Status
Stängd för vidare inlägg.

alazzi

Trådstartare
Vi har köpt en del Lego (Duplo) till vår 2-åring och jag är helt vild :o :) Det finns ju hur mycket kul och fint som helst! Fast de roligaste förpackningarna är för 4+ så det får vänta ett tag.

Tänk när man själv var i den åldern :crazy: Visst hade vi Lego och lite plasthästar men inte i närheten av vad som finns idag.

Dyrt är det. Ruggigt att lite plastbitar kan kosta så mycket.

Försöker ni köpa "könsneutara" leksaker eller har ni redan från början valt "flick" eller "pojk" leksaker?

Jag köper inte gärna "brandstation" eller "formel1" varianter men gärna "bondgård" till dottern så redan där har jag ju valt "flick" variant.

Tänker ni på könsperspektivet vid val av leksaker?
 
Sv: Leksaker

Jag har ju två barn, en äldre dotter och lillebror tre år yngre. Tjejen fick nog mest "tjejsaker" mycket pga att hon fick överta en del av mina gamla leksaker...Lillebror önskade sig en porslinsservis när han var 3, och den leker han med fortfarande. Annars är det mest "hemska plastgubbar", bionicle och vanligt lego som går hem hos honom.

När barnen går i förskola/skola blir dom väldigt medvetna om vad som gäller i leksaksväg för tjejer resp killar även om man som förälder inte har köpt dessa leksaker.
 
Sv: Leksaker

Vår dotter är fortfarande hemma så det är våra värderingar som påverkar henne idag. Men hur kul känns det att köpa "bensinstation" eller "rally" leksaker?

Köper hellre "djur" varianter. Idag köpte vi "safari" set från Duplo. Helt underbart! Det fanns även mer "killiga" alternativ men om jag måste välja så blir det "djur" varianter.
 
Sv: Leksaker

Barn är ju otroligt medvetna om vad som är för tjejer och vad som är för killar.

Men jag blev väldigt glad när min dotter så gärna ha en pilbåge, och leka med den, för annars är det bara dockor som gäller, inte barbie, utan vanliga dockor.

Hutlösa priser, särkilt dockkläder, där en liten dress av ett visst märke kostar 300 kr, hitta en body också, den kosta 175 kr, det är ju mer än vad det kostar till en liten baby.
 
Sv: Leksaker

Men varifrån kommer denna "medvetenhet"?

Jag fick en nära döden upplevelse när vi kom in på "Toy´s´R´us". Vilken vidrig butik :devil:

Mycket noga könsuppdelat med rosa eller blå korridorer. HEMSKT.

Där handlar jag INTE.
 
Sv: Leksaker

Medvetenheten kommer dels från barnens föräldrar(och andra vuxna) som köper leksaker till barnen som är anpassade efter könet. Sedan är det faktiskt så att det inte är så många förskolor som arbetar särskilt innovativt med genus-perspektivet.

Alla kabel-kanaler har ju barnreklam mellan barnprogrammen, och barn tittar ju numera ganska mycket på tv.
 
Sv: Leksaker

Jag älskar/de duplo, för tillfället är jag något less på det för det är det enda dottern vill leka med... Bygga... Det ska byggas hus och tor och ibland får djuren vara med och agera byggklossar... Ibland lyckas jag styra in det på att "leka bondgård" men ofta är det bara byggandet i sig som är roligt!
Jag har nog valt att köpa de som har sett roligast ut... Vi satsade på "stora bondgården" i duplo till tvåårs present och den var en hit. Där var det även med en traktor som går för högvarv, kan bero på att pappa kör traktor och hennes andra stora idol oxå kör traktor... ;) Sen hade jag sen föut köpt en av "djursatserna" och sen har vi köpt en låda med bara byggklossar och sen en liten med byggklossar, men ändå så behövs det mera... ;) Jag köper nog gärna bensinstationer och sånt oxå för jag tycker att det är lite roligt.
Jag gillar duplo över lag för det kan hänga med så himla länge men som sagt det är dyrt!
Annars har vi försökt att vara ganska neutrala med leksaker, hon har både dockor och bilar, massor av sandleksaker, massor av gosedjur och plastdjur. Och hur mycket böcker som helst för jag älskar böcker och vill att hon ska tycka att det är lika roligt!

Överlag så försöker jag satsa på grejer som jag tror är roliga länge, och som håller. Det som jag absolut inte köper är sånt som låter och går på batteri... Jag blir tokig på sånt, hon har visserligen fått en del från kompisar men hon leker inte särskilt länge med det. Favoriten bland ljudleksaker har varit en mobiltelefon och det hade nog itne spelat någon roll om den lät eller inte utan den är mest till för att prata i! ;)
 
Sv: Leksaker

Jag undrar om inte våra könsroller präglas redan som spädbarn? Vem funderar medvetet över vilka leksaker som barnet får?

Är det "bättre" att medvetet försöka välja "pojk" leksaker till flickorna? Eller "flick" leksaker till killarna?

Självklart vill man ju ha ett barn som växer upp utan fördomar och med ett öppet sinne, men hur lätt är det?

Jag har försökt att välja bort alla rosa kläder eftersom jag själv tycker det är fult. Klär gärna dottern i andra fäger. Men det är knepigt. Vi har fått mycket kläder och de är oftast i "flick" färger.

Märker redan nu att folk tror att hon är en kille bara för att hon har "pojk" färger på kläderna. Och tvärtom.
 
Sv: Leksaker

De flesta leksaker som vi köpt hittils har väl varit rätt könsneutrala, Wilma gillar såna leksaker som typ pussel, hinken med hål i locket som man ska stoppa ner klossar i, klossar som man kan stapla och sånt, iofs så är hon väldigt förtjust i sin spis, hon brukar få söla med vatten på den och det tycker hon är jätteroligt! Hon har någon docka med barnvagn också som hon leker med ibland också. Däremot är hon otroligt förtjust i bilar, hon tycker att det är jättekul att gå ut på parkeringen och titta på bilarna och kolla vilket märke det är på dem. Traktorer, grävmaskiner, bussar, skotrar och lastbilar är hon också väldigt förtjust i. utelekar med hink och spade samt att cykla är också sånt som hon tycker är roligt.
Jag har inte lagt så stor vikt om vad som är för flickor eller pojkar när jag handlat leksaker åt Wilma, utan hon har fått vara med och välja vad hon vill ha :)
 
Sv: Leksaker

break_a_leg skrev:
När barnen går i förskola/skola blir dom väldigt medvetna om vad som gäller i leksaksväg för tjejer resp killar även om man som förälder inte har köpt dessa leksaker.

:bow: :bow: :bow:

När detta inträffade så hamnade vår dotter med sina tjejkompisar och började tjata om Barbie och Barbie och Barbie. Nu i sexårsgruppen är det Bratz! :eek: Ve och fasa!

Men hon leker en del med pojkar också och på medeltidsmarknaden i Mariefred i somras köpte hon en pilbåge som hon älskar. Jag har alltid köpt både dockor och bilar till henne och hon skulle absolut älska en bensinstation eller ett garage men hellre en Barbie nu.

Vad gäller kläder är det ju jättesvårt. Även där är det ju indelat i "Boys" och "Girls" redan på etiketterna i nacken och alla pojkkläder är blå och flickkläderna rosa. Jag har faktiskt "klagat" på både KappAhl och Indiska att det ska vara så för barnen vill ju inte ha något om det står fel kön i, även om de från början egentligen tycker det är snyggt! Min dotter älskar att klä ut sig till rosa prinsessa och köpa kläder med glitter på men kan lika gärna sitta och smutsa ner sig i ett par jeans i sandlådan...Däremot vill hon inte ha pojkiga t-shirts med motorcyklar osv. på utan bara Stålmannen och sådant i så fall (men det finns ju inte heller som flickmodeller).

Nu när hon kommit upp i storlek 122 är det nästan ännu värre. Plötsligt är tjejkläderna inte bara rosa utan även skurna så barnen ser ut som Spice Girls. En sexåring! :eek: :cry: :mad: Meriterar nästan sin egen tråd detta...jag minns fortfarande när vi på en mailinglista bestämde oss för att bombardera Lindex om deras "tonårskollektion för småbarn"...det lyckades med hjälp av andra! :banana:
 
Sv: Leksaker

Jag tror också att min dotter lika gärna leker "bensinstation" som "bondgård".
Men när jag är tvungen att välja (kan inte köpa allt även om jag skulle vilja) så väljer jag än så länge sånt som jag själv tycker mest om.
 
Sv: Leksaker

Hade min dotter lekt med bilar hade jag gärna köpt garage, bilbana mm men hon har haft bilar redan från första början och lek med dom 2-3 gånger under hennes 7 åriga liv.
Hon leker med lego, dockor, smådjur, gosedjur mm, tittar på filmer allt från My little Pony till Spindelmannen.
Är otroligt intresserad av dinosaurier, drakar och hästar.
Hon leker allt från mamma, pappa, barn till polis och tjuv.
Hon älskar att klättra och har två lägen, stilla eller fullt ös.
Kläder har hon både söta och tuffa (spindelmannen tröja vill hon säkert ha i julklapp) och nu för tiden får hon lov att säga sin mening när jag väljer. Hon sätter inte på sig vad som helst.
Hon har rätt kort hår för hon ville vara lite "pojkaktig" (enligt hennes uppfattning) men ha klänning samtidigt för att vara "flickaktig".
Hon leker med både pojkar och flickor i olika åldrar.
Hon vet att hon är flicka men känner sig inte begränsad att behöva hålla sig i det "facket" för vad som vissa anser att ett flicka skall vara. Jag har fostrat henne efter person och inte kön och jag har en dotter som inte är rädd att ifrågasätta och ta plats.
 
Sv: Leksaker

Stollan skrev:
jag har en dotter som inte är rädd att ifrågasätta och ta plats.

Du poängterar detta så hårt i många inlägg att jag börjar bli orolig över att du glömt att lära henne när det är läge att acceptera utan prut och att lämna företräde. Det är en minst lika viktig egenskap som det du nämner.

Glömmer mna det ena har man ohjälpigt en vuxen människa med obalans i sluändan.
 
Sv: Leksaker

Om man som förälder skulle vägra sitt barn att köpa leksaker som är relaterade till könet, tror jag faktiskt att iaf svenska barn skulle bli "utanför" i barngruppen till slut.

Jag arbetar ju på förskola när jag inte pluggar, och där ser man ganska många tjejer som väljer att leka med bilarna och garagen men det är få killar som leker med dockorna i dockvrån. Möjligtvis kör dom rally med dockvagnarna:)
Men i somras hade jag faktiskt en pojke som hade en docka med sig till dagis, hans pappa tyckte det var lite pinsamt...
 
Sv: Leksaker

Jo, grupptrycket är stort. Alla är så måna om att få tillhöra gänget.
Det är sjävklart att jag skulle köpa "pojkleksaker" till dottern om hon hade varit superintresserad. Nu vill hon gärna ha flygplan eftersom hon har flygit ganska mycket. Det har vi givetvis gett henne :-)

Men eftersom vi älskar djur så vill vi gärna ge henne det intresset också.
 
Sv: Leksaker

alazzi skrev:
Tänker ni på könsperspektivet vid val av leksaker?

Jag tror det är att övertänka situationen och mitt råd är att slappna av runt ämnet. Dumt att medverka till värdeladdning runt något
man kanske just inte vill ha en värdeladdning runt.

Jag gjorde ett val som har med någon sammhällsuppfattning
cementerad av kvinnor till stor del som har med färger på barnkläder att göra. Ett typiskt "ofta"-plagg som vinteroverall köpte jag i rosa
till sonen när han behövde den första vid födseln. Gissa hur mycket
konstiga reaktioner det blev från andra mammor när de fick veta att det var en liten "han" därinne.

Men jag har aldrig tänkt så med leksaker. Nu skall väl nämnas att
sonen själv tömde köket och lekte med dessa grejor. Men jag ser ingen köns"laddning" i en stekspade.
Jag vet inte, men mitt oförstående vilar nog på att jag är synnerligen jämstalld.
 
Sv: Leksaker

alazzi skrev:
Vi har köpt en del Lego (Duplo) till vår 2-åring och jag är helt vild :o :) Det finns ju hur mycket kul och fint som helst! Fast de roligaste förpackningarna är för 4+ så det får vänta ett tag.

Tänk när man själv var i den åldern :crazy: Visst hade vi Lego och lite plasthästar men inte i närheten av vad som finns idag.

Dyrt är det. Ruggigt att lite plastbitar kan kosta så mycket.

Försöker ni köpa "könsneutara" leksaker eller har ni redan från början valt "flick" eller "pojk" leksaker?

Jag köper inte gärna "brandstation" eller "formel1" varianter men gärna "bondgård" till dottern så redan där har jag ju valt "flick" variant.

Tänker ni på könsperspektivet vid val av leksaker?

Eftersom vi i skolan under året har drillats rätt mkr i genusfrågor (lärarutb) så är jag nog medveten om vad jag köper till kompisens tvååriga flicka. Vill av ren princip inte köpa puttenuttiga saker i rosa. Flickans mamma vill dessutom inte att man köper "färdiga" leksaker åt henne. Utan ser hellre att man kommer med saker som flickan får vara kreativ med. Hur kreativ nu en tvååring kan vara.

Nu på födelsedagen fick hon hästborstar av mig :) . Hon har fått hästprylar varje år av mig. Resonerar som så att om hon inte blir dess med intresserad så kan mamman alltid använda borstarna ex. Och så skäms jag inte för att erkänna att jag tycker att hästsport är en bra sysselsättning och att jag försöker påverka henne åt det hållet :) . Vill hon sen inte så vill hon inte. Den friheten tar jag mig iaf.

Kompletterade iaf med ett pussel oxå. Där retade jag mig på att det enda för tvååringar som fanns var med Disneyfigurer. Hade mkt hellre köpte något med Astrid Lindgrens figurer på el Bamse. Nåt som inte är så utslätat och mainstream som Disney.

Bara för att så skulle jag kunna köpa blåa kläder för att undvika "typiska" tjejfärger. Är själv fostrad med en mamma som är engagerad och insatt i jämställdhetsfrågor. Och som inte tycker att tjejer bara ska ha rosa och pojkar blått. Så jag har nog blivit påverkad redan tidigt.
 
Sv: Leksaker

Cilva skrev:
Kompletterade iaf med ett pussel oxå. Där retade jag mig på att det enda för tvååringar som fanns var med Disneyfigurer. Hade mkt hellre köpte något med Astrid Lindgrens figurer på el Bamse. Nåt som inte är så utslätat och mainstream som Disney.

.

Fast pussel med Bamse-motiv finns! Vi köpte det på Eurostop nära Arlanda. Inne på Ica maxi fanns det fina träpussel med lagom antal bitar för en 2-åring. Där köpte vi även ett fint träpussel med 9 stora bitar med ett djurmotiv, katt, hund och mus.
 
Sv: Leksaker

Fast nu bor ju jag i ödemarken så Arlanda är lite avlägset.

Hade jag åkt iväg två kommuner bort hade jag nog hittat ett betydligt större utbud. Nästa gång jag är dit får jag nog passa på att handla för julen redan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker ni kring jul, födelsedagar och i vardagen för att skapa glada hälsosamma och tacksamma barn i detta konsumtionssamhälle...
2
Svar
25
· Visningar
2 353
Senast: vallhund
·
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
14 851
Senast: Emtherlia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 903
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Ja det är ett tag kvar till jul, men tiden tenderar att springa iväg.. Vad har ni tänkt ge era juveler i julklapp? Jag tycker det är...
2
Svar
26
· Visningar
2 080
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp