Leksak med eget liv - vetenskaplig förklaring?

Takire

Trådstartare
20190717_210323.jpg


Den här leksaken fick jag i julklapp troligtvis 1992 eller 1993. När man trycker på knapparna spelar leksaken upp djurläten. Inget konstigt med det.

Det lite märkligare är att den några gånger under dygnet sätter igång och bräker som ett får utan att någon trycker på knappen :p.
Vi brukar säga att det är farfar eller morfar som vill snacka lite med oss ännu levande :laugh:. Det är väl bara det att den förklaringen inte är helt vetenskaplig.

Någon gång (mycket sällan) händer det att den använder ett annat läte än fårets. Häromnatten grymtade den som en gris.

Batterierna är bytta en gång och silon levde eget liv även innan batteribytet, men jag tycker den är smått hysterisk i år :angel:.

Så, hur går det här till egentligen?
 
något som kortsluter på något sätt?
Jag hade etter gång ett elfel i en gammal bil som brukade fixa sig själv när det var tillräckligt fuktigt.
 
När jag fyllde 10 fick jag ett födelsedagskort som spelar ”Happy Birthday” när man öppnar det. Inget konstigt med det om inte kortet sedan börjat spela 12 år senare.... Jag hade lagt det ihopvikt i en hög med gamla ”Ridsport” och hela min familj trodde jag blivit galen när jag en kväll vände upp och ner på hela huset då jag hörde ett mkt svagt ”Happy Birthday to you” spelas :laugh:
 
Jag tror helt och fullt att det inte finns någon vetenskaplig förklaring utan det är någon som hälsar på er :p

Vår son fick ett pussel som låter när man lägger bitarna på rätt plats på sin ettårsdag av sin gammelfarfar och gammelfarmor. En tid senare gick gammelfarfar bort och efter det spelade pusslet några gånger om dagen utan att bitarna låg där. Sen slutade det och har varit tyst sedan dess. Övertygad om att det var gammelfarfar :D
 
Vi hade en sladdlös dammsugare, en sån ergo någotmer. När vi flyttade till huset ställde vi den i källaren under trappen, batteriet var helt urladdat.

En kväll när vi var på övervåningen drog den igång med full styrka.
Gick ner och stängde av den, provade aty trycka ivång den igen men det gick inte, batteriet var fortfarande slut.
Husets förra ägare hade ramlat ner för den trappan och avlidit.
En bra spökhistoria om man tror på sånt 😁
 
Sönerna hade ett pussel med fordon o när man lade tex brandbilen på plats så lär sirener osv.
Det där jäkla pusslet låg i hyllan, oftast utan bitar i... och kunde börja spela helt random. Antingen utan att någon var i närheten, eller bara om man råkade befinna sej nån meter ifrån. Eller mitt i natten.
Är slängt nu 😇


Syrran bodde i världens största hus. Barnen sov på övervåningen med babyvakt. Det var sent på kvällen, höst och lite murrigt väder såklart.
Vi pratade i telefonen. Hon var ensam hemma då mannen låg ute på jobb. Pratade om kusliga saker av nån anledning.
När en mansröst på annat språk börjar tala i babyvakten.
Alltså 😳 skräcken! 😬
Nu fanns det ju säkert en naturlig förklaring att det kom in nån frekvens eller så.
Men syrran livrädd fick ju vackert fara runt där i sitt stora hus laddad av vårat samtalsämne för att se så de inte hade ovälkommet besök.

Gud, jag hade blivit en blöt fläck jag
:nailbiting:
 
Sönerna hade ett pussel med fordon o när man lade tex brandbilen på plats så lär sirener osv.
Det där jäkla pusslet låg i hyllan, oftast utan bitar i... och kunde börja spela helt random. Antingen utan att någon var i närheten, eller bara om man råkade befinna sej nån meter ifrån. Eller mitt i natten.
Är slängt nu 😇


Syrran bodde i världens största hus. Barnen sov på övervåningen med babyvakt. Det var sent på kvällen, höst och lite murrigt väder såklart.
Vi pratade i telefonen. Hon var ensam hemma då mannen låg ute på jobb. Pratade om kusliga saker av nån anledning.
När en mansröst på annat språk börjar tala i babyvakten.
Alltså 😳 skräcken! 😬
Nu fanns det ju säkert en naturlig förklaring att det kom in nån frekvens eller så.
Men syrran livrädd fick ju vackert fara runt där i sitt stora hus laddad av vårat samtalsämne för att se så de inte hade ovälkommet besök.

Gud, jag hade blivit en blöt fläck jag
:nailbiting:
Alltså skräckhistorier om babyvakter :nailbiting: Började läsa något liknande om vad folk sett på sådana med kameror, hu, kunde inte läsa färdigt!
 
Anledningen till att jag aldrig i livet skulle skaffa babyvakt med kamera!
Jag inbillar mig att de med radiofrekvens är bra mycket säkrare än de man kopplar upp på wi-fi eller vis internet. Skulle aldrig i livet ha en sådan. Då kan ju folk i bortre Indien sitta och kolla på mitt barn. Eller mig när jag sover om jag glömmer bort att slå av den.

Dessutom har jag kamera med en knapp man skjuter för på och av på kameran. Där knappen/”spaken” står uppe för på och nere för av (eller tvärt om). Inbillar mig att sådana där man bara trycker in knappen á la fjärrkontroll är lättare att slå på och av på distans.

/ Hon med babyvaktskamera och datasäkerhetsmani
 
Hahaha, jag har för mig det, men det var länge sen... Eller vad sjutton, var det inte något med den där efteråt också, nu blev jag osäker... :crazy:
Jag är ledsen, det var ju många år sen, jag minns inte. Det enda är att den där levde sitt eget liv, det minns jag tydligt.
 
Hahaha, jag har för mig det, men det var länge sen... Eller vad sjutton, var det inte något med den där efteråt också, nu blev jag osäker... :crazy:
Jag är ledsen, det var ju många år sen, jag minns inte. Det enda är att den där levde sitt eget liv, det minns jag tydligt.

Haha, det spelar ingen roll. Kul att höra att silon haft släktingar som varit lika pratglada :D.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp