Lena Sellman: ”Inflation i fölpoäng”

Om de svenska gångartsfölen är så fulländade att de snart får 100 procent på fölvisningarna - varför står inte de internationella toppryttarna på kö för att köpa SWB-hästar? Ridsports redaktionschef tror istället det beror på en inflation av poängen, där SWB:s domarkår inte är eniga om hur poängen ska delas ut.
 
Intressant krönika.
Har absolut ingen koll på vilka domare som åsyftas och har inte följt gångartsfölen i resten av landet men här i Skåne ligger Västra Hoby alltid i topp och det är mer än välförtjänt. Deras föl är verkligen både ett och två snäpp högre klass och det är inte konstigt att dessa får höga poäng år efter år. Av olika domare kanske jag ska tillägga. Tror säkert att folk står på kö att få köpa föl därifrån.
 
Det är, för mig som ser en del bedömningar, helt uppenbart vem hon skriver om och det är ingen nyhet för SWB. Jag har pratat med domarnämnden om att det är stor skillnad på domarna. De vet om det, sen är det upp till SWB att se till att det utbildas domare i högre grad, så det finns andra att tillgå. Nu väljer föreningarna denne domare för att de vet att folk vill visa, höga poäng gör hästägare glada.
 
Det är, för mig som ser en del bedömningar, helt uppenbart vem hon skriver om och det är ingen nyhet för SWB. Jag har pratat med domarnämnden om att det är stor skillnad på domarna. De vet om det, sen är det upp till SWB att se till att det utbildas domare i högre grad, så det finns andra att tillgå. Nu väljer föreningarna denne domare för att de vet att folk vill visa, höga poäng gör hästägare glada.
Den domaren är väl ändå väldigt ojämn skulle jag säga. Har visat en gång - aldrig mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp