Lera och hagar igen

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Har läst massor med trådar om detta, men fattar ändå inte.. Hur ska man göra?

Vi har på vissa ställen lera över halva hästarna ben. Foderplatsen är hårdgjord, men har nu börjat "ge med sej" eller vad man ska säja. Underlagssten och matta har börjat dyka upp.. Hur får man lättast mer dom igen?

Och vad gör vi mer resten av hagen- funkar det att bara gräva ut och lägga grus eller är det bättre med matta (vadå för matta?) eller är det bästa att köra hela dealen med matta, olika grus, platta till osv?

Vilket håller bäst, vad kostar de olika alternativen (eftersom vi får betala själva känns det inte helt skoj att betala hur mycket som helst- man vet ju inte om man står kvar..).

Help please, avskyr lera..

/Lavinia
 
Sv: Lera och hagar igen

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig... jag inser bara att jag måste ha himla bra mark där jag bor... ingen lera och fortfarande grönt gräs.

Inte ens vinterhagen blir lerig under de mest regniga höstarna. Söndertrampad blir den och jag blir skitig när jag halkar runt i det, men hästarna blir inte leriiga mer än upp till kronranden - när det har varit som allra blötaste höst.

Lider med dig - lera är inte kul!

/Lizzie
 
Sv: Lera och hagar igen

Vi har stenmjöl - fungerar riktigt bra - men låt det "stå" orört en vecka eller så om möjligt så det packar sig - om ytan inte är så stor så kan man "vattna ihop" det ( behövs inte om det kommer ordentligt med regn förståss ) det får inte vara för tunnt lager heller - gärna mer än 1dm - alternativt ta knappt dm och räkna med att fylla på igen nästa år, fördelar ev. Kostnaden :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 424
Senast: caballus
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 705
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp