Leksaker till 2-3 åringar

Lupin

Trådstartare
Vad leker era 2-3 åringar med? Eller 2,5-3 åringar? Jag känner att det nog är dags att uppdatera sonens leksakslådor... :)
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Fredrik blir 3 i augusti och han älskar lego, det lilla. Favoriterna är gubbarna som pratar med varandra i timmar men han bygger även en massa olika saker och älskar när man själv sätter sig och bygger efter hans direktiv... ;)

Sen är det väldigt mycket riddare just nu, både lego och lite större riddare, traktorer går alltid hem, de kör riddare, de är riddare och de kör helt enkelt oxå...

Annars leker han även med barbie, my little pony och dockor.

Rita med målar färg och nu när det blir varmt kommer jag att ta fram fingerfärgen så man kan sitta ute och måla och kladda utan att mamma blir nervös över färgen som hamnar överallt. :angel: Klippa och klistra är roligt väldigt länge oxå, pussel har han inget tålamod med alls, det hade syrran i hans ålder.

Annars är det mycket ute som gäller just nu, sandlådan är ett klart favorit ställe där man kan leka allt, lekstugan likaså. Gunga är rätt så kul en stund men sen blir det spring i benen igen. Han försöker bemästra trehjulingen men med nästan bara gräs och en parkering med rullgrus är det svårt, på dagis och asfalten är det mycket enklare.
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

lägger till: leksaksspisen!! Emma 3,5 år pysslar med sina dockor och nallar och bäddar och kör bil och handlar och lagar mat och kör dockvagn... även dockskåp och mindre gubbar är kul
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Jonas är 2½ och leker nu allra mest med sin trehjuling som han cyklar fram och tillbaka på i huset och lastar olika saker på flaket på. Annars älskar han sin leksaksspis med kastruller, play doh-lera, klippa och klistra (fast där behöver han mycket hjälp), och att leka med traktorer och grävmaskiner.
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Tack för era svar! Roligt att höra hur och med vad era småbarn leker! :laugh:

Spis har han, ibland lagar han mat där, men mest fyller han ugnsdelen med allt han kommer över, inte bara sina egna leksaker utan även mina tejprullar mm. :angel:

Vi är ju mycket utomhus i trädgården och där har han OK leksaker tycker jag. Vi har precis köpt en sån där liten grävmaskin där man sitter på en "sadel" och manövrerar skopan med två spakar. Den är uppskattad! Och så har han sin älskade plastgräsklippare som låter förfärligt mycket, men han är så stolt när han hjälper till att klippa. Sen springer han gärna omkring med mina planteringsspadar, som jag hittar lite överallt. En liten barnskottkärra i plåt har han också och några dockvagnar. Favoriten bland de sistnämnda är en liten sulky med en mögelskadad lite halvläskig docka i. Den gillar han också att köra omkring med. Han har en massa spadar och någon Alfons Åberg-kratta med, men han blir mest förbannad när den fastnar i gräsmattan när han vill kratta. Och så alla leksaksverktygen...plastsåg, batteridriven motorsåg (black n decker), batteridriven skruvdragare (höjdare!), skruvmejslar i plast och trä... Han älskar att vattna och har flera små vattenkannor som han får använda både inne och ute och så klarar han själv av att hantera pistolmunstycket till vattenslangen, så han kan vattna (eller spruta ner allt han ser haha) ute i trädgården med.

Däremot är nog de flesta av hans bilar lite för bebisaktiga, tror det är dags för lite mer finurliga och detaljerade varianter. Jag har en hel del smålego i källaren och en massa små legogubbar med, som jag använde till dagbarnen förra året. Det är kanske dags att ta upp dem? Han stoppar inte allt i munnen längre, tack och lov, men han höll på rätt länge... :grin: Han gillar att bygga med duplobitarna och har ett helt zoo inkl djur.

Han fick en liten trehjuling av oss när han fyllde två i april, men reder inte ut den ännu. Vi valde en med frihjul (eller vad det heter?), där pedalerna står stilla istället för att snurra hysteriskt så länge framhjulet rullar. Men han gillar att sitta på den och skjuta fram sig med fötterna i golvet. Men han är lite sur över att den inte fungerar som den ska. :angel: Och han drömmer om Biltemas rosa flickbarncykel...(rosa är hans favoritfärg och den han lärde sig se/säga först)...men jag säger alltid att han måste lära sig att cykla på trehjulingen först.

Ritar, klipper och leker med lera gör han lite då och då. Han är förtjust i saxar (ja, alla verktyg och tekniska prylar fångar hans intresse, favoriten att pilla på just nu är den nya vattenpumpen vi köpte till trädgårdsbrunne och som står i uterummet). Han vet hur man sätter på TVn och DVD och vilken knapp som öppnar och stänger luckan och han har t.o.m. lagt i en film själv. :love: Målat med vatten/fingerfärg har han inte gjort ännu, men det kommer. Han gillar knoppussel och så läser vi mycket böcker för honom. Han har ett halvt bibliotek redan. :D Han har dessutom fått såga med den riktiga kapsågen, utomhus, när vi höll på med den nya rabatten intill trädäcket, som byggs upp av trästockar. Han sågade i en vedklabbe och en gammal stol och blev så stolt över att kunna göra sågmärken. Vi var såklart med hela tiden och han är duktig på att hantera den riktiga skruvdragaren och "den stora hammaren". :)

Han vill gärna ha en lekstuga och jag ska snickra ihop något till trädgården inkl rutschkana (finns fina att köpa i olika längder och utföranden på tex Cheapy eller Bauhaus) och även nån slags enklare variant alternativt typ köpmansdisk för inomhusbruk.

Han har ork och styrka att gå ganska långa promenader och den senaste månaden pratar han mycket om att få ta körkortet när han blir tillräckligt gammal och vilka fordon han ska köra då. Grävmaskin, traktor, dumper, brandbil, långtradare, lastbil mfl. Han kan säga att han är två år och gammal gubbe och spretar med fingrarna när han försöker visa upp två av dem. Han har precis lärt sig vad han heter i efternamn. Fast han fattar inte riktigt varför mamma har ett annat efternamn än han och pappa. :angel: Enligt honom har även hunden samma efternamn som han.

Lite nya inomhusleksaker tror jag, men annars kanske det klarar sig med det vi har, trots allt?
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

lego
trehjuling
kojor
pool
pussel
böcker
tidningsprenumeratoner
målarböcker
instrument
filmer
tågbana
bilbana
snickargrejor

osv
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Att jag inte tänkt på kojor! Men de sorterar väl nästan under lekstuga. :idea: Men du menar kanske inomhuskojor? Dvs lektält? :confused: Jag har iofs funderat på att göra en pilkoja ute på gräsmattan...men glömt bort det igen. :o

Vad menar du med instrument? Du skrev snickargrejor...vi pratar om att köpa en verktygsbänk åt honom, att ha nere i källaren i "verkstan". Han är helfrälst på Byggare Bob och älskar att få hjälpa till med allt sånt. :)

Tågbana och bilbana får nog vänta tills 3-års åldern tror jag, hitintills har han inte varit intresserad.

Vad finns det för tidningsprenumerationer en tvååring kan ha glädje av?

Filmer har han en del: Byggare Bob, Mumin och Teletubbies får han titta på.
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Mina snart 3-åringar susar omkring på 3-hjulingarna, leker doktor (doktorsväska rekommenderas) och målar och ritar rätt mycket.
De hade en pusselperiod och leker mycket rollspel med mjukplastdjur och en tygdrake.
De leker ofta att de köper något och låtsas cykla iväg på jobbet, diskar och "lagar" gärna saker.
De gillar också att vattna.

Annars tycker jag mest att de leker genom att röra sig, klättra, klänga, hoppa och springa. Jag har också sytt ett tygtält de ibland gömmer sig i.
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Min 5-åring är mest ute och leker och gillar att vara med människor helt enkelt. Är han inne blri det mest dvd. Min lille på 2½ älskar riktiga verktyg och plockar på sig dem ( vi har haft oordning och kaos pga flytt så han har kommit åt dem ) i väskor, leksaksbilen osv. Utöver det susar han mest runt på sin BRIO bil eller en annan mer ljudlig av plast. Ibland lekar han med ngt leksaksdjur större är bättre och därför gillar han de nya vi fick från en testa på prenumeration.

Vi gör mest så att vi växlar för de tröttnar fort. Lektältet kommer upp ibland ner ibland. Lektunneln likaså. De har massa bilar och tågbana med det är mest det eldrivna tåget som är roligast. Och så gillar han instrument och bollar! Rita på ritbrädan är rätt kul det med.

Har inget smålego ännu tycker det kan vänta tills barn nr 3 fötts och blivit lite äldre och även barn nr 2 är lite bättre på att städa efter sig....men de har duplo som är kul ibland....

Tyvärr slänger mina ungar mest ut leksakerna, kikar lite och låter sedan vara....därför tror jag på att ha lite i taget framme och variera istället! Jag är oxå benhård på att slänga trasiga leksaker.

Jo ett tag var ju dockan väldigt kul oxå men just nu bär han hellre omkring och buffar hårda plastspargrisen från IKEA i rumpan :D

Har länge velat köpa en dockvagn och nu när en bebis är i antågande tror jag han mer än ngnsin kommer uppskatta en sådan. Väntar dock på att en fin ska dyka upp på tradera då jag helt ratar dagens skrikrosa i plast... Vill ha ngt liknande jag hade på -80 talet!
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Min plutt är ju bara 2 år och 2 månader och jag ser en markant skillnad mot hans storebror som är nästan exakt ett halvår äldre. Han är ganska mycket "större" och jag vill ju även kunna ge honom bra lekgrejor och stimulans, som passar för honom när han är här. :)

När jag tänker efter så var sonen väldigt intresserad av sin ett år äldre kusins doktorsväska och doktorsgrejor när vi var där för några veckor sedan. Han vet ju vad ett stetoskop är och vad man gör med örongrejen, efter att ha varit hos doktorn ett antal gånger nu under våren. :laugh:
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Även om sonen inte lärt sig cykla med pedalerna ännu, så är trehjulingen nästan helig för honom. Han sitter på sadeln och puttar sig fram och lägger leksaker i flaket där bak. Mycket populärt! Man kan hitta allt möjligt i det flaket. :p

Han är väldigt glad för att ställa undan efter sig och lägga sakerna på någorlunda rätt ställe. Han ser ju mig iofs städa och plocka upp vareviga dag och vill såklart göra som jag, antar jag. Storebror däremot (som gått på dagis sedan dagen han fyllde ett :angel: ) håller lådorna upp och ner och häller ut allting och går sen därifrån. Det verkar också vara en populär lek, för han gör det jämt. :D

Egentligen har nog sonen alldeles för många leksaker inomhus, men jag börjar tycka att de är för bebisaktiga, så det lär bli en större utrensning i sommar. Det sista halvåret har gått så fort, han är så "stor" nu! :eek: :laugh:
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Kaplastavar är fenomenalt - här används dom fortfarande trots att barnen nu är 8 o 10.
Man bygger avancerade torn eller bara hagar till riddarnas hästar, garage till bilar eller broar.
Angående tågbanor så är trätågen väldigt prisvärda - både Biltema, BR och ÖB har superbilliga varianter om man baxnar över Brios priser.
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Ja kappla stavar, det är verkligen suveränt! Sånt kan de roa sig med från bara något år tills de är nästan vuxna! :D
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Härom dagen tog jag bort alla leksaker och fasen vad mycket bättre de lekar (3 och 4 år)! De leker med (och läser) böcker, bygger kojor, fyller pantflaskor med vatten och häller i olika hinkar i timmar, de bråkar inte lika mycket och verkar på det hela taget mycket nöjdare.

I går tog jag fram varsitt pussel och de pusslade ganska länge, sedan fick de lägga tillbaka dem i det låsta skåpet. Det enda de har kvar framme är sina mjukiskatter som de har i sängen och sina böcker.
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Jag har också sytt ett tygtält de ibland gömmer sig i.

Hur har du gjort? Någon bild? Jag har funderat på detta, då mina älskar att "koja". Vi har ett bord de brukar hänga filtar över, och jag tänkte att jag skulle kunna sy ett "tältfodral" till bordet, så man lätt kan plocka bort tältet vid behov. Vad tror du?
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Kaplastavar är fenomenalt - här används dom fortfarande trots att barnen nu är 8 o 10.
Man bygger avancerade torn eller bara hagar till riddarnas hästar, garage till bilar eller broar.
Angående tågbanor så är trätågen väldigt prisvärda - både Biltema, BR och ÖB har superbilliga varianter om man baxnar över Brios priser.

Ja kappla stavar, det är verkligen suveränt! Sånt kan de roa sig med från bara något år tills de är nästan vuxna! :D

Vad är kapla/kappla-stavar för något, hur ser de ut, var köper man dem?

Ang trätåg, så har jag en del skenor kvar sedan min egen barndom. Mormor jobbade på BRIO och fick med hem i lådavis. Hon t.o.m. värmde upp huset med de kasserade skenorna och eftersom de är av ek (var då i alla fall) så värmed de bra. :D Plus att jag köpte ett par förpackningar med skenor + fordon på IKEA i höstas, till extrapris dessutom. Originialen i leksaksaffär är ju för miljonärer. :eek: :p
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Härom dagen tog jag bort alla leksaker och fasen vad mycket bättre de lekar (3 och 4 år)!

Det förvånar mig inte. Jag tror att för många och för avancerade (?) leksaker hämmar och ställer till otyg i längden. Fram för fler kottar! :p Och jag har gjort en första utrensning för ett tag sedan, fyllde en flyttkartong + några kassar med alla de minsta bebisgrejorna och böckerna. Men det märks att han har för mycket leksaker ändå, för han leker inte med hälften av dem. Och jag tror inte att de är lika roliga eller spännande att leka med heller när han ser dem varenda dag.

Han gillar ju sina knopp-pussel, men gillar även att gömma pusselbitarna överallt. :angel: Så han kan ju inte pussla när andan faller på, för bitarna hittas inte. Jag tror banne mig jag ska göra som du, sortera stenhårt och lägga undan vissa saker som sen tas fram då och då istället. :idea:
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

Det är helt enkelt träbitar i samma längd, bredd och tjocklek som är suveräna att bygga med för de är så välbalanserade. Det finns nog på de flesta leksaksaffärer, det kan kännas lite dyra för trästavar men med tanke på hur många år de kan leka med dem så är de värda priset.
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

ImageProductHandler.ashx


Kaplastavar
:angel: De är jätteroliga att tömma ut, lägga i leksaksspis, väskor och allt annat som går att fylla.
 
Sv: Leksaker till 2-3 åringar

ja sådana har mina barn med! Utmärkta hagar till alla bondgårdsdjur :D

Mina barn fick mysigt i sina sängar igår! ( separat litet sovrum med endast säng, garderob, byrå med lampa på för att göra det till en lugn plats. Jag satte gardin för underslafen ( låg våningssäng från IKEA ) och så tältet som hör till på överslafen! Rummet går i blått som är lugnande dessutom. Ljusblå väggar och matt, mörkblå säng och gardiner + tält. Ni ska få bild när syrran kommer upp idag! ( Har storstädat hela min lägenhet så vill gärna visa upp min numera fina lägenhet ):D
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 808
Senast: Mirtai
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 718
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 273
Övr. Barn Sonen ska på kalas på lördag, en pojk som fyller 12. VAD hittar man på i present?! Leksaker börjar dom bli lite för stora för känns det...
Svar
15
· Visningar
1 066
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp