Bukefalos 28 år!

lekar på midsommaren , tips tack !

videnlis

Trådstartare
hej!
vi skall fira midsommaren tillsammans med släkten. Vi är mest vuxna och några ca 12 åriga barn.
Om det är fint väder och vi sitter ute skulle det vara roligt med nån tävling/lek som avbryter ätandet/sittandet ;)

har ni tips? gjärna nåt som man delar upp alla i några lag , så är det roligare.

frågesport tycker jag själv är roligt, men har svårt att hitta på frågor som är lagom svåra. tips?
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

Jag har gott om utomhusaktiviteter att tipsa om...

Har du några ojämna och dåliga tegelstenar liggande någonstans, så rekommenderar jag denna enkla underhållning:

http://www.youtube.com/watch?v=LMspgvEm6UQ

Den som lägger sista stenen (som får tornet att rasa), förlorar.

Det här har också varit en gren i det som brukar vara tänkt som femkamp, (men tyvärr brukar aldrig alla deltävlingar hinnas med så det stannar oftast vid tre- eller fyrkamp):

http://www.youtube.com/watch?v=iM7ftfAaMms

Kanske lite svårare att arrangera i villakvarter dock. :) Dessutom kan traktorägaren riskera en hjärtinfarkt om ekipaget håller på att välta. :nailbiting:

Då kan man i stället försvåra framfarten genom att koppla på en vagn framtill:

http://www.youtube.com/watch?v=M7GyE5QLGXA

Har du en ridbana eller liknande i närheten, så kan man även göra om den till en terrängkrocketbana (typ minigolf fast med krocketredskap), med lite fantasi och enkla medel (det var för mörkt att filma när den deltävlingen gick av stapeln, men det var en väldigt fin och komplicerad bana med sju - åtta "hinder" bestående av stubbar, pinnharvar, rör och en hel del till som jag nu glömt)

Hästskokastning mot ett järnspett är också en kul och inte fullt så krävande gren. :)
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

Och vill du ha en frågesport kan du ju kolla olika frågesportsajter och plocka hur många frågor du vill från, i alla möjliga och omöjliga ämnen...
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

Var inne på intersport o de hade ett set med olika lekar, kostade runt 300, minns inte vad det innehöll men mycket var lagspel, både för unga som vuxna. Kanske en idé?
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

Har du tillgång till lite mystiska saker som folk i allmänhet inte vet vad det är, så kan du också köra rappakalja med dem. (ibland kan det vara bra att ha en massa gammal bråte kvar i gömmorna på gården) Eller så kör du bara en omgång "vanlig" rappakalja, som åtminstone jag gillar i alla sammanhang. :D
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

Vilka roliga grejer!!!:D Sista var bäst, den ska vi prova här;)

Annars finns ju klassiker som säcklöpning, balansgång, dragkamp, brännboll, ägg i sked.... Och en del kluriga saker som ska utföras i lag, typ tändsticksgåtor fast med större pinnar, t ex hinderbommar

Googla på midsommarlekar så kommer en hel del förslag!
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

Det är för jäkla kul med sommarfestlekar ju, än bättre när de är lite udda!
I år ska mitt festtema bli ett mordmysterium med lite rollspelsstuk, tror att det kan bli mycket lyckat också - men det kräver lite mer förarbete så det är nog för tight att föreslå till midsommar...
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

På årsmötet med klubben gjorde vi något som jag tyckte var väldigt kul. Vi var ju också uppdelade i olika åldrar.
Det var dock ingen lagindelning.

När vi kom fick vi gå en tipspromenad med helt jättekonstiga frågor. Det var frågor i stil med "Vem har bäst lungkapacitet? 1. Myggan 2. Snigeln 3. Räven" Alltså frågor som man inte kan veta, och som man får gissa på helt enkelt.

Sen åt vi och sådär, folk frågade och funderade på de här frågorna på tipspromenaden.

Sen fick vi svaren! Om vi tar frågan som jag tog som exempel, så hade Lekledarna sedan innan bestämt vem som var vem, och kallade upp då upp oss. Till exemel Anna - du är myggan, Lisa du är snigeln, Börje du är räven. (Alltså tre ganska jämna personer för denna utmaning) Sen fick de göra en "utmaning", i det här fallet kanske suga upp non stops på ett sugrör och flytta från skål till skål under en minut eller något sådan. Den som vann blev således rätta svaret på tipspromenaden! Det blir ju också så att alla står och heja på den som man gissat på i tipspromenaden

Saker som vi fick göra var till exempel räkna ut ett matteproblem, äta kex och vissla, sätta pennan i flaskan och sådana saker. Varje utmaning hade alltså en relaterad fråga på tipspromenaden och sen rättar man alla svaren allt eftersom. På så sätt kan även barn vinna en tipspromenad mot de vuxna, då alla får gissa och ingen vet utgången.

Jag tyckte det var riktigt roligt!
 
Senast ändrad:
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

det där var ju riktigt spännande, höll andan för varje tegelsten. den kunde man ha med!

ooh, herregud, traktor körningen såg minst sagt livsfarlig ut!
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

Den där "tipspomendaden" hörde jag talas om idag, och den verkade jättekul.
Fast då var namnen på personerna med från början, typ:
Vem är stor i truten? 1. Kalle X. Johanna 2. Lisbeth.
Sen fick dessa tävla om att proppa in så många marschmallows som möjligt i munnen.
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

det där var också en riktigt bra ide! man borde bara komma på tillräkligt med aktiviteter för svaren...:d

ska försöka komma på nåt!
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

kubb är också roligt, det har vi brukat spela :)

tack för tipsena! kommer ni på annat så skriv !
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

Det går ju att göra nästan vad som helst. Eftersom utmaningen får en "större" innebörd iom frågorna i tipspromenaden behöver de inte vara så stora.
Till exempel:
Hästskokastning/stövelkastning
Kasta pil
Springa två rundor runt en bana på så lika tid som möjligt
Tvärtom-Ja/nej-frågor (mammas favorit. man får en fråga, tex. har hästar fyra ben? svarar man "ja" åker man ut, svarar man "nej" går man vidare till nästa runda. svårt som attan)
Hoppa säck
Musik-intro-tävling
"Komma ihåg så många saker som möjligt" - ett par udda saker på en bricka eller liknande, titta i 30 sek, ta bort. Skriv ner allt du minns
"Fingertoppskänsla" - känn på saker i en tygpåse under någon halvminut, skriv sen ner allt du minns
limbo
Stillastående jämfota-längdhopp
Plus de jag skrev i första inägget, pennan i flaskan osv.
 
Sv: lekar på midsommaren , tips tack !

Jag tycker ordlekar är hysteriskt roligt. T.ex.

"Hear you you you"
- Hörredu du

"Here-sneezed-duck"
- Här.Nös.And ;)

"Slunga ädelt över lantdjur"
- Kasta pärlor åt svin
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 179
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 270
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 484
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 104
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp