Bukefalos 28 år!

LenaHs tråd

Krumelur

Trådstartare
Eftersom @Novali01 inte gillar så många trådar, men startar nya trådar med andras namn... av någon konstig grönaktig anledning. Så måste det ju solklart tolkas som om det behövs startas en tråd i Novalis namn. Här vill vi se ALLA filmer på Bosse, Eskil , Ungen osv. Här vill vi se Novalis åsikter om irländare, gråa, kungsbackabor och Skåne. Här vill vi se alla @Novali01 s tips till oss newbies. Hit ska vi komma för att få råd. :P @Novali01 Vad säger du om säsongen 2016?
 
Om säsongen som väntar kan jag bara säga att för Juniorerna tror jag det blir en sagolik sommar! De har startat 6 hopptävlingar nu i vår, placering i varenda 100 klass och åtskilliga nollrundor i 110 också så de är väl förberedda för start. Bilder o filmer följer.

Och nej, jag ska inte rida BOSSE i år @Speedway, därmed inte sagt att jag inte ska starta alls...;)
 
Tips till alla newbies...skaffa en irländsk häst så kommer säsongen gå geschwint! :D

Hm... Idag var jag och Rutan på hoppträning, tror det var första gången hon hoppade flera hinder efter varandra (sockerbit in, 4 korta, kryssoxer, 4 korta och sockerbit ut). Hon blev väldigt förvånad, men löste det med "fullt ös, medvetslös!" Och plöjde rakt igenom alla tre... Suck.

Jag tror som sagt på säsongen 2017....
 
@Marvin Eller så provar du varianten: Hoppa ett hinder-galoppera en sträcka-hoppa ett hinder-galoppera en sträcka....att direkt sätta en grön häst på en serie kanske inte är så himla psykologiskt...;)
 
Och här kommer första skrytfilmen på Emma o Bo! 110 i söndags....

Liten bild också såklart men då från prisutdelningen i 100 cm i lördags...
IMG_20160319_144834_zps3sbnmupd.jpg
 
Hm... Idag var jag och Rutan på hoppträning, tror det var första gången hon hoppade flera hinder efter varandra (sockerbit in, 4 korta, kryssoxer, 4 korta och sockerbit ut). Hon blev väldigt förvånad, men löste det med "fullt ös, medvetslös!" Och plöjde rakt igenom alla tre... Suck.

Jag tror som sagt på säsongen 2017....
Om det är till någon tröst så hade min lilla häst inte heller någon aning om hur han skulle ta sig an flera hinder i följd (och än mindre galoppbommar :rofl:) men det blev häst av honom också :idea:
Ta det lugnt, hoppa ett hinder i taget, lägg volter eller sakta av om du behöver - det kommer att lösa sig :up:
 
@Novali01 Håller med. Vi visste kanske inte att hon var SÅ grön.
Men sista rundan var hon fin! Fick lite unghäst-övningar att träna på hemma.

@PrinceFair Mycket nytt för Rut igår, hon travade glatt över travbommarna på marken, men svimmade nästan när vi kom till de som var upphöjda. :rofl:
Trasslade sig igenom ändå, och tredje gången gick hon som om hon inte gjort annat!

Galoppbommar ska vi prova nån dag!

Jag är supernöjd med att vi hoppade litet skutt på volt, förra veckan gick det inte alls. :o
 
De rider oftast inte hoppträning på vischan på Irland...de hoppar i naturen det som kommer framför dom inklusive eltråd och grindar till hagar! Bosse hade aldrig hoppat två hinder i följd när jag provade honom, på vår första fälttävlans banhoppning frågade han helt förvånad efter hinder nr 3, va???? kommer det MER hinder???:nailbiting: men han lärde sig snart. Däremot gjorde jag inte några som helst galopperapåenvolt o hoppa hinder förrän på hösten när han lärt sig att skutta runt banorna på fälttävlans banhoppning. Lägg inte så mycket tid på sån träning nu utan lär henne att hoppa runt enkla banor istället så du kommer ut med henne på tävling. Sen har du många låååååånga vintrar på dig att förbättra tekniken men försök anpassa dig själv lite till hur hästen är riden i x-antal år innan hon kom till dig.
 
Tycker ni inte att det är lite orättvist iaf att @fio dels är smal som en vidja o dessutom har en Grå som hoppar som en gud i terrängen??? Joooo det tycker ni! Förslag på hur vi stävjar hennes framfart??? @Speedway har säkert nåt bra litet tips att komma med...:sneaky:
 
Tycker ni inte att det är lite orättvist iaf att @fio dels är smal som en vidja o dessutom har en Grå som hoppar som en gud i terrängen??? Joooo det tycker ni! Förslag på hur vi stävjar hennes framfart??? @Speedway har säkert nåt bra litet tips att komma med...:sneaky:

Det kanske hänger ihop ;)

Jag har ett tips... Banhoppning! Där kan vadsomhelst hända!
 
Det kanske hänger ihop ;)

Jag har ett tips... Banhoppning! Där kan vadsomhelst hända!

Nja, alltså han hoppade som en gud i terrängen förra året med...så vikt verkar inte påverka så mitt första förslag med att lägga bly i din vojlock är inte ett alternativ. Att skrämma honom på framhoppningen är ju för lätt men du ska kanske akta dig för att be mig om hjälp i Vinslöv....:sneaky::idea:
 
Nej jag tänkte på mer raffinerade förslag typ: Vill du ha lite kaffe @fio ??? Spetsar sen kaffet med diverse kul grejer som gör att en bajamaja på tävlingsplatsen blir ockuperad för resten av dagen...hehehehehehe
 
Eller ringer till din inackorderingsakadressyrtränare och ber henne spetsa allt du äter o dricker med fett o proteiner så du på 2 veckor går upp 25 kg! jaaaaaaaa vilken bra idé!!!:bump::banana::bump:

Du menar fett och kolhydrater?.. Nä knappast, hon har oxå börjat på denna diet nu :laugh:
 
Nja, alltså han hoppade som en gud i terrängen förra året med...så vikt verkar inte påverka så mitt första förslag med att lägga bly i din vojlock är inte ett alternativ. Att skrämma honom på framhoppningen är ju för lätt men du ska kanske akta dig för att be mig om hjälp i Vinslöv....:sneaky::idea:

Haha jag förstår inte vad du är rädd för ;) Han är ingen terrängmaskin från Irland som gått massa terrängtävlingar som din. ! Han har bara startat två ggr i sitt liv hittills! Denna gren är aldrig given..vadsomhelst kan hända! Mitt jobb är att se till att det inte händer!
 
Jag måste träna mer dressyr, den är inte så bra....Har tränat EN gång hittills?? Jag hinner träna en gång till innan tågarp, men sen efter tågarp hinner jag träna mer dressyr iallafall. Fattar inte hur fort tiden går härnere och man måste fördela grås energi varsamt. Men jag har iallafall hunnit rida ut tre ggr. Träna terräng två ggr, tränat hoppning en gång och startat stilterräng. Och tränat dressyr en gång då.
 
Jag måste träna mer dressyr, den är inte så bra....Har tränat EN gång hittills?? Jag hinner träna en gång till innan tågarp, men sen efter tågarp hinner jag träna mer dressyr iallafall. Fattar inte hur fort tiden går härnere och man måste fördela grås energi varsamt. Men jag har iallafall hunnit rida ut tre ggr. Träna terräng två ggr, tränat hoppning en gång och startat stilterräng. Och tränat dressyr en gång då.
Det är för att ni har barmark. Det är allmänt känt att barmarkstid går fort och att tid med snö på backen går lååångsaaamt. :banghead:

/Lady_S
 

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 225
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 776
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 998
Senast: freyja
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp