Lerig hage

Linnea T

Trådstartare
Hej! Tänkte se om det fanns någon kunnig person som har lust att hjälpa mig lite.
Jag har min häst i ett stall där hagen nu har blivit så pass lerig och söndertrampad att hovarna helt sjunker ner och hästarna står i princip på samma ställe hela dagen fram till insläpp då det inte finns det minsta grässtrå kvar i hagen. Jag har tagit upp detta med stallägaren och frågat om vi skulle kunna byta hage då det finns flera andra hagar som inte är alls lika söndertrampade, men detta har ägaren sagt nej till. När jag frågade varför fick jag svaret att det är för omständigt och att det ändå inte finns något att göra åt saken.

Både jag och övriga ägare till hästarna i hage tycker att detta inte är okej, då de 4 hästarna nu fått mugg och inte rör på sig alls ute i hagen. Är det någon som har en idé om vad vi kan göra åt saken?
 
Senast ändrad:
Nu vet jag ju inte hur det ser ut just hos er men om det liknar situationen här så förstår jag stallägaren. Byter ni hage till en annan som inte är så söndertrampad så ser den likadan ut om ett par dagar. Om ett par veckor kommer det inte finnas en enda hage som är hel och var ska ni då ställa dem när det äntligen fryser på? Jag har varit med om vedervärdigt blöta vintrar men årets tar priset med hästlängder.
Det finns två lösningar för dig.
1. Byt stall.
2. Grusa upp en del av hagen.
 
Det ser väl likadant ut över hela den nedre halvan i Sverige skulle jag tippa.. Jag har grushagar till mina och det ser fruktansvärt ut i dom. Den ena har grus plus gräshage och han står aldrig nere på gräset nu när det är så blött utan häckar på grusdelen.
 
Hur löser det problemet med att vi fått typ en hel årsomgång med regn under 2-3 månader?
Enligt trådstarten så finns ju andra hagar att tillgå, som inte är leriga. Men stallägaren tycker att det är för krångligt. LS kan tvinga stallägaren att använda dem istället.
 
Frågan är om det ens är lönt.. känns som om gruset bara kommer försvinna ner i leran när det gått så långt. Är väl något man bör göra när det är torrt.
Sant, men det lär hjälpa mer än att flytta dem till en annan hage med exakt like mycket vatten i.
 
funderar nästan på att ha hästarna i paddocken - även om jag har några som gräver hål - och då menar jag riktigt stora hål. paddocken börjar ändå bli lite dålig på vissa ställen och skulle behövas förbättras... kanske får göra ett lite större jobb... får väl se :p
 
Sant, men det lär hjälpa mer än att flytta dem till en annan hage med exakt like mycket vatten i.

Jo visserligen. Jag hade inte velat förstöra nya hagar så jag har full förståelse för stallägaren. Känns som det bara är att gilla läget och vänta på bättre väder.
 
Hur löser det problemet med att vi fått typ en hel årsomgång med regn under 2-3 månader?

I år har det varit sjukt extremt.. Jag fick flytta mina hästar från gräshagarna upp till gruset redan i september. Det har liksom aldrig hänt förr utan dom har kunnat gå nere på gräset till början av november tidigare. Tror det har regnat konstant sen september.... går jag ner till mina gräshagar nu så drunknar jag därnere :eek:
 
Hur dåliga märker har folk? Är det så illa så får man ju fixa innan man ställer dit hästarna.

Går det inte så får man ju flytta hästen.
I det stall jag står i så består markerna av gammal sjöbotten. Det är altså lerjord och lera. Genomsläppligheten är därmed extremt låg. Såhär ser det ut i större delen av den kommun jag bor och garanterat i stora delar av övriga landet. Det är inget fel på den marken men när det öser ner på det sätt som skett så blir den tillslut mättad. Vanliga år brukar det vara kladdigt i ledet och sen del av hagen. Den delen är i år inte kladdig utan en lersjö.
Om du har turen att ha din häst på marker som klarar den här mängden nederbörd så ska du vara glad för det men att baktala andra som vanligen har hanterbara problem med att de har dåliga marker för att de inte klarar ett extremår är riktigt lågt.
Om det inte är okej får du gärna tala om vart jag och tusentals andra hästägare ska flytta våra hästar. Här finns bara små mängder mark som är lämpliga enligt dina kriterier, om man nu inte anser att stenrävvel är lämpligt som hagmark.
 
I det stall jag står i så består markerna av gammal sjöbotten. Det är altså lerjord och lera. Genomsläppligheten är därmed extremt låg. Såhär ser det ut i större delen av den kommun jag bor och garanterat i stora delar av övriga landet. Det är inget fel på den marken men när det öser ner på det sätt som skett så blir den tillslut mättad. Vanliga år brukar det vara kladdigt i ledet och sen del av hagen. Den delen är i år inte kladdig utan en lersjö.
Om du har turen att ha din häst på marker som klarar den här mängden nederbörd så ska du vara glad för det men att baktala andra som vanligen har hanterbara problem med att de har dåliga marker för att de inte klarar ett extremår är riktigt lågt.
Om det inte är okej får du gärna tala om vart jag och tusentals andra hästägare ska flytta våra hästar. Här finns bara små mängder mark som är lämpliga enligt dina kriterier, om man nu inte anser att stenrävvel är lämpligt som hagmark.

Jag tänker att om man grusar upp och dränerar ordentligt där hästarna är mest (vid grinden och där de får mat tex) och sedan har en stoooor hage så borde det ju inte bli lerigt?

Vi har vatten i stora delar av hagen, trots det är det inte lerigt. Det är däremot lerigt vid grindarna och där de får mat. Tanken är att skrapa bort leran där i sommar när man kan komma dit med maskiner. Samt givetvis lägga grus på.

Baktala har jag inte gjort. Det är olagligt att ha hästarna på för leriga marker, det är ju inget jag kan göra något åt.
 
Jag tänker att om man grusar upp och dränerar ordentligt där hästarna är mest (vid grinden och där de får mat tex) och sedan har en stoooor hage så borde det ju inte bli lerigt?

Vi har vatten i stora delar av hagen, trots det är det inte lerigt. Det är däremot lerigt vid grindarna och där de får mat. Tanken är att skrapa bort leran där i sommar när man kan komma dit med maskiner. Samt givetvis lägga grus på.

Baktala har jag inte gjort. Det är olagligt att ha hästarna på för leriga marker, det är ju inget jag kan göra något åt.
Tyvärr är verkligheten inte alltid riktigt så enkel.
Mina 2 går på 1 ha, vanliga år funkar det ok men i år är det kört. Jag skulle få grusa hela hagen inkl den slänt som nu är det enda som bär om jag skulle ha möjlighet att kanske få bukt med problemet. Jag undrar om det ens skulle hjälpa med förslag @Petruska kom med ovan. Möjligen att en kombination skulle vara lösningen.
Dina inlägg får det att låta som om folk njuter av att låta bli att lösa det hela. Problemet är att lösningen kostar många hundratusentals kronor och inte är vettig för ett enstaka blötår. Helt ärligt skiter jag i vad lst säger när naturen och deras utsagor inte går ihop, framförallt när deras utsagor är extremt subjektiva. Jag gör det bästa jag kan för mina hästar i den situation som är nu och är nöjd med det och jag är övertygad om att minst 99% av övriga Sveriges hästägare gör detsamma.
Jag skulle utan problem kunna få hagen att hålla och följa att föresrkifterna om utevistelse. Det är bara att släppa ut dem 1 timme/dag och låta dem stå på box övrig tid men det är inte en försvarbar hästhållning i min värld och absolut inte i mina hästars. Tycker du att den lösningen är bättre?
 
Tyvärr är verkligheten inte alltid riktigt så enkel.
Mina 2 går på 1 ha, vanliga år funkar det ok men i år är det kört. Jag skulle få grusa hela hagen inkl den slänt som nu är det enda som bär om jag skulle ha möjlighet att kanske få bukt med problemet. Jag undrar om det ens skulle hjälpa med förslag @Petruska kom med ovan. Möjligen att en kombination skulle vara lösningen.
Dina inlägg får det att låta som om folk njuter av att låta bli att lösa det hela. Problemet är att lösningen kostar många hundratusentals kronor och inte är vettig för ett enstaka blötår. Helt ärligt skiter jag i vad lst säger när naturen och deras utsagor inte går ihop, framförallt när deras utsagor är extremt subjektiva. Jag gör det bästa jag kan för mina hästar i den situation som är nu och är nöjd med det och jag är övertygad om att minst 99% av övriga Sveriges hästägare gör detsamma.
Jag skulle utan problem kunna gå hagen att hålla och följa att föresrkifterna om utevistelse. Det är bara att släppa ut dem 1 timme/dag och låta dem stå på box övrig tid men det är inte en försvarbar hästhållning i min värld och absolut inte i mina hästars. Tycker du att den lösningen är bättre?
Nu övertolkar du nog mina inlägg rätt rejält, och därför tänker jag inte bemöta dig mer.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 183
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 460
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 967
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp