Lekkompis till föl?

R

reespect

jag har ett litet "problem" hemma som jag tänkte att det kanske var någon här som kunde hjälpa mej med (hoppas)..
har ett litet hingstföl på snart 8 månader som efter avvänjningen har gått med vår äldre och mycket förståndiga b-ponnyvalack och dom stormtrivs verkligen ihop, fölis älskar verkligen sin lilla lekfarbror MEN fölet skulle egentligen behöva fri tillgång med käk även ute och detta funkar inte med b-ponnyn (som är mkt matglad och redan lite väl rund)
min fråga är nu, vem är den ultimata kompisen till fölet? är det jämnårig kompis som gäller?
Har inte jättestor vana av egna föl och på gården står bara våra tävlingshästar på hög nivå förutom b-ponnyn och fölet. Att tävlingshästarna får fri tillgång funkar inte, dom är inte heller ute lika långa dagar, samt att dom både är stora samt skodda bak gjorde oss lite fundersamma.
Tanken är att skaffa någon som kan ha som uppgift att vara hagkompis med fölet: är det en lite äldre valack som funkar att ha på fri tillgång vi bör kika efter? eller jämnårig kompis?
Tacksam för svar!
 
Sv: Lekkompis till föl?

kan du inte ge fri tillgång hö i boxen och ev fixa en liten medryttare till b ponnyn som kan hålla h*nem lagom smal om magen samtidigt som han får lite mer i hage?
har ingen erfarenhet av föl, men det är ju synd att de inte kan gå tillsamans om de trivs så bra ihop.
 
Sv: Lekkompis till föl?

Ditt föl mår bästa av att få leka med andra föl/unghästar. Har du möjlighet att skicka iväg honom på lösdrift? Min fick gå på lösdrift i två år tillsammans med 13 andra hingstar i varierande åldrar. Det funkade jättebra och lillen fick både rasa av sig med de yngre och lära sig veta hut av de äldre.

;) Krocket
 
Sv: Lekkompis till föl?

För uppfostran är en äldre herre bäst som sällskap, där vi stod förut gjorde vi en liten extrahage som bara fölen kunde komma in i, där de fick extra mat.
Gjorde en smalare öppning mellan två stolpar och det funkade fint.
 
Sv: Lekkompis till föl?

alltså vi står och är lite tveksamma till vad vi bör göra.. har också hört precis detta att just för uppfostran samt trygghet så kan det vara käckt med en äldre valack men en jämnårig lekkompis kanske är att föredra om man inte har möjlighet till bägge.
tanken är att han ska gå i flock med jämnåriga framåt våren när det blir lite varmare, då kommer han vara på ett stuteri här i närheten. han är ganska så försiktig och lite försynt därför ville vi inte släppa honom med unghingstar i varierande åldrar då 1-2-åringarna ju kan vara ganska tuffa.
såå.. jämnårig kompis är det vi bör köra på i våran situation?
 
Sv: Lekkompis till föl?

Enligt min uppfattning kan en fölis leka lika bra med en lekfull äldre farbror, och då blir de samtidigt bättre uppfostrade.
Personligen skulle jag aldrig ställa min unghäst i ett gäng med bara småslynglar, blir inge bra enligt mig. De behöver vuxna också, och måste man välja så skulle jag välja det vuxna sällskapet.
Det blir väl lagom med lite kompisar till våren, då har han växt till sig lite också och klarar lite tuffare lekar. Tänk på att en lite vek unghäst kan bli knäckt av att terroriseras av alltför tuffa "jämnåriga".

Om jag var du skulle jag bygga så att fölis kan gå till ett eget ställe och äta extra, och låta den gå kvar med den äldre hästen om de lirar bra ihop.
 
Sv: Lekkompis till föl?

Jag skulle inte släppa en liten försiktig yngling bland andra ynglingar utan en duktigt vuxen ledarhäst och extra individuell utfodring. Hellre då ensam med en lekfarbror som både leker och fostrar.

Unga individer som släpps ihop har inte kunskapen att fostra på rätt vis utan en vuxen som visar vägen, de tappar i mitt tyckte mycket av hästspråket och kan få problem för framtiden.
Skulle välja lekfarbrorn i dagsläget.

Är fölis mycket större så kan du ha ett högt forderbord där bara fölis når att äta.

Lekfarbror kanske kan gå med munkorg stundtals dagtid.

Lekfarbror får tillåtas vara lite tjock.

Hitta ett grovfoder som fungerar för dem båda i hagen och ge individuellt när de står inne.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: Fiorano
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 498
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 649
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 555
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp