksaker för att bygga eller bibehålla kampintresset. Nu har jag en ras som oftast leker och kampar, så mestadels ökar jag det, lär den att inte bita i mina händer och bibehåller leken. De övriga punkterna lägger jag in som olika moment i leken, ex. springer tillsammans till en kastad leksak, dead and alive, nosduttar för avlämningar m.m.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
637
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 645
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 139
Senast: snorp
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp