Lekplatser i din stad

Barbabelle

Trådstartare
Har din stad minst en bra stor rolig lekplats för barnen?
Berätta! Vad finns det för leksaker där och hur centralt ligger den?
 
Ja det finns det, den ligger ca 4 km utanför centrum.

Där finns bland annat gungor, kompisgungor, rutschkanor, en stor klätterställning med rep, studsmatta, sandlådor, en gungande bil, cyklar som sitter fast i varandra i en rund ring samt en liten skog med småhus och stigar.

Det finns även grillplatser och stora grönytor.
 
Vi har flera fina lekplatser i Göteborg. Ett par är bemannade så barnen kan låna trampcyklar. (Ärligt talat vet jag inte vad personalen gör för nytta egentligen, men de kanske fungerar som fritidsledare på vardagarna om barnen hänger där efter skolan utan föräldrarna.)

Den närmsta riktigt roliga lekplats med allt möjligt utom personal har hinderbana, rutschkana, linbana, studsmattor ligger 12 km bort.
 
Jag har haft som sport att leta upp alla lekplatser i närheten. Kommunen har listat flera på hemsidan men alla finns inte med. Men det finns oerhört många. De flesta är dock ganska standardiserade men barnet gillar dem alla. En lekplats har byggt utryckningsfordon i trä med plats för många barn samtidigt. Den har varit väldigt populär. Likaså en lekplats med musik som tema. Där har de på ett ganska finurligt sätt lagt till möjligheten att skapa ljud/musik på klätterbanan, gungan etc. På vissa går det bara att få fram en ton medan det på vissa går att spela flera toner och därmed melodi. På en lekplats, som tillhör kyrkan/församlingen i byn finns det en jättefin studsmatta (med mkt studs). Den har varit oerhört populär. Själv uppskattar jag de lekplatser som anlagt utegym vid lekplatsen (vilket är flera). De roar både mig och barnet. I övrigt är linbana också en favorit.

Vad gäller placering så är de väl utspridda i den lilla staden och närområdet. Det finns i princip en lekplats i varje del av staden. De mer påkostade ligger i närheten av nybyggda bostadskomplex.
 
De flesta städer/kommuner har som skrevs ovan lekplatser listade på sina hemsidor. De flesta har också tjusiga lekplatspolicies som säger hur långt man ska ha till en lekplats och hur många av varje som ska finnas beroende på storlek osv. Hur bra de är på att följa dessa policies är en annan fråga ;)

Men vissa städer är riktigt bra på lekplatser. Uppsala till exempel!

Min ”stad” har ett antal halvbra tycker jag. Flera som är en bit över tråkiga men ingen som är riktigt bra. Med riktigt bra menar jag en som är anpassad för alla åldrar och får fler än bara de som bor nära att åka dit på besök.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 651
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 720
Senast: MML
·
Övr. Barn Hur stora rum har era barn? Vi funderar på att göra om lite men blir lite fundersamma på storleken på rummen. Vi skulle vilja göra två...
Svar
15
· Visningar
1 140
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp