Leka själv

Jag leker extremt lite med sonen, kanske ännu mindre när han var yngre än nu (han fyller 6 år i sommar). Vi har typ en lek som jag tycker är ok, en variant på "fågel, fisk eller mittemellan" där vi gömmer ett föremål hemma som den andra får leta efter. Sen ritar vi en del tillsammans, men bygga lego går fetbort för mig, iaf om det är ritningar som ska följas (han är bättre på det själv ändå) och "rollspelslekar" får han leka med kompisar. Likaså leka med gosedjur, småfigurer och dylikt. Det gör han en del på egen hand och verkar tycka att det är helt ok. Känns också helt okej att barn har lite tråkigt ibland tycker jag, då lär dom sig förhoppningsvis att använda sin egen fantasi för att slippa ha tråkigt 😜
 
Mina barn (snart 7 och 4) leker mycket tillsammans och så länge dom håller sams har dom alltid nåt att sysselsätta sig med. Lillasyster är väldigt duktig på att sysselsätta sig själv om storebror inte är hemma eller pysslar själv på sitt rum, då bläddrar hon ofta i böcker eller leker rollekar med sina paw patrol-figurer.

Jag känner en press på att leka/pyssla/greja mycket tillsammans med mina barn eftersom min mamma gjorde det väldigt mycket med mig och min syster. Men hon jobbade inte utan var hemma på heltid under vår uppväxt, både jag och min man jobbar heltid med relativt krävande jobb så det finns ju inte alls den tiden till samvaro för oss.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 070
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 204
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 680
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp