Lekar till barnkalas

hjärter_dam

Trådstartare
Vår dotter fyller 5 år i veckan och på lördag stundar kalas. Hon har bjudit 5 kompisar från förskolan. Har ni tips på lekar som passar för åldern och kan utföras inomhus? Jag är ingen naturlig lekledare och behöver lite inspiration.
 
Tycker det är roligt att knyta snöre runt midjan med ett snöre som hänger ner bak på ryggen med en penna i. Pennan ska man försöka få ner i en flaska lr nån annan behållare ☺️

Kanske sätta svansen på åsnan?

Fiskedamm är väl kanske ingen lek men ofta uppskattat.
Skattjakt med karta
Baka muffins också får alla en egen tallrik och pynta sin egen muffins med glasyr och strössel, finns färdig glasyr att köpa, så kan man duka upp med lite olika pynt i skålar
 
Laserbana. Ställ 4 stolar i en form som passar rummet och linda garn/snöre mellan dem på många olika håll och nivåer, så ska man ta sig igenom utan att nudda trådarna 😁 brukar kunna sysselsätta länge och bara att linda tillbaka tråden efteråt.

Bingo, gör en bingobricka med olika figurer, göm figurerna runt om i huset och så ska de leta upp dem tills de får bingo på brickan.

Charader (enkla) visa bild eller viska olika djur, sport, aktiviteter/saker som de ska visa med kroppen när de andra ska gissa.

Nynna-tävling. Nynna en barnsång utan text och låt dem gissa vilken det är, sen kan nästa göra.
 
Båda mina barn, fyllt 4 och 7 precis, tyckte det var väldigt kul att göra ”snurra flaskan”- alla deltagare satt i ring och när flaskan stannade mot en person så öppnades dennes present.

Annars är min erfarenhet att det inte behövs så mkt. Fika, skattjakt och lek. Vi hade även ett jättestort papper (en duk) som alla fick rita på.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 686
Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 433
Senast: YaHilweh
·
Fritid Min dotter fyller 13 år på lördag och hon önskar en hemmabio kväll med hela familjen. Hon vill helst se en skräckfilm säger hon men med...
2
Svar
33
· Visningar
1 150
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp