Lektionsryttare 1

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Wannaberyttarinna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 982
W

Wannaberyttarinna

Ni som rider på ridskola. Hur många gånger i veckan rider ni? Vad gör det för skillnad att rida exempelvis 1 eller 2 gånger i veckan? Vad tycker ni?

Jag har ridit 1grr/v i ett år och ska nu antagligen börja rida 2 grr/v famöver. Dels för att jag vill och har råd, men mest för att jag tror att det kommer göra att jag utvecklas snabbare. Känns som att det inte gör lika mycket om det går dåligt en lektion när man har en till samma vecka att se fram emot. Jag började rida som vuxen och tycker att det är hur svårt som helst att hålla reda på allt, dessutom har jag kämpat mot min rädsla hela året – trots detta älskar jag timmarna i stallet med hästarna. Frågan är om man verkligen kan skynda på läroprocessen? Men övning borde väl ge färdighet även i ridning?

Sv: Lektionsryttare 1

Jag har också gjort så, gått från en till två lektioner i veckan. Det har gjort jättemycket för min ridning. Det är när allt kommer omkring dubbelt så mycket tid i sadeln!

Det gör ganska stor skillnad. jag skulle säga att det är större skillnad mellan en och två gånger i veckan än det är mellan två och tre gånger. Självklart utvecklas man snabbare ju mer man rider.

Rida 1 el 2 ggr/v?

Det beror ju på vilken svårighetsgrad du kommer att rida i, om du rider i samma svårhetsgrad i båda grupperna så kanske du inte kommer upp så snabbt i grupperna(och lär dig nya saker) utan mer lär sig sakerna ni går igenom i dom olika grupperna grundligt. Men om du tycker det är kul att rida så ska ju inte det vara ett hinder, för du kommer säkert få bättre sits och balans om du rider 2 ggr. Men tänk på att när du tycker det håller på att bli för lätt, flytta upp en grupp så utvecklas du mer och snabbare.

Gjorde den missen att stanna kvar i en grupp i 4-5 år misade jätte mkt eftersom ridläraren inte kunde lära ut mer. Med det är även så på vissa ridskolar att man bara kan utvecklas till en viss grad sedan så är det stopp, dels för att ridlärarna inte kan så mkt mer och grupperna splittras och vissa slutar och rider hemme istället.
( Är bara 14 men jarafall) Själv har jag gått 8 år på ridskola och gått igenom sakerna 100 gånger i massa olika grupper därför att alla har slutat. Men nu har jag slutat, strax innan min sköthäst dog i kolik....

Lite av vad jag tyckte :D Alle

Senast ändrad av en moderator:

Jag red två dagar i veckan på ridskola ett tag, numera en gång eftersom pengarna tog slut.;) Har haft medryttarhäst en tid nu också, men det blir nog int länge till då de snart flyttar... Hur som helst, jag kände att jag utvecklades jättemycket på att rida en extra gång i veckan. Mer ridtid och möjlighet att öva på känslan etc. etc. Ett tips kan vara att försöka att rida för olika instruktörer om det finns möjligheter till det, då de ofta lägger tyngd på olika delar. Dte minimerar dessutom risken att man sitter och rider samma övning båda gångerna...:D

Själv kompletterar jag mycket hellre min ridlektion 1 gång i veckan med privatlektioner då och då. Lite dyrare och har inte råd att göra det jämt men jag tycker jag får med mig mångdubbelt mer på en privatlektion än om jag skulle rida i fasta grupper 2 gånger per vecka.

På en privatlektion får man ju verkligen ögonen på sig och får tillsägelse om sina fel och brister direkt. Det gör att jag blir mer vaken på nästa lektion i gruppen och bestämmer mig för att idag ska jag kämpa med det här, t.ex. min blick som allt för ofta ramlar ner.

Sen försöker jag komplettera med kurser ibland på helger och nu på sommaren, det innebär ofta mer ridtid och mindre grupp än på en vanlig lektion i grupp

Men prova dig fram och se vad som funkar bäst för dig, jag är ingen nybörjare men ombörjare, d.v.s. jag red massor som barn och ungdom och tog sen ett litet uppehåll på 13 år innan jag satte igång igen. Kanonkul är det i alla fall.

Jag red en gång per vecka i ett halvår,seden fick jag helt plötsligt en häst o då hände det grejor . Jag tränar privat en gång per vecka o sedan ridskola en gång per vecka. Rider runt på hästen de andra lediga dagarnar. Började också i vuxen ålder har alldrig haft så kul.... Ska på ridläger för vuxna sex dagar ska bli jättekul.

Låter bra....har knappast råd att rida 3 gånger i veckan.....2 är kostsamt nog...men det gäller att spara och prioritera....

Japp, det blir så att jag kommer rida för olika instruktörer......vilket känns bra då de verkar ha olika "stil".

Åh, jag vill också på ridläger....får bli nästa år.....har redan börjar leta men dock upptäckt att det är svårt att hitta ett längre (6-7 dagars) läger för vuxna....dock finns många dagridläger eller läger i ca 3 dagar......för lite tycker jag!

Fast ibland tänker jag att med tanke på hur dyrt ett läger är så är det kanske bättre att satsa de pengarna under terminen.....vad säger ni? Kan dock tänka mig att kontinuteten på ett läger är bra plus såklart de efterlängtade uteritterna!

Hej!

Jag rider 2 ggr i veckan sen ungefär ett halvår. Har sen tidigare ridit 1g/vecka i ca 3 år. Jag tycker det ger mycket mer att gå 2 ggr, då blir det inte så långt mellan gångerna och man minns bättre vad som inte gick så bra förra gången och kan tänka extra på det. Jag rider för samma instruktör, men det gör inget för hon är så jättebra :D . Sen har vi ju vikarie iblan och då blir det lite andra övningar och andra saker att tänka på och det är också jättebra :D .

Wannaberyttarinna skrev:
Åh, jag vill också på ridläger....får bli nästa år.....har redan börjar leta men dock upptäckt att det är svårt att hitta ett längre (6-7 dagars) läger för vuxna....dock finns många dagridläger eller läger i ca 3 dagar......för lite tycker jag!

Fast ibland tänker jag att med tanke på hur dyrt ett läger är så är det kanske bättre att satsa de pengarna under terminen.....vad säger ni? Kan dock tänka mig att kontinuteten på ett läger är bra plus såklart de efterlängtade uteritterna!

Jag tror man lär sig mycket på ett ridläger särskillt detta jag ska gå på. Handlar nämligen att förbättra din sits o tar lite efter Sally Swith.
Man tar nog ett stort kliv fråmåt med sin ridning... får se när jag kommer tillbaks:angel:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 712
Senast: cewe
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 268
Senast: Edla
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 613
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka