Leker ni med pinnar?

Red_Chili

Trådstartare
En diskussion på facebook idag blev att handla om det här med att låta hunden leka med pinnar, att kasta pinnar osv. Nu vill jag veta hur ni bukefalister ställer er till det hela.

Tycker ni att pinnar är något naturligt och bra, att det är den mest livsfarliga leksak som finns eller något mitt emellan? Berätta gärna allt om hur ni tänker!

Själv leker jag dagligen med pinnar tillsammans med min Ebrah. Hon älskar pinnar och är de stora som ett halvt träd så är de absolut världsbäst enligt henne. Jag har lärt henne att vi kan ha dragkamp med pinnar, så när hon vill liva upp stämningen under en promenad kan hon komma med en pinne och trycka upp den i min hand. Vi kan då ha lite dragkamp, jag kan träna lite tricks eller lydnadsmoment och jag kan variera belöningen genom att kasta den lite på olika sätt eller ha lite mer dragkamp. Det har också visat sig vara ett utmärkt verktyg att använda sig av när det kommer till inkallningsträning. Inget godis i världen är lika värdefullt som en riktigt fin pinne för henne, och även om hon springer iväg med en pinne så kan jag ta fram en ny som då direkt får större värde. För oss överväger alltså fördelarna med råge det som jag bedömer som en pytteliten skaderisk. Men då kan tilläggas att när jag kastar pinnar så landar de alltid platt på marken, hon fångar inget i luften och jag kastar inte på ett sätt som på något sätt gör det möjligt för pinnen att hamna ståendes. Inte heller kastar vi pinnar inne i skog eller nära andra hundar som skulle kunna råka bli slagna med en pinne.

187463904_1981529898662047_4500266084685796271_n.jpg
 
greta2_111015.jpg

Jag hade en chowtik som älskade att apportera, så till henne slängde jag gärna pinnar, som hon glatt hämtade. Däremot så förstod hon aldrig det där med att hålla fast i pinnen om någon annan ville ha den, så om mopsen ville ha den så släppte chowtiken direkt. Det ligger inte gör chowarna att kampa.
 
Vi leker inte med pinnar då jag anser att skaderisken är för hög. Dock anser vår hund att pinnar är en världens roligaste leksaker så han leker med dem själv. Vi har i princip alltid pinnar i trädgården så jag kan inte hindra honom, däremot försöker jag se till att hans hundleksaker i starkt gummi ligger framme så han hellre tar dom.
 
Det händer sällan att jag använder just pinnar som belöning eller lek. Förra schäfer "spetsade" (kom blod men blev inget värre hål tack och lov) svalget när jag kastade en pinne och han tog den lika snabbt som den landade. Gripas syster var nyss inlagd efter att faktiskt ha spetsat sig och förlorade mycket blod. Som tur var så överlevde hon.

Jag kan kasta en liten bit sas som belöning. Men det går ju lika bra med ett löv så :angel:

Hon kan få röva lite med stockar ute. Men vet också hundar som fått i sig flis som sen stuckit hål på magen så vill inte att det görs överdrivet mycket. Bättre att kampa tillsammans istället 🤷‍♀️

Jag tror det beror lite på vad man har för typ av hund. Och vad man själv sett för skador. Men personligen har jag hellre med en leksak ut och belönar med än att kasta pinne.
 
Min hund är så klumpig så jag har undvikit det, hon skulle säkert springa emot någonting så hon spetsade sig själv i svalget :nailbiting: Men egentligen är jag inte emot pinnar. En bekant till mig har en staffe, och den förra staffen han hade älskade verkligen pinnar. Varje gång han var hos mig sprang hunden runt och hämtade alla pinnar den kunde hitta i skogen runt här, ibland flera meter långa :D
 
Vi kan kampa lite med pinne, det funkar som lättillgänglig belöning om jag inte har annat med mig. Däremot när han tröttnat på bus så vill han helst tugga sönder dom, då tar vi ifrån honom. Hade jag haft en hund som lekte mer vildsint hade jag kanske gjort annat avvägande.
 
Vi leker med pinnar. Antingen för att jag behöver distrahera med något vid ex hundmöten och vi hittar en bra pinne, eller bara för att hunden hittar någon tjusig pinne på promenad som han vill att vi leker lite med. Jag oroar mig ibland när han springer iväg med en pinne som hamnar snett i munnen, att dem ska slå emot marken och spetsa honom, men han håller sällan i dem länge utan tröttnar ofta efter en liten bit om ingen annan gör anspråk på pinnen.
 
Visa bifogad fil 69558
Jag hade en chowtik som älskade att apportera, så till henne slängde jag gärna pinnar, som hon glatt hämtade. Däremot så förstod hon aldrig det där med att hålla fast i pinnen om någon annan ville ha den, så om mopsen ville ha den så släppte chowtiken direkt. Det ligger inte gör chowarna att kampa.
Oh, just att bära pinnarna sådär tycker jag ser jätteläskigt ut! Där tänker jag att risken för att hunden blir "spetsad" är mycket större än om de bär pinnen "tvärs över" som på tex din andra bild och min bild i startinlägget.
 
Det händer sällan att jag använder just pinnar som belöning eller lek. Förra schäfer "spetsade" (kom blod men blev inget värre hål tack och lov) svalget när jag kastade en pinne och han tog den lika snabbt som den landade. Gripas syster var nyss inlagd efter att faktiskt ha spetsat sig och förlorade mycket blod. Som tur var så överlevde hon.

Jag kan kasta en liten bit sas som belöning. Men det går ju lika bra med ett löv så :angel:

Hon kan få röva lite med stockar ute. Men vet också hundar som fått i sig flis som sen stuckit hål på magen så vill inte att det görs överdrivet mycket. Bättre att kampa tillsammans istället 🤷‍♀️

Jag tror det beror lite på vad man har för typ av hund. Och vad man själv sett för skador. Men personligen har jag hellre med en leksak ut och belönar med än att kasta pinne.
Jag tror också det beror på vad man har för hund. Kan tänka mig att Gripa och syskonen är "något" mer intensiva i sin lek än vad mina någonsin blir, hur mycket jag än försöker busa igång dem. Ebrahs lek med pinne på egen hand består mest i att hon håller pinnen som på min första bild, studsar runt lite och morrar åt sig själv, eller kommer och ber mig hålla i pinnen så att hon kan gå bredvid och tugga lite på den. När jag kastar så stannar hon vid den och plockar upp sedan, det är inget "fånga i farten" där inte.
 
Nej, vi leker inte med pinnar. De kan få bära pinnar om de håller dem ”åt rätt håll”, men de får INTE tugga eller bära åt fel håll. Får nervösa sammanbrott bara av tanken på vad som kan hända :nailbiting: och då är jag normalt inte särskilt sjåpig :angel::D
 
Oh, just att bära pinnarna sådär tycker jag ser jätteläskigt ut! Där tänker jag att risken för att hunden blir "spetsad" är mycket större än om de bär pinnen "tvärs över" som på tex din andra bild och min bild i startinlägget.
Just med henne var det ingen risk att en olycka skulle ske för hon sprang inte omkring med pinnen på det sättet. Hon gillade bara att bära på dem, inte nödvändigtvis att springa och leka med dem.
 
peggy_210420.jpg

Under en period var kottar det roligaste min fyramånders valp visste. Hon kunde leka med dem hur länge som helst, kasta upp i luften, dyka ner på, springa runt dem etc. Pinnar har hon inte varit speciellt intresserad av, förutom att hon ibland kan plocka upp en när vi går i skogen och sedan bär med sig en bit innan hon ledsnar och släpper den.
 
Har en hund som tycker att det är roligt att hämta pinnar som jag kastar i sjön. Han brukar bära runt på den en stund.

Valpen klyver varenda pinne hon kommer över. Hon älskar pinnar så maniskt så med henne leker jag inte med pinnar. Hemma brukar jag byta ut pinne mot leksak. Hon bajsar ut rester av pinnar ofta..
 
Jag leker inte med pinnar med min hund, det är så lätt att en flisa fastnar i gommen eller att det blir nåt annat elände. Om vi ska leka sådär lite spontant (alltså inte i träningssammanhang) och jag inte har nån leksak med så leker jag hellre med nån vante eller nån jagalek eller brottningslek. Det kan bli lite lufthål i kläderna (eller händerna) men det är sånt som händer...

Plockar han upp nån pinne på promenaden så får han såklart hållas med den men jag leker inte aktivt med den och honom.
 
Det händer att vi leker med pinnar, främst vid vatten/bad då de apporterar dem. Har en hund som gärna bär en fin pinne- det är okej, men har en annan som är som en flismaskin, där är det inte okej. Har fått ta bort pinnar x flera som satt sig på tvären i munnen (kilat fast sig mellan tänderna över gommen). Samma hund har lämnat flishögar till avföring efter sig, så där uppmuntras inte pinnlek alls. Sen har vi två till som inte bryr sig alls om pinnar, bara vid badapportering.
 
Vi leker med pinnar någon enstaka gång, men då oftast med småkvistar som mest böjer sig.
Tror hunden kan skada sig med det mesta om man har otur.
Min kompis hund var riktigt nära att stryka med av en kotte. Hon hade svalt den hel så den fastnade i tarmarna. En del av tarmen hade dött helt och fick plockas bort.
 
Min hund (bruksras) ÄLSKADE pinnar, ju större och tyngre desto bättre. Han var urstark. Jag brukade slänga dem långt ut i sjön så han fick vattenapportera och det var belöning nog - att jag slängde pinnen igen när han lämnat av den till mig. Vid ett tillfälle fastnade en stor flisa mellan kinden och bakre tandraden och det tog en stund innan jag fattade vad som störde honom så och kunde plocka ut den. I övrigt inga skador. Tur, kanske...?
 

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 830
Senast: Marje
·
Övr. Hund Jag har en schäfer på 17 månader. Hon har bra nerver och är allmänt väldigt självsäker, aldrig reaktiv eller långvarigt rädd. Vi träffar...
Svar
18
· Visningar
1 663
Senast: Maddox
·
Övr. Hund Hej hopp alla, jag är ny här men hoppas kunna utnyttja den samlade buke-kunskapen.. :idea: Min sambo jobbar som väktare och vill gärna...
Svar
14
· Visningar
2 552
Senast: Milosari
·
Hundträning Har lov och försöker utnyttja ledigheten till max genom att göra allt jag ofta haft svårt att hinna med, jag har inte hunnit lära in nya...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp