Leksakshysteri? Eller bara kul?

vindvissla

Trådstartare
Jag tycker detta ar en jattesvar fraga, hur mycket saker man ska ha till sina barn. Nar jag tittar i affarer blir jag barnsligt lyrisk och vill garna ha allt sjalv, men samtidigt vill jag inte overosa mina barn i plastmojs som sedan ska bli slangda runtomkring utan att anvandas.

Manga saker de har fatt har varit "miss" och blivit ratat ganska snabbt, typ inom tio minuter. Speciellt stora grabben, 3 1/2 tycker det ar roligare att leta daggmask och studsa an att leka med kaffeserviser eller parkera bilar pa rad.

Om jag raknar saker som de aktivt leker med och som skulle bli saknade om jag tog bort dem hamnar jag sakert under 20. Bocker ar kul om jag ar med och laser och det gor vi mycket. Keyboard och gitarr anvands minst en gang om dagen. Traktorer och gravmaskiner och lastbilar finns det kanske 8 stycken i sandladan, de anvander de grymt mycket. Senast kopte jag en polisstation med ett par sma figurer, typ Playmo, det lekte de med i flera dagar. Cykel och bobbycar och andra sittapaleksaker ar ocksa flitigt anvanda.

Nu kanns det ju som att jag vill kopa en massa mer i den serien, for att promota lite rollekar, men jag ar sa radd att det ska bli for mycket. Jag har redan daligt samvete for att aldste tittar pa teve och youtube ett par ganger om dagen men det ar ett maste for att jag ska t ex kunna laga mat (jo han far hjalpa till om han vill) och det kanns som att han varvar ner mycket nar han far titta en stund.

Hur manga leksaker har ditt barn som de leker aktivt med? Hur ofta koper du nytt? Vid behov? Vid fodelsedagar? Vad leker dina barn med och hur gamla ar de? Nar blir det for mycket?

/vindvissla som precis fyndat en docka till lillsonen pa Tradera!
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Jag blir som du i en leksaksaffär och framförallt nu när Emilia börjar bli större så finns det hur mycket som helst som är roligt.

Emilia (som är 2 år och 3 mån) leker gärna i sitt kök, lagar mat till nallarna som hon sätter fint på stolen. Hon är så söt när hon frågar om nallen vill ha mer och frågar vad nallen vill ha, om nallen är mätt osv. Nallar i olika former gillar hon också alltså. Hon tar väl hand om sina nallar och dockorna Majsi och Glögg, ser till att dom får mat, ny blöja och kläder. Måla och lägga pyssel gillar hon också. Med play-do lera gör hon slagar (ormar/maskar) hela tiden. I julklapp fick hon ett "småbarn" playmobil i form av en bondgård, den var inte rolig då men nu leker hon ganska mycket med den. Även ett gäng plasdjur hon fick i födelsedagspresent är roliga. Duplo bygger hon mycket med i perioder.

Ute tycker hon om att åka på bobycar, skutta på hästen (en sån uppblåsbar häst), vattna blommorna och spela fotboll. Leka med olika saker i sandlådan var roligt nyss men inte just nu.

Köpte pärlor till henne så hon kunde få göra egna halsband, men det var en ganska dum idé insåg jag. Hon tycker det är roligt, men det gör också hennes lillasyster som ska ha allt som Emilia har. Lillasyster Maja (8mån) har inga direkta favoritleksaker, det går bra med det mesta. Men duplo tycker hon är roligt att sitta och slå mot varandra. Pärlor vid en 8 månaders som vill stoppa allt i munnen är var däremot ingen bra idé, så pärlorna får bara komma fram när Maja sover.


Köper nytt när vi märker att någon nytt "behövs", sen om det är nära födelsedag eller jul så väntar vi till då. Det är svårt att veta vad som är roligt, Emilia varierar så mycket i olika perioder. Ett tag leker hon massor med en sak, sen inget alls för att sen leka med det igen. Det vi försöker tänka är att köpa lite rejälare saker som inte går sönder så lätt, gärna i trä. Undviker saker som blinkar och låter.
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Vår son fyller 2 år i augusti.

Han leker med följande:

Vattenslangen (både när den är på och av)
Sin skottkärra (det var en efterlängtad leksak)
Spade
Såpbubblor
Bobbycar
En åk-ko
Plastdjur från Biltema
En sandlådesil i duschen
Ett garage som tutar och låter
En ficklampa i form av en dinosaurie
Min IPhone (när jag har koll)
Vi läser böcker tillsammans

Skottkärran är den senaste leksaken. Den fick han i söndags. Innan dess fick han en alla hjärtans dag present av mormor och moster. Ett pussel och en bok. En smurf och en bil i påskägget av oss föräldrar. Han får inte mycket grejer. Han är mer intresserad av vad vi pysslar med.

Över huvud taget har han inte mycket leksaker "i sin ålder". De flesta grejerna är bebisgrejer som inte används längre. Vi är på G att röja i hans rum och då kanske man kan få lite inspiration till vad han kan tänkas vilja leka med.

Ni som är ute mycket kanske kan hitta på rollekar av saker i naturen. Typ kottar, stenar, maskar (:eek:) som man kan bygga hus till och som kan prata med varandra. Alternativt kan "playmobile-gubbarna" flytta ut? Tänkte om du ville utveckla rollekarna.

Barn behöver nog inte så mycket grejer egentligen. De har så mycket fantasi ändå. Jag tror det är vi föräldrar som vill stimulera och överösa med prylar.

Mvh Miks
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Nu köper vi efter behov, eftersom A bara är ett skulle han haft bra lite leksaker annars!

Senare kommer vi nog inte göra det, utom för hinkar, kritor och dylikt som "tar slut" eller är säsongsbetonat.

Han använder väl en 10-15 leksaker regelbundet. (klossar, mjukdjur, synth, burkarivarandra, läggformerilåda, några bollar och en bil, bilratt som låter illa, snigel med ringar, en haha motorsåg som ser ut nästan som en riktig :o.) Har ganska mycket just nu eftersom lillebror gav oss en del han växt ur (en riktigt bra liten färgglad synth, motorsåg, bilratt tex). Hmm Bobbycar. Äsh han verkar använda alltihop, kanske för att han är så liten.

Brukar inte bli så lockad i leksaksaffärer utom Lilla huset där man kunde köpa allt om man hade råd! och försöker försöker strikt hålla mig till hans ålder, så att han inte tröttnar på ngt innan han är stor nog att använda det.
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Barn behöver nog inte så mycket grejer egentligen. De har så mycket fantasi ändå. Jag tror det är vi föräldrar som vill stimulera och överösa med prylar.

Det ar just det som ar sa himla svart, att veta nar man overoser eller nar man bara tillgodoser deras behov.

Vi ar ju ute jattemycket och jag haller med, vattenslangen ar jattekul. Tills storebror borjar spruta pa lillebror... Men vi brukar gora sjoar i sandladan med en plastpase som botten i en hala. Det ar SUPERKUL. Men solen lyser ju inte alla dagar, speciellt inte har pa den grona on. Ibland ar man inne mer an vad man vill och tro mig jag har forsokt med "om han har trakigt utvecklas fantasin" men det resulterar bara i att han blir destruktiv, slass, gor saker som han inte far gora (letar glass i frysen, haller tvattmedel overallt, bankar med saker i vaggar och lillebror) och retar gallfeber pa mig. Det ar da det ar sa latt att satta honom framfor en film, tio minuters tystnad liksom...

Jag forsoker alltid aka ivag en svang med dem, antingen till affaren for att handla mat eller till skogen eller badhuset eller till min kompis som har hons och hastar och hundar. Men mina barn ar vakna 13 timmar om dagen och man maste ata, diska, stada och gora andra saker och nej, det funkar inte att busa med dem sa det hjalper till. Daremot kan man saga "nu vill jag att du lagger alla dina saker i ladan innan vi gar upp och badar".
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Jag tycker verkligen inte att du ska ha dåligt samvete för att dom får titta på Tv/dator en stund då och då. Eftersom Sam är så vild mår han säkert bra av att ta det lugnt en stund.
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Jag tror inte ens det ar "samhallsdaligtsamvete" utan mer "inommejsjalvdaligtsamvete" och jag forsoker overtala mig sjalv om att han faktiskt lar sig saker genom teve och dator ocksa. De enda gangerna jag sett honom sitta lika stilla som framfor teven ar nar han hittade en nyckelpiga haromdagen och nar han fick polisstationen.
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Äh, vi har väll alla saker att göra. Framförallt måste jag sitta ner ibland. Att då slänga på Barnkanalen en stund har jag inte ens dåligt samvete över. Jag tycker det är bra att sonen kan vara stilla, varva ner och fokusera på något en stund. Sen har vi ofta tvn på och då på engelska program. Har fått för mig att han kanske lär sig engelska på något vis :D

Sen det där med det destruktiva beteendet kan jag skriva under på. Där handlar det om att sätta igång sonen i en lek och sedan lite osynligt avlägsna sig. Jag har bland annat satt igång honom med smurfarna för att sedan långsamt låta honom ta över och jag då sitter tyst. Så gör jag med många lekar. Ibland säger jag högt och tydligt typ "jag ska bara gå till köket" för att därefter gå och komma tillbaka om 2 minuter. Ibland fortsätter han leken och ibland hakar han på till köket.

För att komma tillrätta med tråkighets-syndromet inne har vi vänner som plockar undan två tredjedelar av alla leksaker och varvar sedan så att det är nya saker typ var 14:e dag. Kanske kan vara ett tips.

Mvh Miks
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Ja det hade ju funkat men vi har inte sa manga leksaker. Om jag hade tagit bort 2/3delar hade han haft 8 saker kvar. Och just det dar med att satta igang funkar ju om man har nagot att satta igang med. Det funkar ibland i sangen dar de bygger "batar" och ibland i sandladan.

Jag ar asdalig pa att leka och har alltid varit. Har t ex aldrig lekt med dockor sa som manga gor, jag har bara gjort nya klader at dem... Ett tag bakade vi jamt och manga ar hade jag flera hundra latsashastar som jag tavlade over hinder i tradgarden. Jag funderar pa om jag sjalv saknar en san har rollspelsgen for jag klarar det verkligen inte. A andra sidan har jag grym fantasi.

Jag spenderar garna tid med mina barn, men om jag far valja sa gor vi vettigare saker, laser bocker, spelar fotboll, matar djuren eller cyklar en svang.

Na, jag far nog kopa lite nya saker...
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Min yngsta börjar ju bli rätt stor nu, 6 år i sommar.. :eek: men han har varit helt suverän på att sitta och leka på egen hand, det som han uttalat började önska sig var riddare, traktorer och duplo. Riddare har dock och är till viss del fortfarande hans stora passion. Så det har vi köpt mycket olika och han har fått av andra, men vi har satsat på de dyrare och de har hållt länge! :D

Hans stora passion just nu är lego, i alla varianter men för dagen är det Ninjago och Star Wars som är allra bäst, men han bygger glatt om allt sitt lego till olika star wars modeller som han bygger ur fantasin. Han bygger och leker, och man hör att han leker mycket roll lekar med sina gubbar, han pratar med olika röster och beteenden och kan sitta i flera timmar med sina gubbar.

Dottern som fyller 9 år i sommar har älskat duplo länge, lego kan hon oxå sitta med ett tag men inte lika passionerat som lillebror. Barbie/bratz har varit rätt roligt men inte hysteriskt. :D Hon är mest ute barn, leka ute, bygga kojor och spela teater. Hon har hållt stora teaterförställningar här hemma där hon har regisserat sina kompisar plus lillebror och hans kompisar till att göra det hon har tänkt ut. :D
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Jag blir också sådär lyrisk och vill ge min dotter allt allt allt! Men jag försöker hejda mig, jag inbillar mig att för mycket leksaker hämmar kreativiteten. Innan hade hon en hel del eftersom hon ärver leksaker, men vi har rensat ut rätt bra. Framförallt märkte jag att mycket saker=mycket stök=leken hämmades.

Tuva älskar saker som går att köra med, så det har hon en del.
Det hon har och leker med är följande:
  • Dockvagn och Docka
  • Verktygsvagn
  • Läragåbil
  • Gunghäst
  • Kök med tillbehör
  • Bilar
  • Klosslåda
  • En sån "hammarlekak"
  • Pussel
  • Massor av böcker

Sedan försöker jag lära henne att man kan leka olika lekar med leksakerna, ibland kör vi runt böcker på verktygsvagnen, vi lagar hjulen på dockvagnen, vi parkerar bilar i köket. Ja, vi har såklart lite sandleksaker med!
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Dottern (1.5år ca) har inte överdrivet med saker.Hon har en låda med grejer som står i vardagsrummet, den är proppfull men varje gång jag tänker rensa där så inser jag att hon faktiskt leker med allt däri.
Hon har alltid varit bra på att sitta och leka själv, så sakerna används flitigt. Sen så har hon ju favoriter förstås.
Little People är en storfavorit! Skolbuss och Lekplats har hon med tillhörande små barn. Hon älskar att köra runt dom i bussen eller låta dom åka rutchkana.
Sen så har hon ett svamphus man kan öppna och däri bor det tre älvor och en snigel.Den kan hon ägna långa stunder åt.
Sen är trumman, leksaksspisen och leksaksmobilen andra favoriter just nu.

Har inte köpt mkt av grejerna själva utan det mesta är presenter. Jag köper hellre böcker eller aktivitets/utesaker (som spade hink boll klossar etc).
Hon älskar tex att sitta och bläddra i böcker så det kan hon inte få för mkt av anser jag ;)

Musik går också hem i stora lass, hon kan nu knappa på cdspelaren själv och så sjunger och dansar hon :love:

Märker jag att hon tröttnar på ngn leksak så hamnar den i hennes rum, rummet är på en annan våning och där leker hon inte alls lika ofta, då blir leksaken snart spännande igen ;)

Och om hon visar stort intresse för ngn sak hos en kompis så kan vi absolut gå och köpa en likadan.
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Ang tv. Dottern älskar "tyvärr" att titta på tv.Dock är vi stora tv-älskare här hemma så det händer att tv:n står på på kvällen, tex vid kvällsgröten.
Hon har ett favoritprogram hon får se varje kväll; Vad blir det för mat? med Per Moberg. Hon tjuter av skratt när det börjar, sen sitter hon blickstilla och äter sin gröt och tittar.
Hon är ett mkt mkt energiskt barn, och jag har faktiskt inte ett dugg dåligt samvete för att hon sitter lugnt och stilla och äter sin gröt och tittar på Per ;)
Kan hända att hon få se på tex Bamse-klipp på youtube ibland för att sitta och koppla av lite, kanske medans jag lagar mat. Helt ok enligt mig!
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Mina barn har nog ratt manga leksaker, men dels har jag medvetet kopt pa mig en "bredd" dvs bade s.k. pojk-och flickleksaker och dels sa ar ar de ju tva stycken i samma alder - aven om Chloe ar den som mest gillar att leka med dockor t.ex. sa kan jag ju inte kopa en docka och vagn bara till henne och inte till Amber. Alltsa blir det 2 av ratt mycket :eek:

Eftersom barnens lekrum ligger i oppen planlosning till koket sa forsoker jag tanka pa att kopa grejer som JAG orkar med att titta pa dag in och dag ut :angel:, forsoker dra ner pa plastmonstren sa gott det gar. Plus att de fina traleksakerna kan man ju spara och lata ga i arv!

Mina barn fyller ju ar tidigt i januari sa jag koper det som behovs nar det behovs helt enkelt. Just nu leker mina barn (3.5) mycket med utkladningsklader/accessoarer, bocker, spel, pussel, mala/rita och framforallt ansiktsmalning ar valdigt poppis. Cykel och scooter ar en annan hojdare, samt kladda i sandladan (japp, vatten och sand ar kul har med!). Rollekar har de precis borjat med, att leka doktor eller mamma/pappa/barn, hast och ryttare osv. Sjunga och dansa ar ocksa roligt, vi har en bra dvd som lar ut rorelser etc till de vanligaste engelska barnsangerna (bra for mig som inte vet :idea:).

Och jag satter ocksa mina framfor tv:n varje dag... tack gode gud for Nalle Puh och Toy Story :D

Nar blir det for mycket leksaker? Nar de inte leker med grejerna langre utan de bara star och dammar och jag spyr av bara asynen...jag brukar "fasa" ut dem, dvs t.ex. flytta upp pa en hylla, sen in i ett annat rum for att till sist ta bort helt, det funkar bra for oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Ja jag försöker också plocka undan sådant som de inte leker med, även om det är ganska nya saker. Det kan ju vara jag som har köpt något jättetråkigt...

Om det hade funnits en second hand marknad här hade jag kunnnat kolla där, men det gör verkligen inte det. De är asdåliga på att återvinna saker...
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Kan du inte ge bort grejerna? Jag har skankt massor till den Toddler Group och Twins Group som vi brukade delta i, Charity shops, en och annan grej till sjukhuset, grannar osv. Kanns inte roligt att slanga fullt anvandbara saker, och ebay orkar jag inte med... tyvarr, annars hade jag nog fatt tillbaks en del pengar.
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Hej!
Min son på 4 år har alldeles för många leksaker men i princip inga vi kan slänga. Varje gång man tittar över det så är det saker som han har lekt med någon period det senaste halvåret-året och då kan det bli aktuellt igen.

Om jag ska bena upp det så är han en väldigt aktiv person som behöver rastas ute många timmar om dagen. Då har han tillgång till studsmatta, lekplats, trädgård, naturområden. han har såpbubblor, fotbollar, mjuktennisset, sån där man drar i två trådar så åker en plastbubbla fram och tillbaka, hopprep, håv, flera uppsättningar sandlådeleksaker, trädgårdsredskap, kubb, krocket, ja det mesta. Dock är han mest road av att hoppa, klättra och gunga.

Han har ärvt massor av leksaker från mig så briojärnvägen har han pysslat med från och till ganska mycket sedan han var ett år. Har fått lite nya saker till födelsedagar till den.

Han har ärvt massor av bilar från sin far och ett garage från sin morfar. Detta leker han med nu sedan har blivit Blixtenfrälst.

Han har massor av mjukdjur som han inte leker med, men idag plockade han fram en hund som är vårt nya husdjur.

Han har servis, spis med tillbehör, snickarbänk med tillbehör, dammsugare, utklädningskläder, docka med vagnar och säng och detta leker han med ibland.

Dinosaurier har han i massor men det är ett mycket stort intresse. Där leker vi mycket rollekar med dinosauriebarnet som är hos sin mormor.

Jag tycker att det är först nu för ett halvår sedan som man genom att lyssna på honom och iaktta honom kunde bedöma om en leksak skulle vara intressant mer än bara första stunden. Han har flexitraxbana och bilar och leker periodvis mycket med dem på egen hand.

Han tittar en del på film, TV, spelar Wii, playstation och dataspel i perioder. Jag var i början (för ett halvår sedan) inne på att begränsa det till en stund varje dag men min man hade en teori om att låta honom bli färdig med saker och det har faktiskt gått jättebra. Han gör det mer vissa dagar och inte alls i långa perioder. Sedan han fick supermariokart till Wii i 4-årspresent strax efter att han blivit storebror har han faktiskt blivit bättre på att leka på egen hand. Spelet spelade han mycket i början och nu har han pausat i flera månader. Han är vaken 14 timmar per dygn och har som sagt nyss blivit storebror. Det har varit en bra lösning för oss och honom. Jag tycker varken han blivit sämre socialt eller ointresserad av motion (vilket väl sägs vara en risk med för mycket multimedia).
Jag tycker att min son och din äldsta verkar ganska lika och det är viktigt att kunna hitta en form för dem att varva ner. Det är inte alltid man kan sitta med en bok. På tal om det fick han en egen CD-spelare (i BLixtenmodell i julklapp av morfar och gillar att lyssna på musik och sagor på den. Då kopplar han av om det är en bra saga.

Vi köper sällan leksaker i affären när han tjatar. Vi går mycket på loppis. Senaste barnloppisen vi var på i mars fick han tre nya dinosaurier och i maj fick han "Kungen" i namnsdagspresent . Annars har han inte fått något sedan han fyllde år i januari./A
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Tack för ditt utförliga svar. Han låter inte helt olik min energibomb till son.

Ibland tänker jag att jag inte kan jämföra mitt barn med andras som går på dagis (vilket jag tror att majoriteten av alla 31/2åringar gör?) för då blir de så himla stimulerade där. Vi umgås inte med andra barn i hans ålder mer än någon gång då och då och är således aldrig någon annanstans där det finns andra saker än de vi har här.

Wii har jag inte ens funderat på, finns det spel som de klarar när de är så här små? Idag har han velat titta på youtube på sopbilar halva dagen ungefär och vill att vi ska sitta med och titta *dör av tristess*.
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Min son går i och för sig på förskola, men har under våren bara gått 15 timmar i veckan p g a att jag är föräldraledig. Snart har vi 10-11 veckors sommmarlov:crazy: som ska fyllas. Det tråkiga med det är att han de senaste året blivit väldigt kamratorienterad vilket väl är en naturlig utveckling. Tyvärr är alla kamrater på dagis mycket längre, men i tisdags hade han en kompis med sig hem för första gången. Min son behöver inte bara fysisk stimulans utan mycket hjärngympa vilket han inte får så mycket av på förskolan då han fram till nu har gått i en småbarnsgrupp. Vi läser massor av böcker, pusslar, spelar spel, har börjat med pysselböcker, typ finn fem fel, labyrinter.

Vi köpte Wii i höstas när han var drygt 3,5. Han har spelat de spel som följde med typ bowling, tennis, bordtennis, flygplan. Han fattade snabbt och är ganska duktig på t ex bowling. I januari i 4 årspresent fick han som sagt supermariokart med ratt till Wii. Han styr alltså med ratten och gasar och bromsar med en knapp. Det tog typ ett par dagar att få in det. Han är riktigt duktig. Dock inte alltid så bra på att ta motgångar när han insåg att han inte vann.
Har ni prövat spela byggare bob spelet på Bolibompawebben? Det fixade sonen för ett år sedan med lite hjälp.

Men jag förstår vad du menar, inget tröttar ut en unge så mycket som att leka med andra barn.
 
Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?

Bra tips där! Denna mamman hatar Byggar Bob, jag tycker han ät helt puckad, men jag ska ändå titta in...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 146
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 219
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 036
Utrustning Ar ute efter en sakerhetsvast igen for forsta gangen pa mycket lange och kanner mig allmant vilsen. Vasten kommer inte att anvandas sa...
Svar
7
· Visningar
973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp