leker ni med era åringar

yasmineA

Trådstartare
Hej, en liten fråga, leker ni med era åringar i hagen? Min 9 månaders dam vill ibland leka med mig, kommer rusande i full fart, hoppar o bockar. Jag skickar då iväg henne o vänder ryggen åt o pratar inte med henne förrän hon lugnat sig, eller så går jag därifrån. Är det rätt eller? Har läst om en del som leker med sina hästar i hagen, men då är dom väl vuxna o har lärt sig att man inte stegrar o bockar mot matte, hoppas jag. Jag vill ju att jag ska vara ledaren men vill helller inte ta ifrån lillan glädjen av att busa, hon har ju en annan kompis att busa med. Är annars gärna med henne i hagen o myser o undersöker "konstiga träd" o gräver gropar i snön.
Lite råd o tips tages tacksamt emot. :)
 
Sv: leker ni med era åringar

Åringarna här går på lösdrift tillsammans med avelsston, föl och andra unghästar. Ända gången vi hanterar dem är när dem ska verkas, vaccineras och avmaskas. Sen lite då och då kanske vi klappar lite på dem och det har väl hänt att vi lyft någon hov någon gång.. men mer än så är dem inte hanterade. Våra unghästar är inte speciellt tama än..
Anledningen till att vi låter dem vara med flocken är att vi vill att dem ska lära sig "hästspråk" ordentligt.. det kan man utnyttja massor sen när det är dags för inridning!
 
Sv: leker ni med era åringar

När jag så tråden tänkte jag genast på min hund. Hon och min åring brukar leka i hagen när jag tar in hästarna. Åringen beukar springa fram och puffa på hunden och sen e leken igång. Dom jagar varnandra, åringen bockar, sparkar bakut, stegrar sig. Det e en fröjd att se! Dom e så samtspelta.

Men jag låter inte åringen busa med mig på det sättet. Mest för att när jag fick henne stegarde hon sig varj gång hon inte fick sin vilja igenom. Och vill inte att hon ska fortsätte med den dumheten.
Sen kan hon ju oxå råka träffa mig under lekens gång och det e aldrig skönt att bli träffad
 
Sv: leker ni med era åringar

Skulle aldrig komma på fråga. Det är alldeles för lätt att det händer en olycka. Hästar, i synnerhet inte unghästar, är inte medvetna om att vi är så mycket ömtåligare än de, en spark som en annan häst knappt känner kan vara livshotande på en människa.

Hästar ska busa med andra hästar, det är både roligast för dem och säkrast.
 
Sv: leker ni med era åringar

:bow:Tack för era svar, då fortsätter jag som jag tänkt.
En fråga till, eftersom det är en väldigt pigg dam, vill hon gärna hoppa o busa när jag leder henne, hur tycker ni att man hanterar detta, försöker hålla ett avstånd o skicka iväg hene när hon busar, svårt att ha nånstans att vara när det är så mycket snö överallt. Har haft föl tidigare men dom har jag haft sedan födseln så jag har vant dem att gå i grimma från början, den här köpte jag nu o hon är nog inte alls van att vara ute o gå, men hon är mycket hanterad i boxen.
Tacksam för alla råd o synpunkter
 
Sv: leker ni med era åringar

Jag skäller om en häst - oavsett ålder - inte uppför sig. Till unga hästar får man förstås vara övertydlig om vad man menar och givetvis får man ta det lite lugnare med tillsägelserna då de oftast är lite mer känsliga än vuxna hästar.

Men de måste ju lära sig och det blir inte lättare att lära dem när de blir äldre...
 
Sv: leker ni med era åringar

Skulle aldrig komma på fråga. Det är alldeles för lätt att det händer en olycka. Hästar, i synnerhet inte unghästar, är inte medvetna om att vi är så mycket ömtåligare än de, en spark som en annan häst knappt känner kan vara livshotande på en människa.

Hästar ska busa med andra hästar, det är både roligast för dem och säkrast.

+1 på den.
 
Sv: leker ni med era åringar

Visa direkt att du inte, under några som helst omständigheter, accepterar beteendet. Ett tydligt "NEJ" och ett fast tag i grimskaftet brukar räcka. Har aldrig använt mig av metoden att "skicka iväg" hästen, för som du själv nämner, det är inte alltid man har möjlighet/plats till det.

Jag accepterar INGET från en ung häst som jag inte accepterar hos en vuxen häst, samma regler för alla. Det enda som kan skilja är sättet jag tillrättavisar på (anpassas efter individen och situationen)
 
Senast ändrad:
Sv: leker ni med era åringar

Jag gör ungefär som du, är det ben fladdrandes i luften är jag inte intresserad av att vara med. Jag kan leka med mina hästar i hagen, men då handlar det inte om lekar med fart och fläkt, utan snarare trickträning och NH-övningar.
 
Sv: leker ni med era åringar

Nej aldrig men jag uppfostrar dom istället mina små brukar kunna stå i gången uppbundna väldigt tidigt. Jag vänjer också av dom med paniken en del får när de inte ser andra hästar. Min förra lilla kunde jag plocka in själv redan innan hon var 1 år var en rätt så förvånad försäkrings man som stod i stallet när jag kom med den lilla ensam utan att ens skrika efter de andra hästarna glad i hågen och nyfiken på vem det där var för en ny gubbe med pärm. Jag anser att på tok för få hanterar sina unghästar det där med flock beteende får dom i sig ändå fast med människan som grundpåle istället.
 
Sv: leker ni med era åringar

Vill man ha problem så leker man med unghästar. en unghäst blir stor vad det lider...varför ska man lära dom saker man inte kan låta dom göra när dom blir stora....Jag vet en som lärde sin fölunge kramas :crazy: smart....NOT.
 
Sv: leker ni med era åringar

Hej o tack för alla svar. Det känns som jag tänker ganska rätt då. Hör av mig om jag får fler funderingar:laugh:
 
Sv: leker ni med era åringar

Nej aldrig men jag uppfostrar dom istället mina små brukar kunna stå i gången uppbundna väldigt tidigt. Jag vänjer också av dom med paniken en del får när de inte ser andra hästar. Min förra lilla kunde jag plocka in själv redan innan hon var 1 år var en rätt så förvånad försäkrings man som stod i stallet när jag kom med den lilla ensam utan att ens skrika efter de andra hästarna glad i hågen och nyfiken på vem det där var för en ny gubbe med pärm. Jag anser att på tok för få hanterar sina unghästar det där med flock beteende får dom i sig ändå fast med människan som grundpåle istället.

:bow:

Håller med!!! Föl och unghästar kan ju få både samvaorn med en flock och att uppfostras av människor, det ena utesluter inte det andra, i min värld.

Väluppfostrade unghästar är otroligt viktigt för mig. De är större och starkare än mig och ska bli större och starkare än vad de är som 1 åringar så inga olater här inte!!
 
Sv: leker ni med era åringar

Jag skäller om en häst - oavsett ålder - inte uppför sig. Till unga hästar får man förstås vara övertydlig om vad man menar och givetvis får man ta det lite lugnare med tillsägelserna då de oftast är lite mer känsliga än vuxna hästar.

Men de måste ju lära sig och det blir inte lättare att lära dem när de blir äldre...

Jag bara undrar, blir inte hästen mer stressad och uppspelt om man skäller på den? Finns det inget annat sätt att visa att den gör fel, utan att ta till skarpa ord, ryck i grimskaft, slag och andra bestraffningar?
Hur i så fall? Hur berättar man för hästen när den gör fel? :)
 
Sv: leker ni med era åringar

Jag bara undrar, blir inte hästen mer stressad och uppspelt om man skäller på den? Finns det inget annat sätt att visa att den gör fel, utan att ta till skarpa ord, ryck i grimskaft, slag och andra bestraffningar?
Hur i så fall? Hur berättar man för hästen när den gör fel? :)

Frågan är väl vad som är mest rätt...
Att ryta i NEJ en gång och kanske samtidigt hålla fast i grimskaftet, eller att gång på gång på gång tjata nej, nej, nej. För just så är det, säger man ifrån ordentligt EN gång så brukar det räcka med det, istället för att dra ut på inlärningen. Inget prat om slag/skarpa ord/ryck i grimskaft osv, utan bara lugnt och bestämt visa att "det där accepterar jag INTE". Har du sett hur hästar säger till varandra i en hage? En gång, rejält, och sedan vet de sin plats i hierarkin (oftast).
 
Sv: leker ni med era åringar

jag undrar mer hur man får på dem grimman när de springer så fort man rör dem i världens största hage.
 
Sv: leker ni med era åringar

jag undrar mer hur man får på dem grimman när de springer så fort man rör dem i världens största hage.

Man hanterar dem mer, så att de INTE springer iväg :idea:
Ingen mening med att vänta med det, för det lär INTE bli lättare med tiden ifall man inte tar tag i problemet.
 
Sv: leker ni med era åringar

Vill man ha problem så leker man med unghästar. en unghäst blir stor vad det lider...varför ska man lära dom saker man inte kan låta dom göra när dom blir stora....Jag vet en som lärde sin fölunge kramas :crazy: smart....NOT.

För att inte tala om hur oerhört ojuste mot djuret, att först lära den att ett beteende är helt okej och uppmuntra detta rentav, för att sen vända kappan och tycka att det är ett problem som INTE är okej. Djuret har ju bara gjort det den trodde den skulle, på människans uppmaning.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 122
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 335
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 595
Senast: Lampan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp