NovaAngel

Trådstartare
Nu är jullovet slut och jag och Lauri är tillbaka på skolan,det regnar och blåser:(

Idag när jag kommer till stallet så regnar det,vi går mot hagen för att ta in hästarna och möts av en hemsk syn.

I hagen står våra hästar,inga fysiska fel på dom men dom var HELT täckta av lera...att Lauri har vita strumpor gick över huvud taget inte att urskilja. Och att täcket var rött några timmar innan skulle inte gå att tro.
Hagen såg ut som en översvämmad åker,helt fruktansvärd. Så mycket vatten och lera så dom kunde knappt gå normalt,bara åkte runt ungefär.

Båda två står och trycker vid grinden och vill gå in och Lauri ser mer eller mindre orolig/olycklig ut:(

Jag fick binda upp honom och ta vattenslangen och spola hans ben och hela täcket med vattenslangen,det gick inte att ta i varken honom eller täcket. Leran gick att dra av med svettskrapa,det var sådana lager.

Jag har aldrig sett något liknande! Visst hagarna blir leriga på vintrarna/höstarna och det är svårt att hålla dom i gott skick.
Men allvarligt,våra hästar är ute några få timmar om dagen!

Det jag blir upprörd över är att ingen verkar bry sig,har man så dåliga marker så att dom går sönder såhär mkt efter 2 dagar så kanske drenering vore en idé? Eller i alla fall låta hästarna äta ute så dom slutar att vandra fram och tillbaka,i brist på annat att göra.

Vad ska man göra? Är det fler som har sådana här riktigt hemska hagar? Hur gör ni?
Släpper ni ut hästarna i dom?

I detta fallet är det så hemskt att min häst inte ens vill gå ut i hagen:(

Ska bifoga bilder så snart jag fått fram dom.

MVH Rebecka
 
Sv: Lera!

våran vinter hage är bara lerig vid grinden och deras gångstigar till grinden, de har torra tällen att gå till!
Så våra går ute!!)
 
Sv: Lera!

Jo,det är ju mer normlat. Men den här marken dom har i hagen måste vara otroligt ömtålig då han bara gått där 2 dagar...
 
Sv: Lera!

3 fjärdedelar av våra hagar är torra och den leriga delen ÄR lerig.

Men nog ser hästarna ut som spöken.

Dom lägger sig alldeles frivilligt i skiten trots att dom kan rulla sig där det är torrt..
Ju lerigare..destå bättre.
Men ser att dom söker upp gegghålen och mäter djupet med fötterna.
Sedan kastar dom ner sig i skiten så det stänker 10 meter runt om.
Blir så trött på dom..:crazy:

jodykatastrof.jpg
jodykatastrof1.jpg


AM
 
Sv: Lera!

Ush det var en gris:o
Har du möjlighet att bada honom eller hur gör du när du ska rida när du kommer? Det tar ju sån tid innan leran torkar...
 
Sv: Lera!

Lerigt är det, jag har offrat betet för att ge en drägligare hagtillvaro för hästarna, så de vadar inte i lera.

Fast vill de rulla löser de det ändå. Fblherren här hittar den geggigaste platsen ofelbart, står och skrapar upp mer lera med hovarna och vältrar sig sen grundligt så hela han är helt täckt med lera. Jag har kallstall och inga spolmöjligheter.. håhå..

Halstäcke är en bra, fin och underbar uppfinning :wub:
 
Sv: Lera!

:D:D

Hästen på bilden är en fölmärr..alltså en HON. :D
Använder koskrapa på henne och 22 till.
Inte varje dag för då skulle dom bli lite ledsna på mig.

Spolar däremot benen..Tar en jäkla tid.

Nästa dag så viker dom ner sig i skiten ändå.

Skulle jag haft en ridhäst som går varje dag och rullar sig som Jody då blev det spolspiltan..varje dag.
MAn kan ju inte ha hästar inne bara för att det är lerigt..ju.

AM
 
Sv: Lera!

Han har halstäcke men det är inte det som är problemet...

Jag tycker ju synd om honom,hur kul kan det vara att stå i det,uppenbarligen inte så roligt då han bara vill in så fort man visar sig och bara vandrar fram och tillbaka.

Sen är ju den värsta leran på benen och under magen(!) där samlas det otroliga mängder som jag får skrapa av...:s
 
Sv: Lera!

Finns det ingen annan hage att låta dem gå i?

Det är ju inte förenligt med djurskyddslagen att ha dem i sån lera som du beskriver, så någon lösning borde ju verkligen fixas.

Men på ditt inlägg lät det som att största problemet var att han blev lerig, ber om ursäkt om jag missförstod.
 
Sv: Lera!

Sorry HON:D

När jag är hemma så spolar jag honom varje dag i spolspiltan,vill förhindra skav och dyl av all lera.

Problemet är ju att vi här på skolan varken har spolspilta eller varmvatten,vi har inte heller någon bra form av tork för täcken så allt blir så mycket jobbigare.

Det är inte så roligt att komma till stallet och hitta sin häst i detta skick,dygnsur och med vetskapen om att man ska ha dressyrträning om ca 1 tim...:eek:
 
Sv: Lera!

Vad står det i djurskyddslagen? Kan jag kolla upp det någonstans?

Nej,så var det inte meningen att få det att låta.Visst det är ett problem när sadelgjorden och skydden ska på inom en snar framtid men det som känns värst är ju att han ska behöva stå i.

Jag vet inte vad "för mycket lera" är men detta var det värsta jag någonsin sett,jag tycker att småhagarna hemma är hemska (dom är kanske 30x20 m) men dom är inte på långa vägar leriga på detta sättet,eftersom att det regnar så mycket här så är det ju så mycket vatten med...
 
Sv: *bilder*

jä*lar, vad lerig. men hur han h*n lyckats bli så lerig men inte på halsen?
 
Sv: *bilder*

SHIT :eek:
Undra samma, hur är han så ren på halsen?
Är hagarna så små att de blir så leriga?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 587
Senast: Lilla vän
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 188
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp