leksaksvapen

kryddelydd

Trådstartare
spinoff till tråden om dödsskjutningen.

En användare länkade ju också en expressen-artikel gällande en 17-åring som gått ute på gatan och lekt med ett leksaksvapen och skadades när polis ingrep (polis hade tydligen larmats till platsen av ett vittne).

Gemensamt för de här händelserna är att halvvuxna eller vuxna manspersoner vistats ute med leksaksvapen i händerna.

Varför i hela friden köper folk leksaksvapen till sina barn/ungdomar???

Varför det säljs är inte svårt att förstå: det som säljer, saluförs också. Pengar till tillverkarna.

Varför uppmuntrar föräldrar sina barn/ungdomar att leka krig, leka mord? leka våld?
För i mina ögon är det ju en form av uppmuntran, att tillhandahålla leksaksvapnen.
 
Reagerade precis som du när jag läste artikeln nyss! Och om en nu måste köpa ett leksaksvapen, köp ett i orange och grönt då tex...

Men nej, vapen och lek hör inte ihop alls egentligen!
 
Reagerade precis som du när jag läste artikeln nyss! Och om en nu måste köpa ett leksaksvapen, köp ett i orange och grönt då tex...

Men nej, vapen och lek hör inte ihop alls egentligen!

Precis.

Och - tänker i ett större perspektiv.

Om vi tänker oss en femåring som fått ett leksaksvapen och är ute på gatan och leker med det vapnet så tror man säkert i Sverige just att det är ett barn som leker med ett plastvapen.

Men i en hel del andra länder - tänker på USA, länder i Latinamerika och Afrika - är det ju inte helt ovanligt att barn hittar "riktiga" vapen och använder dem. Barnsoldater...
Så det är ju inte helt oskyldigt med barn och leksaksvapen heller: man kan i stort sett inte vara säker på att ens ett barn leker med vapen längre.

Och i de här två aktuella fallen var det en 17-åring som ju är nästan vuxen, och en 20-åring.
Båda hade kognitiva funktionsnedsättningar - en normalbegåvad och normalmogen 17-åring torde inte leka med vapen ute på gatan.
Och båda råkade väldigt illa ut på grund av kombinationen i stort sett vuxen resp vuxen och vistelse i "offentlig miljö" med vapen.
Det vill säga; den självklara tolkningen är inte "det är säkert bara ett barn som är ute och leker". Personerna såg inte ut som barn - och de är/var inte barn.

Polisernas agerande i situationerna är eller har varit under lupp så den delen av händelserna tänker jag att vi kan försöka bortse från, och fundera över just det här med leksaksvapen som "normal" leksak.
 
Jag förstår överhuvudtaget inte varför folk ger sina barn leksaksvapen. Har aldrig förstått det. Om barnet är intresserad av vapen hade iaf jag gett barnet en föreläsning om vad vapen gör, och allt lidande, blod och död de ställer till med och att krig är något fruktansvärt som man inte ska leka.
 
Varför förutsätts det att vuxna har köpt leksakerna? Det är ju ändå en 16-åring och en 20-åring det handlar om.
 
Det var ju en mindre uppståndelse när lillprinsen av england (sorry. Jag och namn alltså) lekte med ett camo-färgat vapen här om månaden, på någons.... dop?

Håller med, köp gröna vattenpistoler om man nu måste ha vapen till barn alls
 
Varför förutsätts det att vuxna har köpt leksakerna? Det är ju ändå en 16-åring och en 20-åring det handlar om.

När det gäller 20-åringen har det ju berättats att leksaksvapnet köptes när han var i femårsåldern. Då förutsätter jag att det var en vuxen som köpte.

När det gäller 16/17-åringen - nej, det är klart. Men jag fick uppfattningen (som förstås kan vara felaktig) att pappan och sonen gemensamt köpt det. Och jag fick inte uppfattningen (igen; kan vara fel) att den killen inte självständigt handhade ekonomi.
Och den killen är ju inte myndig än.
 
När det gäller 20-åringen har det ju berättats att leksaksvapnet köptes när han var i femårsåldern. Då förutsätter jag att det var en vuxen som köpte.

När det gäller 16/17-åringen - nej, det är klart. Men jag fick uppfattningen (som förstås kan vara felaktig) att pappan och sonen gemensamt köpt det. Och jag fick inte uppfattningen (igen; kan vara fel) att den killen inte självständigt handhade ekonomi.
Och den killen är ju inte myndig än.

Men det spelar ju ingen roll om de är myndiga eller ej, de flesta barn får ju t ex veckopeng som de själva rår över. Min 6-åriga systerdotter har pengar som hon själv får bestämma vad de ska spenderas på. Min 27-årige bror med grav aspberger har fått egna pengar att spendera själv sen han var väldigt ung. Även han hade ett stort intresse för vapen som yngre.
 
Men det spelar ju ingen roll om de är myndiga eller ej, de flesta barn får ju t ex veckopeng som de själva rår över. Min 6-åriga systerdotter har pengar som hon själv får bestämma vad de ska spenderas på. Min 27-årige bror med grav aspberger har fått egna pengar att spendera själv sen han var väldigt ung. Även han hade ett stort intresse för vapen som yngre.

Mitt barn har egna pengar men hon får ändå inte köpa leksaksvapen för dem. Inte svårt alls att stoppa. Jag tycker inte att det är lämpliga leksaker och skulle förklarat för henne varför.
 
Men det spelar ju ingen roll om de är myndiga eller ej, de flesta barn får ju t ex veckopeng som de själva rår över. Min 6-åriga systerdotter har pengar som hon själv får bestämma vad de ska spenderas på. Min 27-årige bror med grav aspberger har fått egna pengar att spendera själv sen han var väldigt ung. Även han hade ett stort intresse för vapen som yngre.

Men en 6 åring knallar väl inte till affären själv?
 
Mitt barn har egna pengar men hon får ändå inte köpa leksaksvapen för dem. Inte svårt alls att stoppa. Jag tycker inte att det är lämpliga leksaker och skulle förklarat för henne varför.

Nu var det ju inte specifikt det jag invände emot, utan att det skulle vara så konstigt att små barn och ungdomar kan köpa saker själva för egna pengar.
 
Nu var det ju inte specifikt det jag invände emot, utan att det skulle vara så konstigt att små barn och ungdomar kan köpa saker själva för egna pengar.

Visserligen. Men små barn lär inte ha fullt bestämmande över vad som köps - åtminstone hoppas jag det!

Det vill säga - frihet inom ramar är vad jag utgår från är det vanliga.
Eller tror du att sexåringen som vill köpa vin för sina pengar, får göra det?
 
Eller tror du att sexåringen som vill köpa vin för sina pengar, får göra det?

Den fåniga argumentationstekniken får du stå för själv. Det enda jag har påpekat är att barn och ungdomar ofta har egna pengar att röra sig med. Du behöver ju inte bygga en halmgubbe för det.
 
Precis.

Och - tänker i ett större perspektiv.

Om vi tänker oss en femåring som fått ett leksaksvapen och är ute på gatan och leker med det vapnet så tror man säkert i Sverige just att det är ett barn som leker med ett plastvapen.

Men i en hel del andra länder - tänker på USA, länder i Latinamerika och Afrika - är det ju inte helt ovanligt att barn hittar "riktiga" vapen och använder dem. Barnsoldater...
Så det är ju inte helt oskyldigt med barn och leksaksvapen heller: man kan i stort sett inte vara säker på att ens ett barn leker med vapen längre.
Sen händer det ju att små barn blåser skallen av syster-bror-bästa kompisen när dom hittat ett riktigt vapen och riktiga skarpladdade vapen finns ju tillgängliga som vi vet, även slängda-gömda ute i buskarna. Barn och bedömning fungerar ju inte alltid på bästa sätt för det hände ju inget när lilla Olle sköt med sin picka på kompisen mer än att det smällde så han kan ju inte veta att det han hittat inte bara smäller.

Visst hade vi också leksaksvapen men dels var det en annan tid och leksaksvapnen såg inte ut som riktiga vapen heller.
 
Leksaksvapen kommer att finnas så länge som... TV-programmen består av 1/3 spelreklam, 1/3 matlagningstävlingar och 1/3 ond bråd död. Vapenvåld är ett dominerande element i dataspel, filmer, serietidningar, böcker... Hjältedyrkan av poliser, militär och annan beväpnad personal.

99% av befolkningen "leker krig" och då är det svårt att undvika att barn/ungdomar också vill vara med. Jag tror att det är enklare att undvika socker än krigsleksaker.
 
Visst hade vi också leksaksvapen men dels var det en annan tid och leksaksvapnen såg inte ut som riktiga vapen heller.
Tyvärr lever vi i en värld där de riktiga vapnen inte ser ut som riktiga vapen längre - det ska finnas riktiga Hello Kitty glock och printade vapen och andra vapen i kompositmaterial är en realitet. Äckligt många tar in vapen tillverkade på tidigt 1800-tal eftersom de är licensfria och de ser t som sjörövarpistoler och cowboy och indianer-vapen.

Och nog var en del av "vapnen" ur Hobbexkatalogen verklighetstrogna
 
Tyvärr lever vi i en värld där de riktiga vapnen inte ser ut som riktiga vapen längre - det ska finnas riktiga Hello Kitty glock och printade vapen och andra vapen i kompositmaterial är en realitet. Äckligt många tar in vapen tillverkade på tidigt 1800-tal eftersom de är licensfria och de ser t som sjörövarpistoler och cowboy och indianer-vapen.

Och nog var en del av "vapnen" ur Hobbexkatalogen verklighetstrogna
Så sant så, vi lever ju nu i en värld där saker inte är vad dom verkar i mångt och mycket så då utgår ju status "allting kan vara ett vapen" i polisens vardag och dom handlar ju också därefter eftersom dom ju är tvungna.

Även om "vapnen" i Hobbexkatalogen liknade riktiga vapen så utgick aldrig polisen eller allmänheten från att det kunde vara ett riktigt vapen grabbarna lekte med men det var i en helt annan tidsålder i ett helt annat samhällsklimat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp